Mazda SKYACTIV – Efectul Mazda

În plină febră a micșorării cilindreelor în lumea auto, și a adoptării unor soluții extreme de eficientizare a consumurilor de combustibil, Mazda joacă eco cu o partitură proprie. Numele de cod: SKYACTIV.

Iar primul contact cu acest model și testele efectuate de noi au demonstrat foarte bine acest aspect. Revenind la partea de ecologie, capitol urmărit cu precădere în acest material, putem spune că Mazda are o abordare foarte personală, ușor atipică, a curentului ce a cuprins industria auto în ultimii ani.

Când toți se îngrămădesc să adere la curentul de downsizing, cel care face ca unele modele să fie echipate cu motorizări de dimensiuni care acum ceva timp ar fi părut doar glume bune, Mazda a căutat alternativa, știut fiind faptul că nu doar un motor mai mic consumă mai puțin (și implicit produce mai puține emisii poluante), ci și o greutate redusă, sau un management îmbunătățit al ansamblului motor-transmisie, influențează periodicitatea vizitelor la pompă.

Inovațiile aduse de noua generație Mazda6 încep de la caroserie, ca s-o luăm de la partea cu care intrăm în contact cel mai frecvent.

Din start s-a urmărit conceperea unei structuri de rezistență care să fie mai ușoară decât în cazul generației precedente, dar și mai rigidă și implicit mai sigură. Filosofia Mazda a prins, ajungându-se astfel ca un model cu dimensiuni generoase (4.870×1.840×1.450 mm) să cântărească doar 1.300 kg în versiunea de motorizare pe benzină și doar 1.420 kg în cazul versiunii echipate cu motor diesel și transmisie automată.

Reducerea greutății este doar una dintre tehnologiile superioare dezvoltate cu ocazia noii Mazda6, botezate „SKYACTIV“.2

Pentru că am ajuns aici, vom băgă mâna în tolba SKYACTIV pentru a cerceta peste ce mai dăm. În primul rând întâlnim un sistem inteligent de regenerare a energiei la frânare botezat i-ELOOP. În componența sa intră un capacitor (de tip EDLC) care este încărcat de la alternator în timpul funcționării motorului cu ardere internă; în momentul în care motorul este oprit, sau intră în funcțiune sistemul start/stop botezat i-STOP, capacitorul are rolul de a alimenta cu energie electrică toți consumatorii de pe automobil.

În această situație i-ELOOP poate asigura o funcționare de până la un minut pentru sistemele electrice.

Alt avantaj este, conform declarațiilor celor de la Mazda, o scădere a consumului de combustibil cu 10%, dar și o creștere a timpului de viață a bateriei.

Tot cei de la Mazda afirmă că i-STOP este cel mai rapid sistem de acest fel din lume. Din experiența noastră vă putem spune că este unul dintre cele mai plăcute sisteme start/stop în utilizare, asta pentru că intervenția lui a fost gândită foarte bine. Motorul mașinii nu este oprit imediat ce automobilul staționează, ci este păstrat un moment tampon; abia apoi își intră în drepturi i-STOP. Se evită astfel ca în timpul opririlor de foarte scurtă durată să intervină, fără rost, oprirea motorului.3

Și motorizările disponibile pe noua Mazda6 au intrat sub influența tehnologiilor SKYACTIV. După cum spuneam încă de la început, în loc să se recurgă la reduceri ale cilindreei care ar fi influențat rafinamentul în funcționare, japonezii au preferat să optimizeze componente.

S-a reușit astfel ca motorul diesel bi-turbo de 2,2 litri să fie mai ușor cu 10% decât în cazul evoluției precedente.

Adăugând la asta un raport de comprimare 14:1 (unul dintre cele mai mici în cazul unui autoturism diesel) și inovațiile SKYACTIV despre care am povestit mai sus, Mazda a reușit să reducă emisiile de CO2 cu 20% și consumul de motorină tot cu 20%; iar la fel de important este faptul că ambele versiuni de putere (150 CP și 175 CP) respectă normele de poluare Euro 6.

Datele oferite de producător în cazul versiunii diesel de 150 CP echipată cu transmisie manuală comunică un consum de combustibil de 5,1/3,6/3,9 l/100 km (urban/extraurban/mixt) și emisii de CO2 de 104 g/km. Versiunea full power de 175 CP produce 119 g CO2/km la un consum declarat de 5,5/3,9/4,5 l/100 km. Pentru fanii motoarelor pe benzină există două opțiuni de 2 l, aspirate, care produc 145 CP (transmisie manuală cu șase trepte) și 165 CP (MT sau AT cu câte șase trepte).

Emisiile de CO2 sunt de 129, respectiv 135 g/km, în timp ce consumul mixt declarat este de 5,5, respectiv 5,9 l/100 km.

Vârful de gamă este reprezentat de un aspirat de 2,5 l și 192 CP, care în echipare cu transmisia automată cu șase rapoarte produce 148 g CO2/km, consumând în medie doar 6,3 l/100 km. Pentru a se ridica la nivelul motorizărilor, și transmisiile au primit botezul SKYACTIV.

Astfel, noua transmisie automată cu șase rapoarte a fost concepută pentru a îngloba atât beneficiile transmisiilor CVT, cât și al celor cu dublu ambreiaj. Schimbările de treaptă se fac rapid și lin, fără a fi penalizată latura dinamică. Nu a fost omisă nici trăsătura economică, noua cutie automată contribuind la reducerea consumului de combustibil.

Transmisia manuală a fost optimizată atât pentru reducerea pierderilor prin frecare, cât și din punct de vedere al greutății, actuala evoluție fiind mai ușoară cu valori cuprinse între 7% și 16% (în funcție de model). 4

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top