Mașinile românilor: cum au evoluat preferințele clienților în ultimii 10 ani

Mașinile românilor autoexpert.ro piata auto România mașini noi autoturisme importatori mașina personală cote de piață

În 2020 românii au preferat SUV-urile și compactele alimentate cu benzină, dotate cu motoare sub 1.200 cmc. În urmă cu zece ani situația era cu totul alta. Cum s-au schimbat mașinile românilor.

Aveți idee cât de diferite sunt astăzi obiceiurile de consum ale cumpărătorilor de autoturisme față de cele de acum doar zece ani? Desigur, e simplu să spui că românii, ca și ceilalți europeni, au devenit fani declarați ai SUV-urilor. Această tendință se remarcă de ani buni. Însă o privire mai atentă asupra datelor de vânzări ale comercianților de mașini relevă cât de mult ne-am îndepărtat în 2020 de ceea ce cumpăram în 2010, de exemplu.

Faptul că piața auto a avut un an 2020 foarte slab e deja cunoscut. Presa a prezentat cu lux de amănunte cât de mult a influențat pandemia piața auto din toate statele lumii, inclusiv România. Cei mai atenți la detalii au putut chiar observa că a existat și un al doilea factor care a dus la scăderea vânzărilor: normele tot mai drastice de depoluare. Însă mult mai interesant este de observat cât de diferite sunt dorințele clienților români din 2020 față de cele din urmă cu doar zece ani.

Dieselul e pe ducă, propulsia alternativă câștigă teren

În primul rând este lesne de observat pe șosele că tot mai multe mașini au în dotare motoare alimentate cu benzină. Început odată cu impunerea normelor Euro și accelerat major de scandalul Dieselgate, declinul motoarelor alimentate cu motorină este cât se poate de vizibil și nedrept am putea spune.

Dacă în 2010 circa 40% dintre mașinile noi comercializate în România erau dotate cu motoare alimentate cu motorină, cinci ani mai târziu acestea atingeau 53,5%. Ei bine, în 2020, doar 27% dintre clienți au mai cumpărat autoturisme având sisteme de propulsie diesel. Și asta în ciuda faptului că aceste motoare au devenit mult mai perfomante și mai puțin poluante decât cele din 2010.

➡ Citește aici testul cu Mercedes-Benz A 180 d 7G-DCT Sedan 💡

Culmea, procentele pierdute de diesel au ajuns doar în mică măsură la mașinile alimentate cu benzină. Astfel, chiar dacă partea din piață aferentă acestora a crescut de la 63% în 2010, la 66% anul trecut, mult mai puterncă a fost creșterea sistemelor alternative de propulsie. Adică a mașinilor cu motoare electrice și hibride. Probabil sunt puțini cei care își amintesc că în urmă cu zece ani ideea de propulsie alternativă era doar un moft. În raportările Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) nici nu exista noțiunea de hibrid.

Mașinile românilor autoexpert.ro

Cinci ani mai târziu, în 2015, vehiculele electrice și hibride ocupau doar 0,5% din piață având ca principali exponenți modele precum Lexus NX și RX, Toyota Auris și Yaris, Renaut Zoe și Honda Jazz. În 2020 în schimb, cota de piață a acestor „ciudățenii” a urcat la peste 7% (!), iar numărul de modele care poartă cu mândrie pe caroserie titulatura „Electric” sau „Hybrid” a crescut exponențial.

SUV-uri și compacte

O tendință chiar mai accelerată decât electrificarea mașinilor este „SUV-izarea”. Astfel, în baza datelor APIA se observă că segmentul vehiculelor sport-utility s-a majorat de la 11,05% în 2010, până la 20,65% în 2015, ajungând anul trecut la nu mai puțin de 37,79%. De asemenea, dacă acum zece ani cele mai căutate SUV-uri erau Dacia Duster, Volkswagen Tiguan și Ford Kuga, în 2020 clasamentul a fost dominat de Dacia Duster, Nissan Qashqai și Ford Puma.

Această adevărată explozie a achizițiilor de SUV-uri a dus la un recul al celorlalte segmente de autoturisme, cu excepția celui Compact (C). Raportările APIA arată că în 2010 cota de piață a compactelor se situa la 32,07%. A urcat în 2015 până la 46,74% pentru a se stabiliza temporar, în 2020, la 33,56%. Și în acest segment se observă o modificare a preferințelor. Dacă în2010 clasa C era dominată autoritar de Skoda Octavia, Opel Astra și Volkswagen Golf, anul trecut clienții au preferat Dacia Logan, Skoda Octavia și Renault Megane.

➡ Așa arată cel mai ieftin Logan 💡

Al treilea segment ca dimensiune de pe piața autohtonă, cel al mașinilor mici (B) s-a redus de la 26,58% în 2010 până la 20,79% în 2015, revenind, ușor, la 21,31% în 2020. În această zonă a pieței favoritele au fost anul trecut Dacia Sandero, Renault Clio și Renault Captur.

Mașinile Românilor: scăderi la sedanurile de lux

Scăderi mai puternice sunt sesizabile în clasele E și F. Acestea s-au redus de la 4,54% din piață, respectiv, 4,19% în 2010, până la 0,49%, respectiv, 0,13% în 2020. Deși poate părea ciudat un astfel de recul el trebuie pus în mare parte pe seama dotărilor tot mai extravagante din zona SUV. Astfel, mulți dintre cei care cumpărau acum zece ani BMW Seria 7, Mercedes-Benz Clasa S sau Audi A8, acum s-au reorientat către modele precum BMW X5 și X6, Mercedes-Benz GLE, Audi Q8 sau Porsche Cayenne.

La fel se întâmplă și în clasa D, cea a vehiculelor medii, aceasta atrăgând în 2010 nu mai puțin de 9,25% dintre clienții de mașini noi, pentru ca în 2015 să mai fie căutată de 5,46% dintre clienți, iar anul trecut de doar 3,70% dintre aceștia.

➡ Citește aici testul cu Toyota Aygo 💡

Dar scăderile cele mai puternice, unele care par a duce chiar către dispariția segmentelor, se observă în zonele A (mini) și Monovolum ale pieței. Astfel, dacă în 2010 clasa A era preferată de 7,02% dintre cumpărători, cinci ani mai târziu ea mai ocupa doar 2,33% dintre preferințe, pentru ca în 2020 să ajungă la 1,70%. Aici, pe lângă o dispariție a multor modele cunoscute, se remarcă și o migrare de la mașini ca Chevrolet Spark, Fiat Panda sau Hyundai i10 către Toyota Aygo, Skoda Citigo și Hyundai i10. Cum tot mai multe monovolume se tranformă în SUV-uri sau dispar, și acest segment a înregistrat un recul puternic scăzând de la 5,32% din piață în 2010 până la 3,06% în 2015 și chiar 1,31% în 2020. Ca și la clasa A, în zona monovolumelor oferta este acum mult mai săracă.

Cifrele de mai sus arată că, odată cu trecerea anilor, tot mai mulți clienți migrează către SUV-uri și mașini electrice. Iar această tendință, accelerată atât de apetența pentru vehiculele mai impunătoare cât și de normele de depoluare și subvențiile guvenamentale va continua și în viitor. Unde mai pui că tot mai multe SUV-uri sunt dotate cu sisteme electrice de propulsie, iar autonomia lor nu mai este deloc o problemă. Bani să fie!

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top