Mulţi dintre noi circulă noaptea şi privesc cu invidie farurile cu xenon ale unui Mercedes sau ale unui Audi. Ceea ce nu ştiu ei este că acestea sunt disponibile acum pentru orice tip de automobil.
Numai că, deocamdată, sunt foarte scumpe. Acest sistem este universal, se poate monta pe orice maşină, indiferent dacă farurile acestea sunt cu lupă sau fără, dacă geamurile sunt color sau cu nervuri, sau dacă folosesc becuri H1, H3, H4 sau orice alt bec. Datorită faptului că lumina de xenon este rece, iar becul se încălzeşte mult mai puţin, acesta se poate monta în orice fel de far.
Deoarece iluminarea cu xenon este de trei ori mai puternică, farurile trebuie să fie corect reglate, altfel orbirea celor care vin din faţă putând fi mult mai intensă. Ce se oferă în plus este o lumină similară cu cea solară, iar acest lucru face conducerea pe timp de noapte mai puţin obositoare şi mai sigură. Sistemul de iluminare cu xenon nu foloseşte un bec cu filament ca în cazul sistemului cu halogen, ci foloseşte arc electric cu descărcare în gaz.
Mai mult, există şi o diferenţă de putere absorbită din reţeaua de bord semnificativă, astfel că un bec cu xenon, pentru a produce de trei ori mai multă lumină faţă de un bec cu halogen de 55 W, consumă doar 35 W, deci randamentul este de aproape cinci ori mai mare. Acest lucru duce la o fiabilitate mai mare, astfel că durata de viaţă a unui bec creşte până la patru ori faţă de echivalentul său cu halogen.
Sistemul de iluminare cu xenon nu este format numai din becuri. Datorită faptului că pentru aprinderea becurilor cu xenon se foloseşte o tensiune de 23.000 V, se intercalează între instalaţia originală a maşinii, de 12 V, şi bec, un convertor de înaltă tensiune şi un starter. Acestea sunt două mici module electronice ce trebuie fixate în apropierea farului şi care fac posibilă funcţionarea sistemului cu xenon.
Datorită acestui fapt, instalarea nu este atât de banală precum schimbarea unui bec (pentru mulţi dintre noi şi aceasta reprezintă o provocare a îndemânării şi cunoştinţelor noastre) şi trebuie făcută doar de un electrician auto specialist. Instalarea durează 2-3 ore, în funcţie de tipul de prindere a becului în far şi implică doar executarea a două găuri de trecere prin capacul de protecţie din spatele becurilor. În principiu se folosesc doar pe fază scurtă dar, la cerere, se pot monta şi pe proiectoare sau chiar pe faza lungă.
Folosirea luminii cu xenon, care înseamnă iluminare de trei ori mai puternică, duce la creşterea siguranţei în trafic, o mai bună vizibilitate în condiţii de vreme nefavorabilă şi o durată de viaţă de 6 până la 10 ori mai mare decât la becurile cu halogen, în condiţii normale de exploatare.
Fiindcă preţul este un criteriu important pentru mulţi dintre noi, sistemul cu xenon pentru două faruri (inclusiv instalare) poate costa până la câteva sute de euro. Acest preţ poate să varieze uşor în funcţie de tipul becurilor folosite, fiind mai mare pentru tipul H4, care oferă xenon şi pe faza scurtă şi pe cea lungă, comutarea făcându-se electomecanic cu un dispozitiv suplimentar care deplasează poziţia becului faţă de focarul oglinzii farului.