Mercedes S 500 Plug-In Hybrid nu este doar prima limuzină din clasa de lux cu încărcare și de la priză, ci dispune de o propulsie hibridă inteligentă care ”știe” cum să economisească energie în orice situație. Primul test pe ruta Copenhaga-Malmo.
Noul Mercedes Clasa S are déjà cel mai complet program de versiuni hibride din clasa de lux. La cele două modele mild-hibrid S 400 Hybrid (motor V6 pe benzină de 3,5 litri și 306 CP combinat cu motor electric de 27 CP) și S 300 BlueTec Hybrid (motor bi-turbo diesel de 2,1 litri și 204 CP cuplat cu același motor electric de 27 CP) se adaugă acum S 500 Plug-In Hybrid la care între motorul V6 bi-turbo de 3 litri pe benzină de 333 CP și cutia de viteze automată cu 7 trepte s-a interpus un motor electric, realizat împreună cu Porsche, care livrează 116 CP și 340 Nm. Dacă S 400 Hybrid concurează versiunile relativ similare BMW Seria 7 Active Hybrid și Audi A8 Hybrid, S 500 Plug-In Hybrid este practic singur de piață. Teoretic, Porsche Panamera S E-Hybrid oferă un sistem similar de propulsie, dar nu poate fi comparat cu Clasa S din punct de vedere al facilităților de confort, mai ales că versiunea executivă (cu ampatament lung) a lui Panamera nu este disponibilă împreună cu propulsia hibridă, iar Panamera este mai mult o mașină sport concurentă cu Mercedes CLS decât cu Clasa S.
O Clasa S cu încărcare de la priză părea un vis acum 20 ani. În 1991, S 600 furniza 408 CP din motorul V12 de 6 litri. Astăzi, sistemul format din motorul V6 bi-turbo și motorul electric pune la dispoziție 442 CP și 650 Nm.
Dar nu puterea este totul ci inteligența și rafinamentul cu care funcționează sistemul hibrid. La punerea contactului, S 500 Plug-In Hybrid comută ”by default” în modul ”Hybrid” al sistemului de propulsie și în modul E (Efficiency) al cutiei automate cu 7 trepte.
Sunt disponibile patru moduri pentru propulsie: Hybrid, E-Mode, E-Save și Charge. Cel mai utilizat este modul Hybrid, în care cele două motoare – termic și electric – lucrează împreună pentru eficență maximă. Dacă pe Hybrid se comută în modul E+ al cutiei automate (cutia poate comuta în trei moduri E – Efficiency, E+ și C – Comfort), atunci se activează funcțiile inteligente de reducere a consumului. Ce înseamnă acest lucru? De exemplu, dacă introduci o destinație în sistemul de navigație Comand Online, sistemul hibrid gestionează singur resursele bateriei. La urcarea pantelor se utilizează energia bateriei pentru ca motorul electric să ajute motorul termic, iar la coborârea pantelor se recuperează energie. Mai există și un alt mod de economisire și mai inteligent. Senzorii radar măsoară distanța și diferența de viteză față de mașina din față transmițând un dublu impuls discret în pedala de accelerație pentru ca șoferul să ia piciorul din gaz. În acest caz, dacă mașina din față nu reduce viteza, S 500 Plug-In Hybrid intră în faza de ”sailing” și motorul termic se decuplează de transmisie iar dacă mașina din față frânează, și Clasa S frânează și se recuperează energia din frânare. Pentru a nu deranja șoferul, dublul impuls în pedala de accelerație apare doar la viteze mai mari de 60 km/h.
În E-Mode mașina merge doar acționată de motorul electric. Pe traseul de test, noi am obținut o autonomie reală de 26 km, Mercedes comunică ”până la 33 km”, iar alți jurnaliști au atins chiar 40 km. Totul depinde nu doar de maniera de conducere dar și de trafic. Paradoxal, mai multe ambuteiaje nu duc la un consum mai mare ca în cazul unui motor clasic pe benzină. Mai multe ambuteiaje înseamnă mai multe frânări și deci mai multe recuperări de energie. În plus, modul E-Mode nu e deloc stresant pentru că spre deosebire de alte modele hibride gen Lexus LS 600h sau VW Touareg Hybrid, plaja pe care se poate apăsa pedala de accelerație pentru ca motorul termic să nu pornească este destul de mare. Iar Mercedes a mai făcut un lucru inteligent, delimitând un punct limită pe cursa pedalei de accelerație până la care motorul termic nu pornește. Doar apăsând mai tare pedala peste acest punct, motorul pe benzină pornește.
Pe modul E-Save, energia bateriei este conservată pentru a fi utilizată propulsia electrică într-un oraș în care se ajunge după un parcurs pe autostradă. Mergi de exemplu de la București la Târgu Mureș și vrei să treci prin Brașov. Se comută E-Save și energia bateriei este conservată pentru a putea merge prin Brașov doar cu propulsie electrică.
Al patrulea mod Charge este cel în care motorul termic încarcă bateria dacă proprietarul a uitat să conecteze mașina peste noapte la baterie. Nu e un mod eficient, deoarece motorul termic funcționează și pentru a putea propulsa mașina și ca generator, iar motorul electric nu funcționează în acest timp. Mercedes lucrează împreună cu BMW la un sistem wireless care va fi operațional în câțiva ani. Până atunci, bateria de 8,7 kWh produsă de Magna trebuie încărcată ori de la priză normală în circa 4,1 ore ori de la un wall box în doar 2 ore. Nu e un timp prea mare însă altul ar putea fi dezavantajul. Bateria amplasată în dreptul punții spate reduce volumul portbagajului de la 530 la 395 litri. De asemenea, mașina cântărește 2215 kg, cu fix 200 kg mai mult decât S 500 lung, sistemul Plug-In Hybrid fiind disponibil doar pe versiunea cu ampatament lung. Surplusul de masă de 200 kg se datorează bateriei (114 kg) dar și convertorului de curent continuu, unității de control electronic și motorului electric.
Cele 200 kg suplimentare distribuite pe puntea spate nu se simt prea mult la drum. Doar în virajele rapide puntea spate se simte mai greoaie și apare o ușoară inerție. Dar S-Class nu este făcut pentru probe speciale pe viraje. Pe modul Hybrid, acolo unde funcționează ambele motoare, accelerațiile sunt suficient de rapide și nu există diferențe mari față de S 500 care scoate 455 CP din V8-ul său biturbo. Cu cei 442 CP putere combinată, S 500 Plug-In Hybrid accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,2 secunde, cu doar 0,4 secunde mai slab decât S 500 lung. Motorul electric contribuie la obținerea unor reprize bune de la turații joase și la demaraje lipsa unui V8 sub capotă nu este evidentă. Iar în sarcină, motorul V6 este la fel de silențios ca și V8-ul.
Dar hibridul își ia partea leului când vine vorba de eficiență, ecologie și rafinament. Potrivit cifrelor oficiale, consumul hibridului este de 2,8 l/100 km, față de 8,6 l/100 km la S 500 lung. Niciuna din cifre nu e reală. Mercedes se scuză și spune că valoarea de 2,8 l/100 km se datorează actualului ciclu de măsurare a consumului care favorizează hibridele și care este utilizat de toți constructorii. În viața reală, cu bateria plină, hibridul poate consuma circa 7-8 l/100 km, în timp ce motorul V8 bi-turbo – cel mai economic la clasa lui din lume – ajunge pe la 10-11 l/100 km. În oraș diferențele sunt însă mult mai mari. Hibridul poate merge kilometri buni cu consum zero în timp ce marele V8 poate consuma 15—18 l/100 km.
Și mai este ceva. Clasa S este cea mai silențioasă limuzină din lume dar este o adevărată încântare să nu mai auzi chiar nimic atunci când rulezi electric. Și ce respect mai mare poate primi Clasa S decât recunoașterea calităților sale ecologice de la Tesla. La drive testul din Danemarca-Suedia, un șofer de Tesla Model S care a trecut pe lângă noi s-a uitat uimit să nu iese nimic pe țeava de eșapament, a văzut inscripția Plug-In Hybrid de pe capacul portbagajului și apoi a făcut semnul victoriei.
Mercedes dorește să convingă cât mai mulți clienți cu hibridul său. De aceea, în România, prețul este mai mic decât la S 500. S 500 Plug-In Hybrid costă 112.040 euro față de 115.010 euro pentru S 500. În următorii 3 ani, Mercedes va lansa 10 modele hibride, câte unul la fiecare 4 luni. Dintre acestea menționăm C 350 Plug-In Hybrid în 2015 și E Class Plug-In Hybrid bazat pe noua generație a Clasei E în 2016. Plus versiuni Plug-In Hibride pentru SUV-uri, propulsia Plug-In Hybrid putând fi adaptată și pentru tracțiunea integrală 4Matic.
Foto: Mercedes, Răzvan Măgureanu
Concluzie
35 km în mod full electric cu o limuzină de lux ca Mercedes S-Class care nu costă mai mult decât un S 500 clasic este o realizare importantă. În oraș, versiunea hibridă are un avantaj decisiv iar în afara orașului, performanțele lui S 500 sunt apropiate de ale hibridului. Per total, S 500 Plug-In Hybrid este viitorul.
1 thought on “Lux cu doar 3l/100 km: drive test Mercedes S 500 Plug-In Hybrid”
Daca ajungi in service cu probleme pe partea de electric -hybrid o sa iti blestemi zilele !!! si toata economia facuta se duce pe piese…eu sunt deja “fript de banditii de la Mercedes”