Test drive Mazda 3 MPS 2.3 DISI 260 CP

Mazda 3 MPS 2.3

În era eficienței și a downsizing-ului Mazda 3 MPS ne amintește de vremurile în care personalitatea unui hot-hatch era direct proporțională cu mărimea motorului.

  • Echipare standard generoasa
  • reprize excelente
  • Puterea dezvoltata de motor putea fi folosita cu mai multa eficienta
  • trebuie sa decuplezi ESP-ul pentru a folosi diferentialul mecanic

Prima generație Mazda 3 MPS propunea un pachet destul de controversat raportat la clasa hot-hatch a anilor 2006. Pentru început, era atât de discretă în exprimarea sa stilistică încât, parcată lângă o Mazda 3 de duzină, era ca și cum te-ai fi uitat în oglindă. Englezii l-au numit încă din start un „silent killer“, tocmai pentru că nimeni nu se aștepta ca o mașină cu un aspect banal să aibă un motor de 2.3 litri turbo de 260 CP.

Mazda 3 MPS a fost primul hot-hatch care a aruncat o asemenea cifră pe o punte față, iar rezultatele au fost pe măsură și nu întotdeauna pozitive. Problema principală a primei generații era livrarea bruscă a cuplului, ce genera, aproape invariabil, două lucruri pe care nu le vrei de la un hot-hatch, torque steer și subvirare.

O generație și un face lift mai târziu, 3 MPS se prezintă cu toate artificiile de design pe care le-ai aștepta de la un hot-hatch: avem eleron, evacuări duble, gură de admisie pe capotă și logo-uri cât cuprinde. Probabil că unii vor regreta pierderea elementului surpriză, dar eu nu mă număr printre ei. Un hot-hatch ține și de imagine, nu doar de performanțe și era cazul ca designerii Mazda să înțeleagă asta.

Ce nu s-a schimbat se află sub capotă, același motor de 2.3 l, aceiași 260 CP, doar că mai nou respectă normele Euro V. Nu poți să nu te întrebi ce s-a întâmplat în șase ani…

Ceva nou la interior?

Cu excepția scaunelor sport „MPS“ cu suport lateral ceva mai pronunțat, dar nu extraordinar, restul reperelor sunt comune cu gama civilă a modelului. Cuvântul la ordinea zilei este „mediu“, indiferent că examinezi calitatea generală a plasticelor, zonele de îmbinare sau chiar ergonomia. Partea bună este că echiparea standard este foarte generoasă așa că lista de opționale nici măcar nu intră în calcul. Un alt punct pozitiv ce merită menționat ține de practicalitatea caroseriei în cinci uși, pe care nu o poți comanda pe un Megane RS sau Astra OPC.

Pentru a redresa problema primei generații (direcția și accelerația păreau legate între ele) inginerii Mazda au limitat cuplul oferit de motor în primele trei trepte. Scopul final a fost de a ține în frâu virarea indusă de cuplu, lucru ce a fost și realizat, dar important este și cum. În timp ce alți producători au optimizat fluxul de cuplu și/sau au montat punți față cu arhitectură modificată, Mazda a ales o abordare, cred eu, mult prea simplistă.

Chiar și în acest scenariu negativist poți distinge o parte pozitivă, 3 MPS se dovedește foarte docil în oraș și rezonabil de economic (12 l/100 km urban) raportat inclusiv la concurența cu motoare mai mici. Dacă vrei să vezi artificiile ai nevoie de treapta a treia și 3.000 de ture pentru a trezi turbina și odată cu ea valul de cuplu. Deși aș fi apreciat o livrare mai liniară a puterii nu pot nega faptul că, pe reprize, un MPS poate fi comparat doar cu Focus RS (300 CP). Senzația pe care o ai atunci când turbina intră în joc și direcția se îmoaie pentru câteva fracțiuni de secundă este că inginerii japonezi au realizat o încrucișare între un hot-rod și un hot-hatch. Odată ce te obișnuiești cu banda de cuplu maxim poți să devii curajos pe viraje cu precizarea că nu e cazul să te grăbești să accelerezi prea devreme la ieșire.

Electronica are obiceiul de a cenzura fiecare pierdere de aderență, situație ce afectează eficiența diferențialului mecanic cu alunecare limitată. Decuplează electronica și vei descoperi o altă latură a MPS-ului, cu o punte față mult mai dispusă să pună puterea jos exact când ai nevoie de ea. Păcat totuși că trebuie să decuplezi un sistem de siguranță pentru a avea acces la întregul potențial dinamic al mașinii.

Aici intervine și principalul motiv pentru care MPS va rămâne, foarte probabil, o alegere exotică în clasa hot-hatch. Ai nevoie de răbdare, experiență și mult antrenament pentru a convinge MPS-ul să îți ofere totul, în timp ce concurența face totul să pară mult mai ușor. În plus, la 27.430 euro cu TVA inclus, cu tot cu echiparea ultra generoasă, 3 MPS nu e chiar o super-ofertă.

Date tehnice: Mazda
3 MPS
Sasiu si caroserie
Motorizare 2.3 DISI
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1385/1925
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4505/1770/1460
Ampatament
Volum portbagaj [l] 340 (1360)
Motor si transmisie
Tip motor 2.3 DISI
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 2261
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 191(260)/5500
Cuplu max. [Nm/rpm] 380/3000
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 250
0-100 km/h [s] 6.1
Consum urban/extra/mixt 13.2/7.5/9.6
Emisii CO2 [g/km] 224

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top