Ce se întâmplă când provoci niște mini-technicus niponi să-ți construiască un automobil-gadget pentru care luxul să fie literă de lege? Probabil că cel mai bun răspuns îl găsești în curtea celor de la Lexus.
- Calitate de top a interiorului
- confortabil si relaxant la drum intins
- Transmisie automata prea lenta
- ergonomia modesta a sistemului central de comanda
Copil fiind, străzile orașului de provincie din care provin nu luaseră contact cu anvelopele chinuite ale vreunui Lexus. Asta și pentru că acum mai bine de zece ani, să zicem, Lexus pășea destul de timid prin Europa, nu doar prin România. Ca o ironie, mi-am dat seama de notorietatea brand-ului din videoclipurile hip hop ale vremii, în care artiști internaționali cu venituri considerabile înlocuiseră automobilele Mercedes-Benz sau BMW pe care le asociau cu Rolls-Royce și Bentley, cu marca de lux made by Toyota.
Revenind în zilele noastre, Lexus nu mai e nici promisiune, nici novice pe piață, ci s-a dezvoltat frumos într-o certitudine. E genul de automobil pe care îl alegi cu sufletul, chiar dacă, poate, ofertele concurenței (în special a celei germane) sunt mai cinice. Doar pentru că uneori e atât de plăcut să fii altfel.
Noua generație GS e încadrată de modele cu pedigree de top, așa că cei de la Lexus știau că nu există treabă făcută cu jumătăți de măsură în această clasă. De la primul contact vizual observi atenția acordată design-ului, produsul final fiind impunător, dar cu puternice tușe sportive, mai ales cu pachetul sport oferit opțional (pe care îl și recomandăm fără a sta pe gânduri). Interiorul a fost gândit din start ca un all inclusive, dacă se poate spune așa, iar într-o configurație înțesată de extra-opțiuni poate fi catalogat drept science fiction. Selecția de materiale de cea mai bună calitate s-a făcut cu rigurozitatea tipică locuitorilor din țara soarelui răsare, pielea folosită, de exemplu, fiind capabilă să dea peste nas chiar și producătorilor de mobilier de lux. Analizând concurența, trebuie să precizăm că BMW, de exemplu, nu oferă așa ceva decât prin programul Individual, cu costurile suplimentare aferente exclusivității.
Dacă am amintit de piele, să spunem că ea îmbracă fotoliile față, pentru că la gradul de confort oferit, numai despre scaune nu poate fi vorba. Ca o atenție excesivă îndreptată spre client, să spunem că există nu mai puțin de 18 reglaje ce pot fi aplicate acestora, fiind realmente imposibil să nu reușești să configurezi o poziție ideală la bord. Care bord te întâmpină cu o sumedenie de comenzi, și cu un ecran de-a dreptul gigantic. E ca și cum, în timpul procesului de proiectare, cineva a montat ecranul unui laptop în glumă, pentru a-l configura high tech, iar artificiul a prins. Sistemul multimedia este complex, beneficiind de o grafică foarte interesantă, dar comanda acestuia, printr-un joystick „inteligent“ (derivat din touchpad-ul laptop-urilor) necesită o perioadă de acomodare.
Deși poartă genele unui constructor peste medie de inovator, noul GS 250 testat de noi, îi lasă în grijă fratelui mai mare, GS 450h, sarcina de a se lăuda cu cele mai noi tehnologii în privința trenului de rulare. Modelul de față este de școală veche, adoptând sub capotă o motorizare V6 de 2,5 litri și „doar“ 209 CP. Se pare că febra downsizing-ului a ocolit cu dibăcie birourile factorilor decizionali de la Lexus; cei care, printre altele, joacă tare, lăsând să se înțeleagă faptul că un client de GS nu are nevoie de un motor diesel, de unde și absența ofertei din portofoliu.
Despre unitatea folosită în acest caz putem spune că este rafinată în funcționare, iar în sarcină chiar foarte plăcută auzului. Rezervele de putere ar fi suficiente, dar intervine transmisia care pare că taie craca de sub picioare noului model. Prea lentă, unitatea automată cu șase rapoarte știrbește puțin din plăcerea de la volan. Doar în modul Sport+ pare mai prietenoasă cu talpa grea a șoferului, dar nici atunci foarte evident. Odată cu această setare se produce și o „îngreunare“ a direcției cu aproximativ 10%, acțiune de apreciat, ținând cont că feedback-ul său nu e printre cele mai exacte. Și suspensia beneficiază de o nouă calibrare, dar GS 250 este destul de departe de sportivitatea oferită de un BMW Seria 5; japonezii s-au inspirat cel mai probabil de la Mercedes-Benz, pentru a oferi în primul rând posibilitatea unei călătorii în confort deplin, și abia apoi veleități sportive.
Lexus GS 250 este cu siguranță o ofertă demnă de luat în calcul, mai ales pentru gradul sporit de exclusivitate achiziționat, chiar și în detrimentul cavalerilor germani; totuși evoluția cotei de piață după cumpărare s-ar putea să difere puțin, iar acest aspect nu e de neglijat, mai ales într-un mediu business.
Date tehnice: | Lexus GS 250 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | GS 250 |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1660/2165 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4850/1840/1470 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 530 () |
Motor si transmisie | |
Tip motor | GS 250 |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 2500 |
Sistem alimentare | injectie directa |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 154(209)/6400 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 253/4800 |
Cutie de viteze | Automata/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 230 |
0-100 km/h [s] | 8.6 |
Consum urban/extra/mixt | 12.4/6.9/8.9 |
Emisii CO2 [g/km] | 288 |