Mercedes-Benz, cândva sinonim cu excelența auto, se confruntă acum cu scăderea vânzărilor și a profitabilității, pe măsură ce concurența din partea producătorilor auto chinezi se intensifică pe piața automobilelor de lux.
Companii precum BYD remodelează percepția „Made in China”, poziționându-și vehiculele electrice ca opțiuni de lux la scară globală. Aceste mărci nu numai că sfidează jucătorii europeni tradiționali pe teren propriu, dar fac și pași importanți în Europa.
Un moment crucial a avut loc pe 25 octombrie, când Mercedes a anunțat cea mai scăzută profitabilitate de la restructurarea sa din 2021, stârnind îngrijorări cu privire la viitorul său. De asemenea, Porsche își reevaluează gama de modele și ia în considerare reducerea costurilor din cauza scăderii cererii din China.
În timp ce afluxul de vehicule electrice accesibile din China a provocat perturbări – determinând Uniunea Europeană să impună tarife vamale – se credea anterior că mărcile de lux sunt izolate datorită patrimoniului lor bine stabilit. Această noțiune este acum testată, punând în pericol piața automobilelor premium, în valoare de 1,2 trilioane de dolari. Directorul financiar al Mercedes, Harald Wilhelm, a recunoscut amenințarea, afirmând că concurența nu trebuie subestimată și exprimându-și scepticismul cu privire la durabilitatea strategiilor chineze de stabilire a prețurilor.
La recentul salon auto de la Paris, mărci chineze precum Hongqi de la FAW Group și Yangwang de la BYD au prezentat vehicule de lux, dotate cu caracteristici high-end la prețuri competitive, vizând direct consumatorii europeni. Nio, recunoscut pentru tehnologia sa de înlocuire a bateriilor, a deschis showroom-uri de lux în orașe precum Berlin și Amsterdam, prezentând modele precum SUV-ul EL8 de 95.000 EUR.
Polestar, deținută de Geely, se extinde în Europa, în timp ce BYD încurajează relațiile cu dealerii locali. Xiaomi, un jucător important în domeniul tehnologiei, a lansat SU7, menit să rivalizeze cu modele precum Porsche Taycan, creând agitație în industrie. CEO-ul Ford a lăudat SU7 după un test de șase luni, indicând potențialul său.
Ambițiile Chinei în materie de mașini de lux vin într-un moment dificil pentru producătorii europeni, care au avertizat asupra scăderii profiturilor. În mod tradițional, China a fost o piață puternică pentru mărci precum Mercedes, însă recentele scăderi au afectat parametrii de rentabilitate.
Pe măsură ce vânzările de mașini de lux scad, Mercedes intenționează să îmbunătățească eficiența și să reducă costurile. Schimbarea preferințelor consumatorilor către caracteristicile digitale, inițiată de Tesla Model S în 2012, a fost acum adoptată de firme chineze precum BYD și Nio, care pun accentul pe inovațiile lor în materie de software și baterii.
Concurența se intensifică, în special în Europa, unde relațiile tensionate cu SUA împiedică extinderea. Mărcile chineze se străduiesc să obțină vizibilitate, prezentându-și vehiculele la evenimente prestigioase și formând parteneriate cu dealeri de lux.
Deși nu au avut încă un impact semnificativ, povești de succes precum Lexus sugerează că piața premium nu este complet închisă pentru noii veniți. Experții consideră că atracția tradițională a mărcilor europene consacrate rămâne puternică, deși producătorii chinezi sunt dornici să își demonstreze capacitățile în materie de confort, siguranță și tehnologie la prețuri competitive.