Noul 1.6l diesel este o evoluție cu accente retro: filtrul de particule nu necesită mentenanță, iar motorul are câte două supape pe cilindru.
Mazda a echipat modelul 3 cu un nou motor diesel de 1,6l. Dintre soluțiile tehnice prezente amintim filtrul de particule care nu necesită mentenanță și arhitectura chiulasei cu două supape pe cilindru. Ultimul amănunt, susțin japonezii, asigură un nivel mai mic al vibrațiilor în comparație cu motoarele DOHC. Pe hârtie toate sunt bune și frumoase, dar în realitate lucrurile stau un pic diferit.
Primul lucru observat este acela că până ce motorul nu intră în temperatura normală de funcționare, acesta cunoaște o lipsă parțială a cuplului la turații joase și o funcționare neregulată. Odată încălzit, noul diesel se remarcă prin răspuns prompt la accelerație între 1.800 și 2.500 rpm. Cei 115 CP nu reprezintă o putere fulminantă, dar veți descoperi că sunt mai mult decât suficienți. La drumuri lungi puteți depăși cu ușurință orice camion, chiar și pe drumuri de munte, datorită treptelor lungi și elasticității de care dă dovadă motorul.
Dacă parcurgeți mai mulți kilometri în afara orașului, veți fi oarecum dezamăgiți de consum. În timpul testului, computerul de bord indica valoarea de 6,2l/100 km la deplasarea constantă cu 100 km/h, în ultima treaptă a cutiei (folosind cruise control pentru nu interveni subiectivismul), iar vântul doar adia. O parte din vină o poartă și faptul că mașina avea puțin peste 1.500 km rulați. Doar condusul în mediul urban pare a fi avantajat pentru că, fără a urmări doborârea unui record, am obținut un consum puțin peste 7l/100 km.
Nu mă plâng de un consum extraurban de 6l/100 km, dar mă văd obligat să recomand această motorizare celor care parcurg un număr mare de kilometri în oraș. Deși în acest caz trebuie să vă previn că motorul este zgomotos în sarcină, iar în oraș numai constant nu se merge. Cel puțin nu în București.
Concluzia: cumpără Mazda 3 datorită agilității și comportamentului rutier, a designului, a felului în care te simți în spatele volanului, dar verifică de două ori lista de motorizări înainte să faci o alegere.
Date tehnice: | Mazda 3 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.6 D |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1240/1815 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4460/1755/1470 |
Ampatament | 2640 |
Volum portbagaj [l] | 340 (1360) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.6 D |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1560 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 85(115)/3600 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 279/1750 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 188 |
0-100 km/h [s] | 11 |
Consum urban/extra/mixt | 5.3/3.9/4.4 |
Emisii CO2 [g/km] | 117 |