Test drive Mazda3 Skyactiv-D 1.5 Attraction – Un diesel mult așteptat

Mazda3 (2)

Odată cu faceliftul, Mazda3 primește și un diesel mai mic, de 1,5 litri, care a lipsit noii generații la lansarea din 2014. Primul test cu Mazda3 Skyactiv-D 1.5 cu 105 CP. FOTO: Bogdan Paraschiv.

La lansarea noii generații Mazda3 în 2014, Mazda a renunțat la cooperarea cu Ford prin intermediul căreia primea motorul turbodiesel de 1,6 litri de origine PSA. Astfel, pentru trei ani, actuala generație Mazda3 a fost disponibilă cu un singur motor diesel de 2,2 litri, de origine proprie. Acesta este însă destul de mare și de scump pentru clasa compactă, unde preferințele clienților se îndreaptă spre dieseluri mai mici de 1,5 sau 1,6 litri. Mazda a remedeiat situația la faceliftul operat la finalul anului trecut, introducând în gamă dieselul propriu de 1,5 litri lansat pe Mazda2 și CX-3.

Noul motor diesel Mazda de 1,5 litri oferă specificații similare cu cel de 1,6 litri de la PSA pe care l-a înlocuit. Astfel, cuplul maxim este de 270 Nm/1.600-2.500 rpm față de 270 Nm/1.750-2.500 rpm înainte, în condițiile în care puterea maximă este mai mică cu 10 CP față de 115 CP înainte. Dar performanțele dinamice de bază sunt aproape aceleași: 0-100 km/h în 11 secunde (11 sec și la fostul 1.6) și viteza maximă de 186 km/h (188 km/h înainte). În mers, noul diesel Mazda este extrem de rafinat și de silențios și trebuie să remarcăm încă o dată și funcționarea foarte rafinată a sistemului start&stop de la Mazda, care asigură o pornire foarte lină. Se turează foarte ușor spre zona roșie și golul turbo este bine disimulat. Deși la prima impresie pare că nu are forța de împingere a fostului motor de PSA de 1,6 litri, cifrele de cuplu și accelerația ne contrazic, deși noul motor are cu 10 CP mai puțin. Conform datelor oficiale, noul motor de 1,5 litri este cu 0,5 l/100 km mai economic, consumul mediu fiind de 3,8 l/100 km. Pe un parcurs combinat de 400 km, din care circa 80 km în oraș, noi am înregistrat o valoare de 5,7 l/100 km, care poate fi considerată foarte bună, chiar dacă este destul de departe de valoarea oficială.

Mazda3 (10)
Sedanul are o alură sportivă cu un spate scurt și o capotă mai lungă. Confortul la drum a fost mult îmbunătățit.

Mazda declară că a revizuit și suspensia față și spate. Deja versiunea hatchback testată acum două luni are o suspensie mai moale decât în trecut. Față de versiunea hatchback, care avea tot jante de 16 inch (era în echiparea Revolution care are standard jante de 18 inch, dar era încălțată cu jante de tablă de 16 inch cu pneuri de iarnă), sedanul are o suspensie puțin mai moale, fiind ideal pentru familie în condițiile în care ampatamentul e identic cu al hatchback-ului.

  • Motor rafinat și silențios
  • Motor economic
  • Sistemul GVC îmbunătățește dinamica în viraje
  • Suspensie mai confortabilă
  • Echipare Attraction relativ scumpă
  • Zgomot la vânt

În plus, noul sistem GVC (G-Vectoring Control) disponibil standard la toate modelele Mazda3 și 6 și puntea spate multilink asigură acea dinamică cu care Mazda încântă de mulți ani. Noul sistem GVC ține cont de viteza de deplasare, de unghiul de rotație al volanului și de poziția pedalei de accelerație prin modularea cuplului. Sistemul reacționează și asigură o decelerație de maximum 0,05 g, imperceptibilă pentru un șofer normal la intrarea în viraj, conferind o reducere a efectului subvirator și o mai bună precizie în direcție. Într-adevăr, șoferul simte un efect subvirator mai redus, dar Mazda insistă că nu e vorba de un sistem Torque Vectoring. În completarea feelingului sportiv, mai notăm poziția foarte joasă de condus pentru un sedan și schimbătorul mic cu cursă scurtă inspirat parcă de la MX-5. La drum întins, motorul și trenul de rulare sunt silențioase, dar la peste 120 km/h apare un zgomot la vânt mai accentuat în zona oglinzilor exterioare.

Noi am avut pentru test echiparea Attraction, care după facelift include și volan încălzit pe lângă faruri, lumini, de zi și stopuri cu LED, scaune încălzite față, sistem monitorizare vehicule spate și oglinzi pliabile automat. După facelift, Mazda a mai operat și câteva modificări la interior, care aduc mai multă eleganță și rafinament. Astfel, frâna de parcare electrică a înlocuit frâna de mână clasică, eliberând mai mult loc pe consola centrală, noul volan multifuncțional are o priză mai bună și integrează comenzi cu un design nou, buzunarele din uși sunt de două ori mai spațioase, iar displayul sistemului multimedia este full color, are rezoluție mai bună și de la echiparea Attraction emisia radio digital DAB este standard.

Mazda3 (12)
Sistem multimedia foarte intuitiv, similar ca ergonomie cu iDrive de la BMW. Comenzi noi pe volan, volan încălzit de la Attraction în sus.

La exterior, modificările sunt discrete și includ o grilă revizuită a radiatorului, oglinzi retrovizoare cu design nou, jante de 18 inch (la Revolution) și farurile full LED (de la Attraction în sus) plus două noi culori din care machine grey premium metalic a fost disponibilă pe mașina de test. Mazda îi spune fastback sedanului deși e vorba de o limuzină în trei volume. Totuși, capacul portbagajului e foarte scurt și asta îi conferă un look sportiv de fastback în două volume și jumătate. Din această cauză, accesul la portbagaj e mai dificil, dar volumul oferit de 419 litri este rezonabil, bancheta putând fi rabatată fracționat 40/60% de la două manete din portbagaj și suprafața creată devine plană. Prețul versiunii Attraction este la nivelul lui VW Jetta 2.0 TDI 110 CP Highline față de care Mazda este ceva mai bine echipată.

Mazda3 (6)

Verdict AutoExpert

Mazda3 (9)Mazda3 Sedan este o berlină de familie care se conduce plăcut și sportiv și oferă un confort al suspensiei ideal pentru o mașină de familie. Noul diesel de 1,5 litri umple golul sub dieselul de 2,2 litri și este rafinat, silențios și economic. Prețul însă este la fel de mare ca al rivalului de temut de la VW, Mazda fiind ceva mai bine echipată.

 

 

DATE TEHNICE Mazda3
Skyactiv-D 1.5 105 CP
Motor/ nr. cilindri L4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.499
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)105/4.000
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)270/1.600-2.500
Transmisiefață
Cutie de viteze6 trepte, manuală
L/l/h (mm)4.580/1.795/1.450
Ampatament (mm)2.7
Volum portbagaj (l)419
Masă la gol (kg)1.34
Acceleraţie 0-100 km/h (s)11,0
Viteză maximă (km/h)186
Consum mixt (l/100 km)3,8
Emisii CO2 (g/km)99
Măsurători AUTOEXPERT
Consum în test (l/100 km)5,7
Preț (euro cu TVA) 21.190

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top