Dakar-ul a revenit pe 12 ianuarie în Argentina, Mani Gyenes și Marcel Butuza făcând față cu brio celei mai grele zile din raliu. Piloții au fost nevoiți să concureze la peste 40 de grade C, într-o specială de 176 km, după ce cu doar câteva ore înainte de start au fost în Anzi la o altitudine de peste 4.700 m și la o temperatură de -3 grade C.
În ziua de 12 s-a concurat într-o specială extrem de dificilă din cauza nisipului foarte fin și a dunelor albe de la Fiambala, dar și din pricina numeroaselor capcane care au existat la capitolul navigație. Mai mult de jumătate din concurenți, inclusiv favoriții de la categoriile moto și auto, s-au pierdut în prima specială de la revenirea în Argentina. Ziua a fost una foarte grea, pentru că piloții de la moto au fost nevoiți să se trezească înainte de ora locală 04.00 am pentru a porni din bivouacul de la Copiapo (Chile) către speciala care se afla pe partea cealaltă a munților Anzi.
Într-o primă etapă de legătură care a măsurat 509 km s-a ajuns de pe malul Oceanului Pacific, în Paso San Francisco la o altiutinde de peste 4.700m, pentru ca ulterior să se coboare către startul probei speciale. În șase ore concurenții de la categoria moto au ajuns de la 15 grade C (temperatura din Copiapo) la -3 grade C (temperatura din Paso San Francisco), pentru ca în final să pornească în proba specială la 41 grade C.
Pe lângă dunele albe cu nisip fin, speciala a fost și una în care s-a rulat în albia unui râu secat, concurenții având mari probleme când a venit vorba de găsirea unei trase pentru a ieși din acel vad.
Atât Mani Gyenes cât și Marcel Butuza au reușit să se acomodeze destul de repede cu diferențele de temperatură și au rulat în speciala care, deși a avut doar 176km, a fost considerată de toți concurenții cea mai grea din raliu. Sătmăreanul a reușit să termine ziua cu al 14-lea timp aceasta fiind cea mai bună clasare a unui pilot român într-o specială a Dakar-ului și a urcat două poziții în clasamentul general ajungând pe locul 19. Gyenes rămâne și după parcurgerea celei de a 10-a din cele 13 probe programate în această ediție lider la clasa Maraton.
Cea mai grea porțiune din proba specială a fost pentru Marcel Butuza un canion. Din cauza căldurii de aici, mulți concurenți s-au luptat să își scoată motocicletele, având în vedere că motoarele se supraîncălzeau. Pilotul care în 2007 a fost în primii 10 rideri din Campionatul Mondial de Rally-Raid a reușit să depășească această situație, deși s-a chinuit 2h ore pentru ca să facă cei 100 de metri care l-au scos din canion.
Această primă zi din Argentina a fost și o etapă în care solidaritatea dintre concurenți s-a văzut atât în lungul traseu de legătură, care i-a adus pe rideri din Chile, cât și pe proba specială. David Casteu a avut nevoie de ajutor pentru a ajunge la startul probei speciale și francezul a fost ajutat de unul din foștii săi coechipieri de la Vectra Racing. Marcel Butuza l-a tractat pe Casteu peste 100 de km și acesta a reușit să ajungă la startul probei rămânând astfel în raliu.