Uniunea Europeană pregătește o nouă taxa auto de drum pentru mașinile care tranzitează statele membre. Aceasta va fi plătită în funcție de emisiile de CO2, mașinile vechi fiind din start dezavantajate.
Cu alte cuvinte, cu cât mașina este mai veche, valoarea noii taxe auto va fi mai ridicată, aceasta fiind direct proporțională cu media emisiilor de CO2. Un șofer de mașină Euro 3 va plăti, astfel, mai mult decât posesorul unui automobil nou Euro 6 pentru a tranzita șoselele din statele membre ale Uniunii Europene.
Potrivit proiectului, UE ar putea să nu introducă o taxă complet separată, ci să impună treptat modificarea sistemului actual de vignete și taxe de drum sau de autostradă, pentru armonizarea acestora cu noile reglementări privind taxarea în funcție de emisiile poluante. Astfel, în România, taxa vizată de noul proiect UE este rovinieta.
Versiunea finală a proiectului legislativ va fi publicată la finalul lunii viitoare, aceasta urmând apoi să intre în dezbaterea Parlamentului European, care are rol de for decizional. Ulterior, statele membre trebuie, la rândul lor, să aprobe noua lege. Încă nu este clar dacă UE va obliga statele membre să taxeze utilizarea drumurilor în funcție de emisiile mașinilor care le tranzitează, fiind posibil ca noua lege să aibă doar caracter de ghid, menit să omogenizeze sistemul de taxare la nivelul tuturor statelor membre.
Propunerea cel puțin controversată, care are darul de a discrimina și împovăra și mai mult posesorii de mașini vechi, are, așa cum probabil era de așteptat, susținerea totală a ACEA (Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile), taxarea mai aspră a mașinilor vechi urmând să impulsioneze achiziția de automobile noi, mai puțin poluante.