Criza prin care trece Mitsubishi face o primă victimă. Legendarul Mitsubishi Pajero va ieși din producție și uzina va fi închisă.
Cu o pierdere de 140 miliarde yeni în 2019 (1,14 miliarde euro), Mitsubishi trece prin cea mai gravă criză din ultimii 18 ani. De aceea, Mitsubishi se pregătește să reducă drastic costurile prin tăieri de personal, raționalizarea gamei de modele și restrângerea prezenței pe glob prin concentrarea pe zona asiatică, așa cum anunțam încă de ieri.
Din păcate, un efect al acestei crize este și restrângerea gamei de modele prima victimă fiind Mitsubishi Pajero care va ieși din producție în 2021.
Pajero fusese retras de pe piața europeană în 2018 și de pe cea japoneză în 2019, fiind oferit în prezent doar în America de Sud, Australia sau Orientul Mijlociu.
Președintele Mitsubishi, Takeo Kato, citat de revista germană auto motor und sport a anunțat că producția lui Pajero va fi oprită în 2021 și că uzina Gifu din prefectura Sakahogi va fi închisă definitiv. În uzina Gifu se mai produceau minivanul Delica D:5 și SUV-ul Outlander.
Destinul lui Pajero era oarecum anticipat deoarece actuala generație datează din 2006, Mitsubishi nemainvestind în dezvoltarea unei noi generații. Doar mici facelifturi au încercat să păstreze proaspăt acest model de legendă.
În industria auto nu mai este loc astăzi pentru tradiție. Multe modele de cult au dispărut definitiv iar altele s-au transformat pentru a supraviețui pe piață. Este și cazul lui Pajero care are aproape 4 decenii de prezență pe piață.
Iată în continuare o scurtă trecere în revistă a celor patru generații Mitsubishi Pajero.
Mitsubishi Pajero L040 (din 1982)
Prima generație a fost prezentată la salonul de la Tokio în octombrie 1981 și s-a lansat în mai 1982. Inițial a fost disponibilă cu trei uși și ampatament scurt, cu caroserie închisă sau softtop.
În februarie 1983 a fost introdusă versiunea cu ampatament lung și cinci uși care putea primi la bord până la șapte persoane.
Pajero avea o construcție originală cu punte față independentă și șasiu separat.
În 1983, la doar un an de la lansare, Pajero a debutat în motorsport, având un succes răsunător în Raliul Paris Dakar.
Mitsubishi Pajero V20 (1991-1999)
A doua generație a marcat introducerea sistemului sofisticat de tracțiune integrală Super Select 4WD care dispunea de modurile 2H, 4H (4×4 permanent), 4HLc (4×4 permanent cu diferențialul central blocabil) și 4LLc (4×4 permanent cu diferențial central blocat și reductorul cuplat).
Spre deosebire de prima generație, sistemul Super Select permitea trecerea de la 4×2 la 4×4 în mers până la 80 km/h.
Mitsubishi Pajero V60 (1999-2006)
A treia generație a renunțat la construcția cu șasiu separat în favoarea unei construcții monococă iar sistemul Super Select 4wd a fost îmbunătățit.
Mitsubishi Pajero V80 (2006-2021)
A fost prezentat la salonul de la Paris în toamna lui 2006 și este cea mai longevivă generație a lui Pajero. Sistemul Super Select 4wd a fost coordonat cu sistemul de control al tracțiunii și stabilității.
În 2018 modelul a fost retras din Europa iar anul trecut din Japonia.
După Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero este al doilea off-roader clasic de legendă care părăsește scena.
Sursa: Auto motor und Sport