Grupul Mercedes-Benz urmează să își intensifice măsurile de reducere a costurilor în urma unei scăderi semnificative a profiturilor din cauza concurenței intense și a cererii reduse din China. Indicatorul de rentabilitate al companiei a scăzut la 4,7% în trimestrul al treilea, situându-se sub obiectivul minim de 8% și marcând cel mai scăzut nivel de la separarea sa de divizia de camioane la sfârșitul anului 2021.
Acest declin a fost exacerbat de scăderea vânzărilor modelelor sale premium, cum ar fi S-Class și Maybach, subminând o strategie axată pe lux, menită să maximizeze profiturile. Veniturile din trimestrul al treilea au ajuns la 34,5 miliarde de euro, reprezentând o scădere de 7% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Profitul înainte de dobânzi și impozite a înregistrat, de asemenea, un declin substanțial, scăzând cu 48% de la an la an, la 2,52 miliarde de euro.
Directorul financiar Harald Wilhelm a recunoscut la 25 octombrie că rezultatele din trimestrul al treilea nu au atins obiectivele companiei. Acesta a subliniat o perspectivă prudentă în ceea ce privește tendințele pieței și s-a angajat să intensifice eforturile pentru creșterea eficienței și reducerea costurilor în întreaga organizație.
Factorii din spatele scăderii profitabilității
Scăderea economiei chineze a avut un impact semnificativ asupra Mercedes, afectând în special comenzile pentru modelele high-end. În plus, structura operațională extinsă a companiei duce la costuri mai mari în comparație cu concurenți precum Tesla. Provocările de pe piața chineză au determinat Mercedes să își revizuiască previziunile de vânzări pentru 2024 și să ajusteze așteptările privind marja de profit pentru divizia sa auto.
Wilhelm a reasigurat părțile interesate cu privire la perspectivele pe termen lung ale companiei în China, declarând: „Potențialul pieței din China nu este deloc limitat pentru noi pe termen mediu și lung”, în timpul unei convorbiri cu presa din 25 octombrie. Deși Mercedes s-a angajat să își îmbunătățească structura costurilor, nu a specificat ce domenii vor fi vizate de reduceri. Compania operează mai multe fabrici în Germania, unde cheltuielile cu forța de muncă și energia sunt relativ ridicate, și face investiții semnificative în cercetare și dezvoltare pentru tranziția sa către vehiculele electrice, producând în același timp atât modele electrice, cât și modele cu motor cu combustie.
Profitabilitatea raportată este probabil cea mai scăzută din al doilea trimestru al anului 2020, o perioadă marcată de perturbări semnificative cauzate de stadiile incipiente ale pandemiei COVID-19. Înainte de separarea sa de Daimler Truck, Mercedes a furnizat cifre combinate pentru autoturisme și utilitare, ceea ce a îngreunat evaluarea independentă a marjelor de producție auto.
Aceste rezultate reprezintă un eșec pentru strategia Mercedes menită să finanțeze tranziția către un viitor complet electric, în special în China, unde vinde o parte semnificativă a vehiculelor sale de lux și speră să reproducă succesul pe alte piețe.