Bateriile se descarcă iarna mult mai repede decât vara. E un fapt pe care nimeni nu-l contestă, dar pe care norvegienii îl verifică în mod organizat, de două ori pe an. În 2024, au testat din nou autonomiile reale ale EV-urilor, pentru a afla dacă Tesla, care a afișat cele mai mari autonomii anii trecuți, a rămas ”regina balului”.
Organizatorul, Federația Norvegiană Auto (NAF), este o organizație cu peste 500.000 de membri. Practic, aproximativ un sfert dintre șoferii norvegieni sunt membri NAF. Testele de autonomie a mașinilor electrice sunt organizate de NAF o dată la 6 luni, respectiv în iarna și în vara fiecărui an.
Cel despre care citești acum a avut loc în ianuarie, în toiul iernii. Temperatura în timpul testului s-a situat între -2 și -10 grade C. În plus, cei 23 de competitori au avut de înfruntat și vântul, care a suflat cu putere.
La edițiile anterioare, modelele Tesla au dominat clasamentul, obținând cele mai bune autonomii. Astfel, ne-am fi așteptat ca și în acest an să avem parte de o victorie a Teslei Model 3. Surprinzător, n-a fost să fie.
Autonomiile reale – rezultatele
Toate exemplarele din test au pornit dimineața, cu bateria plină. Toate au urmat același traseu, în condiții identice. În scenarii identice, modelul care a demonstrat cea mai mare autonomie a fost HiPhi Z. Chinezul a fost singurul care a reușit să parcurgă peste 500 km cu un plin, oprindu-se după 522. Acesta a reușit să-l devanseze pe compatriotul NIO ET5 (481,4 km) și pe coreeanul Ioniq 6 (467,8 km).
Make/Model | Autonomie declarată | Consum declarat (kWh/100 km) | Autonomie reală iarna (difierență față de cea declarată) | Consum real iarna (difierență față de cel declarat) |
---|---|---|---|---|
Audi Q8 e-tron Sportback | 515 km | 22,4 kWh/100 km | 411,4 km (-20,1%) | 24,8 kWh/100 km (+10,4%) |
BMW i5 (eDrive40) | 505 km | 18,7 kWh/100 km | 443,6 km (-12,2%) | 19,7 kWh/100 km (+5,3%) |
BYD Dolphin | 427 km | 15,9 kWh/100 km | 339,2 km (-20,6%) | 17,1 kWh/100 km (+7,5%) |
Ford F-150 Lightning | 429 km | 18,7 kWh/100 km | 337,5 km (-21,3%) | 23,9 kWh/100 km (+27,8%) |
HiPhi Z | 555 km | 20,4 kWh/100 km | 522 km (-5,9%) | 24,32 kWh/100 km (+9,2%) |
Hyundai IONIQ 6 | 614 km | 14,3 kWh/100 km | 467,8 km (-23,8%) | 16,3 kWh/100 km (+14%) |
Hyundai Kona Electric | 454 km | 16,6 kWh/100 km | 341,3 km (-24,8%) | 18,3 kWh/100 km (+10,2%) |
Jeep Avenger | 395 km | 15,7 kWh/100 km | 286 km (-27,6%) | 19,4 kWh/100 km (+23,6%) |
Kia EV9 | 505 km | 22,8 kWh/100 km | 441,9 km (-12,5%) | 23 kWh/100 km (+0,9%) |
Lotus Eletre | 530 km | 20,3 kWh/100 km | 464,6 km (-12,3%) | 24,8 kWh/100 km (+22,2%) |
Mercedes-Benz EQE SUV | 491 km | 21,5 kWh/100 km | 399 km (-18,7%) | 22,5 kWh/100 km (+4,7%) |
MG4 Trophy Long Range | 520 km | 16,5 kWh/100 km | 399,6 km (-23,2%) | 17,5 kWh/100 km (+6,1%) |
NIO EL6 (ES6) | 529 km | 22,1 kWh/100 km | 456 km (-13,8%) | 19,8 kWh/100 km (-10,4%) |
NIO ET5 | 560 km | 21,6 kWh/100 km | 481.4 km (-14%) | 19,4 kWh/100 km (-10,2%) |
Nissan Ariya | 498 km | 20,4 kWh/100 km | 369,4 km (-25,8%) | 21,7 kWh/100 km (+6,4%) |
Opel Astra | 413 km | 15,7 kWh/100 km | 296 km (-28,3%) | 17,4 kWh/100 km (+10,8%) |
Peugeot E-308 | 409 km | 12,7 kWh/100 km | 297 km (-27,4%) | 17 kWh/100 km (+33,9%) |
Polestar 2 Long Range | 614 km | 15,8 kWh/100 km | 430 km (-30%) | 18,5 kWh/100 km (+17,1%) |
Tesla Model 3 | 629 km | ind. | 441 km (-29,9%) | 18 kWh/100 km (ind.) |
Toyota bZ4X | 460 km | 16,2 kWh/100 km | 313,5 km (-31,8%) | 19,8 kWh/100 km (+22,2%) |
Volkswagen ID.7 | 608 km | 14,4 kWh/100 km | 414 km (-31,9%) | 18,9 kWh/100 km (+31,2%) |
Volvo C40 | 572 km | 17,5 kWh/100 km | 395 km (-30,9%) | 21,1 kWh/100 km (+20,6%) |
XPeng G9 | 520 km | 21,3 kWh/100 km | 451,8 km (-13,1%) | 22,8 kWh/100 km (+7%) |
Dincolo de valorile autonomiei, mai sunt câteva aspecte care ne interesează. Primul – diferența dintre autonomia declarată și cea obținută în test. Astfel, cea mai mică abatere a fost înregistrată tot de HiPhi Z (-5,9%), urmat de BMW i5 (-12,2%) și Lotus Eletre (-12,3%).
Apoi, consumul de curent. Ioniq 6 a avut un consum fabulos, de 16,3 kWh/100 km. L-au urmat BYD Dolphin (17,1 kWh/100 km) și MG4 (17,5 kWh/100 km).
În sfârșit, diferența dintre consumul declarat și cel obținut iarna, pe șosea. Chinezii de la Nio au fost cei mai pesimiști, consumul real fiind chiar mai mic cu 10,4% decât cel declarat, în cazul modelului EL6, și cu 10,2% mai mic la ET5. Pe locul 3 s-a situat Kia EV9, care a consumat cu 0,9% mai mult decât a declarat oficial.
via naf.no