Mazda Skyactiv – Viitorul începe azi. Conceptul MINAGI, prezentat în premieră la Geneva, prefigurează viitorul SUV CX-5, primul model Mazda ce va beneficia de inovațiile eco dezvoltate sub titulatura SKYACTIV.
Concurența optimizează și Mazda construiește. Așa ar putea suna motto-ul mașinilor ecologice pe care le va produce Mazda în viitorul apropiat. În timp ce marea majoritate a producătorilor de automobile abordează tema eco prin optimizarea modelelor existente, Mazda vrea ca viitoarele sale modele să fie construite din start pe principii eco.
Pentru a ajunge la acest deziderat, japonezii au dezvoltat un set de tehnologii, reunite sub umbrela SKYACTIV, ce vor fi aplicate de la nivelul șasiului până la transmisii și motorizări. Folosirea la scară globală a acestei tehnologii va genera până în anul 2015 o scădere de 23% a consumului pe întreaga gamă Mazda.
Mazda Skyactiv – Viitorul începe azi
Primul pas: motoarele Tehnologia SKYACTIV va fi aplicată atât motorizărilor diesel cât și pe benzina. Motorul pe benzină se remarcă prin raportul de compresie record de 14.0:1, cea mai mare valoare înregistrată în acest moment în clasa benzină, superioară chiar și unui motor pe Formula 1.
Drept rezultat, noul motor SKYACTIV-G va oferi cu 15% mai mult cuplu pe fondul unei reduceri de combustil tot de 15%. În același timp cuplul maxim va fi mai prezent la turații mici și medii, cu efecte directe asupra răspunsului în trafic urban. Greutatea totală a motorului a fost și ea optimizată, noua unitate fiind mai ușoară cu 10%.
Cifre exacte legate de capacitatea cilindrică sau puterea totală nu au fost comunicate, dar performanțele vor putea fi comparate cu cele generate de automobilele hibride, asta fără complicațiile tehnice legate de introducerea unei propulsii electrice secundare. Motorul diesel, SKYACTIV D, setează și el noi standarde în materie de raport de compresie, doar că acum vorbim despre cea mai mică valoare din segment (14.0:1).
Cu o scădere de 20% a consumului și a emisiilor de CO2, noul motor va satisface normele de poluare EURO 6.
Această realizare este cu atât mai spectaculoasă în condițiile în care rezultatul a fost obținut fără a apela la tratamente speciale catalitice ale gazelor de eșapare. Supraalimentarea joacă și ea un rol important în ecuația eficienței, cu o nouă turbină.
Timonerie scurtă, greutatee scăzută și ușurința în acționare
O altă particularitate interesantă a acestui motor este livrarea cuplului până la pragul de 5.200 rpm, o valoare la care majoritatea motoarelor diesel clachează. La fel ca și în cazul unității pe benzină, noul diesel va fi mai ușor cu 10% în comparație cu vechiul 2.2 diesel. Pasul doi: transmisiile SKYACTIV-Drive este noua transmisie automată cu șase trepte dezvoltată de inginerii Mazda, transmisie ce va putea fi cuplată cu noile motorizări SKYACTIV diesel și benzină.
Mai ușoară și mai compactă decât transmisia automată disponbilă actual în gama Mazda, SKYACTIV-Drive va îmbina avantajele unei automate clasice cu cele ale transmisiilor tip CVT si dublu-ambreiaj. A doua transmisie din familia SKYACTIV este o manuală cu șase trepte ce va fi folosită de modelele Mazda cu tracțiune pe puntea față. Printre caracteristicile acestei transmisii se numără, timoneria scurtă, greutatea scăzută și ușurința în acționare. Desigur, plăcerea în utilizare a fost dublată și de o economie mai bună de carburant.
Pasul trei: șasiul La momentul lansării sale, Mazda 2 a fost printre primele modele care a acordat o atenție deosebită raportului greutate/economie prin folosirea unui șasiu ultra-ușor. Această abordare a fost rapid preluată de majoritatea concurenților, semn că alegerea japonezilor a fost una corectă.
Noul șasiu SKYACTIV este construit pe baza experienței dobândite de inginerii Mazda în acest domeniu, cu o creștere a rigidității torsionale și a securității, totul pe fondul unei scăderi în greutate a ansamblului. Secretul stă în noile tehnologii de sudură, dar și în folosirea unui oțel cu proprietăți speciale, foarte dur și ultraușor.
Ca o completare naturală, punțile SKYACTIV folosesc aceeași abordare, fiind mai ușoare cu 14% față de punțile clasice cu arhitectură MacPherson față și multibraț spate. În același timp, legătura naturală dintre șofer și automobil, o trăsătură caracteristică a automobilelor Mazda, a fost și ea întărită.