Sfaturi pentru șoferi. Mai este necesar rodajul?

Motor_autoexpert.ro

În ultima vreme observăm că aproape nimeni nu mai vorbeşte despre rodaj. Nici chiar cei care-ţi vând automobilul. Să nu mai fie necesar în prezent rodajul la un automobil nou?

Sunt automobilist de câteva decenii. Drept urmare, îmi amintesc faptul că la începuturile activităţii de şofer, la cumpărarea unui automobil nou se impunea o perioadă de rodaj ce putea ajunge până la 10.000 km.

Existau instrucţiuni obligatorii pentru executarea rodajului, condiţii impuse atât pe ştandul de motor cât şi în rulaj, care indicau turaţiile maxime şi treptele de viteză, sarcinile maxime utilizate şi uleiurile specifice ce trebuiau folosite.

Rodajul trebuie încă făcut!

Deşi pe parcursul ultimelor decenii tehnica de realizare a automobilelor a evoluat mult, rodajul este în continuare necesar atât la cele noi cât şi la cele aflate în exploatare după ce s-a executat o reparaţie capitală a motorului. De asemenea, un rodaj se impune şi la cutia de viteze, după ce s-a înlocuit cutia veche cu alta nouă.

Este adevărat că noile cerinţe de rodaj sunt mult simplificate, atât datorită calităţii superioare a finisajelor pieselor aflate în mişcare cât şi calităţilor mai bune de lubrifiere ale uleiurilor actuale.

Rodajul în fabrică

Primul rodaj se execută la fabricanţi, după asamblarea motoarelor şi este compus dintr-o etapă la rece (când arborele cotit al motorului este rotit de un motor electric) şi o etapă la cald, alimentat, funcţionând pe banc un timp echivalent cu un rulaj de peste 100 km în teren, pentru depistarea unor posibile anomalii. După părerea tuturor specialiştilor acest rodaj nu este suficient.

Pentru a executa un rodaj complet la un automobil nou trebuie să avem în vedere următoarele:

• Atât la motoarele pe benzină cât şi la diesele rodajul este considerat terminat după parcurgerea primilor 2500 – 3000 de kilometri. În această perioadă de funcţionare este necesar ca regimurile de turaţie să nu depăşească 3500 rpm la benzină şi 2500 rpm la dieseluri. Prin acest regim de funcţionare moderată, de pe suprafeţele pieselor mobile aflate în contact permanent (pistoane, biele, cămăşile cilindrilor, segmenţi, arbore cotit, arbore cu came, supape, tacheţi, cuzineţi etc.) sunt înlăturate prin frecare ultimele asperităţi.

Kia XCeed instrumentar de bord rodajul autoexpert.ro

• Pe perioada rodajului, în primii 1000 de kilometri, motorul nu trebuie accelerat prea puternic, iar pornirile şi frânările trebuie făcute cu moderaţie. Totodată, motorul nu trebuie solicitat la întreaga capacitate. Se vor executa deplasări cu viteze moderate (până la 75% din valorile maxime). Se vor utiliza toate treptele de viteze. Nu se va încărca automobilul la capacitatea maximă posibilă şi nu se vor efectua tractări de remorci.

Nu lăsați motorul să funcționeze la ralanti

De asemenea se va evita funcţionarea îndelungată a motorului pe loc, la turaţiile mici de ralanti. După primii 1000 de km parcurşi este bine să se facă prima înlocuire a uleiului din motor cu altul proaspăt de aceeaşi marcă şi calitate precum şi a filtrului de ulei. În acest fel sunt îndepărtate, odată cu uleiul folosit, particulele metalice fine rezultate în urma frecării pieselor aflate în mişcare. Aceste particule, colectate de ulei şi reţinute în filtru, dacă rămân în ulei mai multă vreme, cresc uzura motorului.

• După parcurgerea a 2500-3000 de kilometri rodajul poate fi considerat terminat. Motorul va putea fi utilizat la performanţele maxime prevăzute în cartea tehnică.

Controale pe timpul rodajului

• Pe timpul rodajului sunt necesare unele operaţiuni de control simple. Se efectuează verificarea şi completarea nivelului uleiului în motor, verificarea temperaturii motorului pe tabloul de bord, depistarea unor zgomote suspecte sau alte anomalii în funcţionare etc. În cazul depistării unei anomalii, automobilul va trebui dus la atelierul service. Aici va primi asistenţă în termenul de garanţie.

Concluzie

Un rodaj efectuat corect, fără suprasolicitarea motorului, a anvelopelor, a sistemului de frânare, permite pieselor aflate în mişcare să înlăture asperităţile, să “se aşeze” şi să lucreze corect împreună înlăturând frecările şi uzurile suplimentare.

fum autoexpert.ro

➡ 10 motoare diesel care nu se strică 💡

Neefectuarea rodajului are consecinţe negative asupra motorului. Durata de viaţă a acestuia se reduce și uzura creşte peste valorile normale. De asemenea, performanţele rămân scăzute, consumurile de ulei de motor şi de combustibil cresc. Mulţi automobilişti sunt miraţi când descoperă aceste consecinţe negative şi dau vina pe fabricanţi. Uită, însă, că nu au făcut un rodaj corect. Atenţie deci cum circulaţi în primii 3000 de kilometri şi lăsaţi obţinerea performanţelor maxime pentru mai târziu!

1 thought on “Sfaturi pentru șoferi. Mai este necesar rodajul?”

  1. Bună, sunt Florin și am o întrebare despre Mercedes-Benz o întrebare generală pentru că aș dori să știu ceva care este foarte important pentru mine.
    Cât de tare recomandați cuiva să cumpere o mașină să fie mai precis un Mercedes Prima înmatriculare 2018 cu 142.400 km?

    As vrea sa stiu ca acest motor mai are o performanta mare chiar si dupa atatia km? care este limita pentru această mașină ..mai sunt această mașină performanțe de top chiar și după 150.000 km?
    Nu sunt sigur dacă acesta este locul potrivit pentru o astfel de întrebare, dar sper că da.

    Multe multumiri

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top