Dacia oferă o serie limitată pentru clienţii din România cu ocazia împliniri a 10 ani de la lansarea modelului Logan. În test versiunea diesel „Logan 10 ani“.
Succesul modelului Logan este incontestabil. Ca strategie de marcă, Dacia și Renault au abordat situația pefect. Francezii au avut de-a lungul timpului și modele care pur și simplu nu au înregistrat un succes comercial, Vel Satis fiind cel mai la îndemână exemplu. Revenind la Logan, ce reprezintă concretizarea proiectului cu nume de cod X90, a fost singurul automobil al mărcii o bună perioadă de timp. Iar acum nu trebuie decât să privim gama actuală Dacia pentru a vedea cât de mare este progresul înregistrat.
Înainte să conduc acest Logan ce face parte din ediția limitată „Logan 10 ani“, am avut ocazia să particip la un eveniment ce a avut loc la Centrul Tehnic Titu, în cadrul căruia am avut ocazia să aflăm multe lucruri din culise despre testarea mașinilor în condiții de climă și tipuri de drum simulate și multe alte detalii despre construcția vehiculelor. De la testele de zgomot până la cele în care se studiază comportamentul ușilor după 75.000 de cicluri închidere/deschidere spre exemplu. Vreau să precizez faptul că în timpul evenimentul am avut ocazia să conducem pe o porțiune a pistei de încercare toate vehiculele din gama Dacia. Surpriza a fost și prezența primei versiuni de Logan, astfel, participanții au avut ocazia să constate singuri evoluția modelului de la prima generație la cea actuală.
Logan 10 ani
Acesta este numele sugestiv pe care îl poartă seria limitată dedicată aniversării. Modelele sunt dezvoltate pe baza nivelului de echipare Laureate și prezintă câteva elemente distinctive printre care se numără proiectoarele față dublu optice, semnalizatoare încorporate în oglinzile retrovizoare, jante de oțel de 16”, mască de culoare roșu închis pentru blocurile optice spate și protecții laterale de culoare neagră pentru portiere. Acestea sunt elementele ce îți dau de știre că nu ai în față un model obișnuit.
Schimbările pe care le vei aprecia cu adevărat sunt prezente la interior. Planșa de bord este dominată de consola centrală ce încorporează acum aerul condiționat cu reglare automată (”climatizarea” cum s-ar zice), dotare dedicată exclusiv clienților din România. A doua mare schimbare este amplasarea comenzilor pentru acționarea geamurilor pe fețele de uși, atât față cât și spate, cu precizarea că există comenzi pentru acționarea geamurilor spate și pe consola centrală, astfel încât șoferul să le poată acționa ușor. Pe lângă acestea mai sunt mici detalii de o importanță redusă. Există acum un spațiu de depozitare închis în partea superioară a planșei de bord și mânere ergonomice negre pentru ușile din față. Dotările opționale includ volanul îmbrăcat în piele și cruise control.
Din cele două tipuri de motorizări ce echipează seria limitată am avut ocazia să conduc varianta 1.5 dCi 75 CP, ce pornește de la 11.300 euro cu TVA. Aveți dreptate dacă vă gândiți că nu este tocmai vehiculul accesibil de la care a pornit proiectul din anul 1999. A evoluat mult de atunci.
Motorul nu mi s-a părut așa zgomotos ca înainte, nici măcar în sarcină, iar consumul este ridicol de mic.
Fiind adaptat pentru parcurgerea drumurilor de calitate inferioară, Logan va părea ușor lipsit de rafinament pe un drum neted sau pe o autostradă. Deși insonorizarea putea fi mai bună, iar scaunele sunt practice și îți oferă o poziție bună, nu mă pot plânge de mai multe.
Logan este în elementul său pe un drum de calitate inferioară. Filtrează bine denivălările, treptele cutiei îți permit să abordezi un astfel de drum la o turație optimă, nu este nici motorul prea turat și nici nu ajunge să tremure, iar zgomotul natural al anvelopelor pe asfaltul prost și micile denivelări te fac să apreciezi felul în care merge. Este fiabil, economic, spațios și are acum suficiente dotări care îndulcesc viața la bord. Matur, cu alte cuvinte.
Foto: Mihai Adrian Cobzaşu
Masă proprie (kg) | 1059 |
L/l/h (mm) | 4.347/1.733/1.517 |
Volum portbagaj(l) | 510 |
Combustibil | motorină |
Cilindree (cmc) | 1.461 |
Putere max. (kW(CP)/rpm) | 55 (75)/4.000 |
Cuplu max (Nm/rpm) | 200/1.750 |
Transmisie/trepte | manuală/5 |
Viteza maximă (km/h) | 164 |
Sprint 0-100 km/h (s) | 14,6 |
Consum urban/extra/mixt | 4,3/3,5/3,8 (l/100km) |
Normă poluare/emisii CO2 | Euro 5/99 g/km |