Când țintești supremul, dar nu vrei să renunți la rădăcini, apelezi la echipa câștigătoare, Lexus ES Hybrid și castelul Kálnoky. O alăturare a două concepte bazate pe cele mai autentice valori, dar care le pictează în note de lux neîntâlnite în alte părți. Foto: Bogdan Paraschiv
Aspiră la ce-i mai bun, dar nu-ți pierde capul. Urmărește să trăiești bine, dar nu te rupe de rădăcini. Privește spre viitor, dar nu da cu piciorul tradițiilor. Trei moduri diferite de a sintetiza esența existenței fiecăruia dintre noi. În viață, poți încerca totul fără a te rătăci de istorie, fără a te dezice de străbuni. Am decis deci să caut luxul și autenticitatea „la pachet“ și le-am găsit într-o pereche. Ce pot avea în comun Lexus ES Hybrid și castelul Kálnoky? Ia-ți o cafea, fă-te comod și citește povestea care comprimă timpul, alăturând viitorul și trecutul în cel mai natural mod.
În Micloșoara, vremea a stat pe loc. Aici, tabloul bucolic cu cai zburdând liberi pe pajiștea castelului are în centru un singur subiect, pe tine. Te integrezi în el mai natural decât ți-ai putea imagina. Tragi adânc în plămâni mirosul de iarbă proaspăt cosită, asculți glasul naturii, simți trecându-ți prin păr adierea vântului. Privești dealurile înverzite fremătând de viață. Nimic nu-ți tulbură liniștea în parcul castelului Kálnoky. Din momentul în care intri pe poarta din fier forjat, aleea umbrită de bătrânii castani te conduce cu patru veacuri în urmă, când conacul de vânătoare al familiei Kálnoky căpăta formă.
Privești împrejur. Te poți pierde în firul unei cărți în foișor, pentru a te regăsi pe pontonul de lângă iaz. Poți admira grădina amenajată lângă castel, zăbovind câteva minute pe băncuță, sub razele soarelui și printre gardurile vii tunse la milimetru. Sau poți păși direct în miezul istoriei, vizitând castelul. Este, în esență, un conac impunător, cu atitudine de castel în stil renascentist, datând din 1648. Până la începutul secolului trecut, a aparținut familiei Kálnoky, dar viața lui a urmat cursul nefiresc impus de comuniști, care l-au transformat în sediu al CAP-ului. N-ai zice, privindu-l. Și-a păstrat patina și pare că a îmbătrânit frumos.
Începi cu etajul, care găzduiește Muzeul Vieții Transilvănene. E un tribut adus culturii aristocraților din Transilvania, inspirată de cea a vesticilor, dar presărată cu note orientale. O îngemănare între Imperiul Habsburgic și cel Bizantin, care și-au dat întâlnire în cele câteva camere de la etajul castelului. Toate obiectele muzeului au fost recuperate sau cumpărate de soția contelui Kálnoky, Anna, unele fiind chiar donate. Printre ele, vei descoperi un pian Streicher recondiționat și numeroase piese de mobilier din secolele al XVII-lea și al XVIII-lea.
Fiecare încăpere are propriul nume și o funcționalitate clar definită. Treci succesiv prin saloane și dormitoare, dar nu numai obiectele care le populează îți atrag atenția, ci și stucatura încăperilor. E o lume care pare atât de reală, încât te aștepți să apară și personaje din trecut, altele decât manechinele îmbrăcate în portul zonei și al vremurilor apuse. Dar cum totul, de la dragoste la istorie, trece prin stomac, simți o forță puternică trăgându-te în jos, spre pivniță. Acolo, bucătăria castelului și sala de mese se deschid la capătul unei scări din piatră. Te țin ancorat în secolul al XVIII-lea zidurile din piatră și cărămidă, bolțile și șemineul, și nu numai că-l poți vizita, dar poți să organizezi și petreceri acolo. Tot ce trebuie să faci e să treci pe la recepție, unde poți aranja toate detaliile, de la tururi ghidate la cazarea în case bătrânești.
Ciudat, dar aceasta nu se află în incinta castelului, ci de cealaltă parte a șoselei principale care străbate Micloșoara. Pentru că povestea continuă și dincolo de parcul castelului. E presărată prin tot satul. Recepția însăși este un ansamblu de clădiri din lemn și piatră, cu iz și aspect tipic anilor 1800, dar cu funcționalitate contemporană. Există un pub, o parcare special amenajată și un personal prietenos, care-ți așterne sub ochi toate detaliile aventurii pe care o poți trăi.
Uite, eu, de exemplu, am primit cheile de la Prince’s Suite, pesemne grație părului lung și atitudinii suave. Aș minți dacă ți-aș spune că mi-a displăcut! Ca să ajung acolo, am intrat pe o uliță lăturalnică, printre casele sătenilor, până în inima satului. La capăt, mă aștepta un ansamblu de case datând din anii 1800, cu o curte interioară ferită de trafic și poluare, gata să primească inclusiv familiile cu copii. Acolo, „îi poți uita“ cu orele, fără griji, jucându-se departe de telefoane și de alte tentații ale secolului al XXI-lea. Firește, alta e situația cu părinții, care primesc Wi-Fi ca să-și poată rezolva neîngrădiți problemele.
➡ Vizitează aici pagina castelului! 💡
De fapt, asta e filosofia întregului sejur la Micloșoara – să te bucuri de autentic fără a renunța la confort. Eu, recunosc, nu pot să mă rup de apă curentă, de canalizare, de electricitate, de internet. Probabil, reminiscențe din era comunistă, pe care am apucat-o și în care apa caldă curgea o oră pe zi, iar iarna, dormeam cu căciulă, ca să scap de cele 10 grade din apartament.
Aici, ai totul pe tavă în orice moment. Practic, îți muți întreaga viață în timp, fără să renunți la confort. Casa în sine e veche, de prin 1800. Dar a fost recondiționată de meșteri din zonă, cu tehnici specifice perioadelor apuse, așa că atmosfera e autentică până la cel mai mic detaliu. Până și instalațiile din baie par vintage. Iar eu sunt, evident, un pseudo-prinț fericit, care are la o ușă distanță inclusiv o încăpere cu saună, și pe pajiște, un ciubăr care așteaptă să fie umplut cu apă caldă.
Firește, după un astfel de tratament regesc, am pornit la pas prin sat, până la casa veche în care am servit cina. Simplu, autentic, gustos, din belșug. Mâncare fierbinte, gătită după specificul și obiceiurile locului. Un țoi cu pălincă de pere, o cupă din vinul casei, și Moș Ene m-a chemat la el aievea, ca pe un tânăr de viță nobilă în patul princiar.
Lexus ES Hybrid și castelul Kálnoky
Dimineața, n-ai nevoie de alarmă. Păsările și razele soarelui au grijă să nu întârzii la micul dejun. În cazul meu, la poartă aștepta cuminte caleașca. Lexus ES Hybrid, pe numele său. O bijuterie care se integrează incredibil în peisajul liniștit din Micloșoara. Pornește într-o liniște monumentală, fără să întineze cu gaze de eșapament aerul pur de țară. Pășește în liniște, mânat de cei 120 CP ai motorului electric, făcând până și câinii din ogrăzi să privească în liniște, contrariați. Ulițele înguste și pline de bălți sunt trecute la pas, cu o suveranitate și o eleganță tipice unei trăsuri princiare.
La micul dejun, luat într-o casă aflată în alt loc din sat, am parcat hibridul pe pajiște, lângă mașini ale unor mărci mai puțin exotice, aparținând altor vizitatori. O parte din ei veniseră tocmai din America de Nord, alții erau români. Toți, fără excepție, l-au admirat, iar întrebarea dimineții a fost: „Este electric?“ Sigur, dar numai când vreau eu. Acum, de exemplu. Altfel, e pe benzină. Este un hibrid excepțional, cu origini în secolul trecut!
Da, n-am greșit. Lexus ES Hybrid e rezultatul a peste două decenii de perfecționări continue, care se reflectă într-un rafinament și o eficiență unice pe piață. M-a adus din București la Micloșoara cu tot cu fotograf și echipament, adică vreo două tone, cu 4,7 l/100 km. Fără să caut prize, fără să stau cu ochii pe autonomie, fără să simt denivelările, cu sunete alese din sistemul Mark & Levinson.
➡ Configurează-ți propriul Lexus ES Hybrid aici! 💡
Mașina asta e altceva. Este echivalentul castelului contelui Kálnoky în lumea auto. Filosofia e simplă – tehnologie de ultimă oră, experiență cât mai autentică posibil. Butoane așa cum erau odată, care controlează funcții de ultimă oră. Scaune moi și confortabile ca la modelele de lux clasice, dar cu ventilație, șezut extensibil și posibilitate de reglaj de pe banchetă, aidoma modelelor actuale din segmentul superior de lux.
Am spus banchetă? Aproape că am greșit. Sunt două locuri ample, ideal profilate, încălzite și cu spătare reglabile electric. Între ele se rabatează o cotieră centrală cu consolă de comandă integrată. Poți controla sistemul de sunet, poți ridica și coborî jaluzelele lunetei și pe cele laterale. Poți face absolut tot ce-ți dorești pentru a călători comod. O eleganță care te copleșește, o simplitate a utilizării care te surprinde.
Am adus-o în parcul castelului, pentru ședința foto, ocazie cu care m-am revăzut cu ceilalți oaspeți, veniți să călărească. Pentru că la castel ai multe opțiuni de a-ți petrece timpul în ton cu tradițiile locului. Te poți plimba cu căruța, poți vizita gospodării, poți face kürtöskalács, poți savura tot ce e specific satului transilvănean. Dar eu am ales azi să mă bucur de senzațiile oferite de Lexus ES Hybrid. Așa că-mi iau la revedere de la castelul contelui Kálnoky, îi promit c-o să revin și fac cale-ntoarsă spre București.
În caleașca mea, liniile drepte sunt străbătute cu naturalețea unui sedan de lux, în care suspensia suplă izolează familia de orice denivelare. Dar, când prințul din mine devine cavaler, virajele curg cu o naturalețe atipică limuzinelor mari, mai degrabă caracteristică versiunilor sport. E reglat fix acolo, între a-ți relaxa familia, a-l incita pe rebelul din tine și a nu atenta la portofelul pe care soția îl ține strâns în poșetă.
Am încălecat pe-o șa și v-am spus povestea mea. E o poveste pe care fiecare dintre noi o poate scrie, cu propria persoană în rolul principal. Poți fi prinț, conte, cavaler sau pur și simplu sătean, e doar decizia ta. Sau poți fi de toate, călătorind cu Lexus ES Hybrid la castelul Kálnoky!
DATE TEHNICE | Lexus |
---|---|
Model | ES Hybrid Luxury |
Motor termic | |
Configurație/nr. cilindri | L4, benzină |
Cilindree (cm3) | 2487 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 178/5700 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 221/3600–5200 |
Motor electric | |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 120/nc. |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 202/nc. |
Putere totală ansamblu (CP) | 218 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | nc. |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | automată, E-CVT |
L × l × h (mm) | 4975 × 1865 × 1445 |
Ampatament (mm) | 2870 |
Volum portbagaj (l) | 454 |
Masă la gol (kg) | 1680 |
Capacitate baterie (kWh) | nc. |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 8,9 |
Viteză maximă (km/h) | 180 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 124 |
Preț (euro) | 70.324 |