În 1955 legendarul 300SL „Gullwing“ uimea audiența prin design și tehnologie. Șase decenii mai târziu succesorul său preia o ștafetă pe cât de prestigioasă pe atât de dificilă.
- Aptitudini deosebite de grand-tourer
- calitate de top a interiorului
- dotari exclusive de efect
- Design exterior destul de banal
Primul SL a fost construit în anii ‘‘60 la propunerea lui Max Hoffman, pe atunci importatorul oficial al Mercedes-Benz în State. În esență mașina nu era decât o versiune de stradă a bolidului 300SL, multiplu câștigător al celebrelor curse de anduranță de la Le Mans. Dincolo de trăsătura distinctivă a ușilor cu deschidere „Gullwing“ se afla o mașină excepțional de rapidă, chiar și după standardele actuale (viteza maximă declarată era de 260 km/h).
Dintre cele 1.600 de unități vândute 1.400 au ajuns în State iar, timp de șase ani, 300SL a ocupat prima poziție în topul celor mai rapide mașini de serie din lume. Următoarele patru generații SL au renunțat la abordarea de mașină de curse pentru stradă cu scopul de a reduce costurile de producție și extinde clientela oarecum restrânsă a primului model. Cu fiecare nouă generație conceptul „Sport Leicht“ a fost trecut în plan secund, iar, drept exemplu, ultima generație SL ajungea să cântărească, în versiunea de top, aproape 1.900 kg. Pentru comparatie, un ML 350 cântărește cu doar 200 kg mai mult.
Prin urmare, primul element pe lista de priorități a noului SL a fost o cură de slăbire generală. Cum la acest nivel nimeni nu poate face economie în materie de siguranță și dotări de lux, inginerii și-au îndreptat atenția către optimizarea greutății șasiului și caroseriei. Elementul primordial a fost aluminiul, folosit la 92% din structura metalică a mașinii, cifră ce îl face pe noul SL primul model Mercedes-Benz din istorie ce renunță aproape integral la folosirea oțelului. În cifre, vorbim despre o scădere de 140 kg în cazul modelului de față (SL350) respectiv 125 kg pentru SL500, pe fondul unui câștig în materie de rigiditate torsională și repartiție a greutății.
Înainte de a intra în detaliile tehnice legate de evoluția dinamică, ar fi păcat să nu facem o oprire și în dreptul exteriorului. Luat element cu element nu ai putea spune că îți taie răsuflarea la fel cum reușește un Jaguar sau un Aston Martin, dar, ca un tot unitar, exercită o atracție universală. În cazul lui SL frumusețea nu poate fi definită în stilul clasic, ea derivă din declarația de imagine și modul în care te simți la volanul unui roadster cu stea în frunte, două locuri și o capotă lungă cât un Golf.
Înăuntru lucrurile sunt ușor contrastante, cel puțin în cazul configurației de față ce se bazează pe o alegere cromatică destul de stridentă. Combinația de piele roșie, aluminiu și layout-ul clasic Mercedes-Benz pare ușor fortață, dar dincolo de asta nu poți nega precizia și finețea execuției. Dacă noul Seria 6 a ridicat ștafeta în materie de calitate în zona coupe-urilor de 100.000 de euro, acest SL tocmai a aruncat-o în aer. Tot ce trebuie să faci este să alegi o combinație de materiale care să îți reprezinte cât mai bine stilul și, având în vedere că media de vârstă a clienților de SL trece de 50 de ani, eu bănuiesc că majoritatea vor merge pe mâna unor formule ceva mai clasice.
După cum era de așteptat în cazul unui produs premium, majoritatea dotărilor pe care nu trebuie să le ratezi se află pe lista de dotări opționale: plafonul Magic Sky Control cu sistem electronic de reglaj al opacității, sistemul audio Front Bass, sistemul Air Scarf, ștergătoarele Magic Vision Control etc. Cu ocazia lansării noii generații poți opta pentru pachetul promoțional Edition1 (23.547 Euro) ce include o mare parte din dotările precizate mai sus la un preț mai avantajos decât dacă le-ai bifa pe toate individual. Cu excepția primei generații toate SL-urile non-AMG au fost calibrate pentru confort și liniaritate, iar acest model nu face excepție.
Oficialii Mercedes-Benz insistă pe faptul că noul SL este cel mai sportiv din istorie, dar asta în comparație cu predecesorii săi, care nu au fost vreodată recunoscuți drept atleți de excepție. Greutatea redusă și fluența motorului V6 aspirat sunt amândouă atuuri de necontestat ce conlucrează perfect cu setările șasiului, dar pentru sportivitate în adevăratul sens al cuvântului SL nu poate concura cu 911 Cabrio. Partea bună este că nici nu încearcă, mizând în continuare pe acel echilibru ideal între ținuta sportivă și confortul pe care îl aștepți de la un SL.
Nu știu exact cum au reușit, dar Mercedes-Benz a dezvoltat o suspensie care îți dă încredere pe viraje și, în același timp, amortizează cu succes asaltul gropilor asupra jantelor pe 19“ cu talon de 30. Pentru un plus de fermitate există și un mod sport al suspensiei pe care îl consider oarecum irelevant deoarece contravine cu personalitatea relaxată a SL-ului.
Dacă vrei să înțelegi cu adevărat de ce această mașină merită să îți lichideze peste 100.000 de euro din cont e cazul să stai departe de butoanele sport sau de cel care decuplează ESP-ul. În fața unui drum sinuos de munte singurul lucru pe care trebuie să îl faci unui SL este să îl decapotezi. Toată tevatura durează 20 de secunde, plus minus o secundă pentru a iniția sistemul care suflă aer cald în zona cefei. De aici nu ai decât să te bucuri de legătura directă cu cerul, sunetul rafinat al unui V6 de excepție și, preferabil, o piesă de Verdi.
Date tehnice: | Mercedes-Benz SL 350 Roadster |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | SL 350 |
Nr. usi/locuri | 2/2 |
Masa proprie/totala [kg] | 1610/2065 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4615/1875/1315 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 241 (381) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | SL 350 |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 3498 |
Sistem alimentare | injectie directa |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 225(306)/6500 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 370/3500 |
Cutie de viteze | Automata/7 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 250 |
0-100 km/h [s] | 5.9 |
Consum urban/extra/mixt | 9.3/5.4/6.8 |
Emisii CO2 [g/km] | 159 |