Mercedes nu se mândrește doar cu faptul că S 500 Plug-In Hybrid (S 500 e după noile denumiri) este prima limuzină de lux cu încărcare și de la priză, ci și cu eficiența ei ieșită din comun și cu cel mai complet program hibrid din clasa de lux.
Pentru a atinge limitele stricte impuse pentru emisiile de flote pentru 2020 de 95 g/km CO2, Mercedes a
adoptat pe scară largă strategia Plug-In Hybrid. Vârful de lance al noii strategii Plug-In Hybrid este S 500 Plug-In Hybrid denumit S 500 e, după noua strategie de denumire a modelelor Mercedes.
Acesta se adaugă celor două versiuni mild-hybrid existente deja: S 400 Hybrid (combină motorul V6 aspirat de 3,5 litri și 306 CP cu un motor electric de 27 CP) și S 300 BlueTec Hybrid (combină dieselul de 2,1 litri și 204 CP cu același motor electric de 27 CP).
Dar să revenim la S 500 e, versiune pe care Mercedes pune un accent foarte mare, considerând-o prin poziționare, performanțe și preț ca o alternativă la S 500. De altfel, S500 e costă 112.983 euro, cu aproape 3.000 euro mai puțin decât Mercedes S 500 cu ampatament lung (115.952 euro), versiunea Plug-In Hybrid fiind oferită doar în versiune cu ampatament lung.
Mercedes S 500 e combină performanțele de top ale lui S 500 cu o eficiență superioară chiar dieselului S 350 d.
Datele oficiale sunt impresionante.
Motorul electric produce 116 CP și 340 Nm și poate propulsa complet electric mașina până la 140 km/h. Apăsând gentil pe pedala de accelerație, bateria Li-Ion de 8,7 kWh conferă o autonomie electrică de până la 33 km.
Apoi intră în funcție cunoscutul V6 bi-turbo de 3 litri, care dezvoltă 333 CP și 480 Nm. În total, sistemul furnizează 442 CP și 650 Nm și propulsează S 500 Plug- In Hybrid de la 0 la 100 km/h în 5,2 secunde (4,8 secunde pentru S 500 lung) și apoi până la 250 km/h. Conform ciclului European de măsurare a consumului, consumul mediu anunțat este de numai 2,8 l/100 km.
Mercedes a conceput un mod inteligent de conducere în patru moduri pentru sistemul de propulsie (Hybrid, E-Mode, E-Save și Charge) și trei pentru cutia de viteze: E (Economy), E+ (Economy Plus) și S (Sport).
Delimitarea clară pe pedala de accelerație a plajei în care funcționează motorul electric permite o conducere relaxată. La pornire, modul Hybrid se comută automat, caz în care motorul termic și cel electric funcționează împreună.
În E-Mode, mașina rulează pur electric cât de mult posibil.
Pentru ca șoferul să nu abuzeze de pedala de accelerație, punctul de presiune peste care șoferul nu trebuie să apese pedala de accelerație este activat și motorul termic nu pornește decât dacă se apasă mai tare accelerația, peste acest punct. Astfel, marja de utilizare a cursei pedalei în modul electric este mult mai mare decât la rivali.
Și, foarte practic, punctul în care motorul termic pornește este clar marcat, în acel punct pedala de accelerație întâmpinând o rezistență sensibil mărită. Sistemul hibrid este extrem de inteligent.
E-Save este un mod foarte inteligent deoarece păstrează intactă capacitatea bateriei pentru o etapă viitoare a călătoriei, când după un parcurs lung pe autostradă, S 500 Plug-In Hybrid ajunge într-o zonă metropolitană aglomerată. Dacă ruta de navigație este programată, atunci procesul de încărcare/descărcare a bateriei este și mai bine gestionat pentru o utilizare optimă a energiei.
Există și un mod Charge în care practic motorul V6 încarcă bateria și motorul electric nu funcționează. Dacă uiți să încarci mașina peste noapte, modul Charge este soluția de încărcare în mișcare însă nu este cea mai
eficientă soluție.
Pe de o parte utilizezi motorul termic pe post de generator, iar pe de altă parte nu mai ai la dispoziție puterea combinată a sistemului motor termic-motor electric. Mercedes lucrează în prezent cu BMW la un sistem de încărcare wireless prin care cablul de încărcare devine inutil. Practic, șoferul parchează mașina peste încărcător și alimentarea cu energie se face prin inducție. Este o tehnologie a viitorului și Mercedes promite că va fi disponibilă în actualul ciclu de viață al Clasei S.
Dintre cele trei tipuri de transmisie, E+ este cel mai eficient, în acest mod fiind active toate funcțiile inteligente de reducere a consumului
Dacă destinația este introdusă în sistemul de navigație, utilizarea energiei bateriei este optimizată cu ajutorul sistemului Comand Online care furnizează date despre profilul rutei și limitele de viteză. Spre exemplu, se utilizează energia bateriei la urcarea pantelor și se recuperează energie la coborârea acestora.
Pe baza tehnologiei radar, recuperarea energiei este mai eficientă la apropierea de vehiculul din față. Senzorii radar măsoară distanța față de vehiculul din față și diferența de viteză transmițând un dublu impuls discret în pedala de accelerație pentru ca șoferul să ridice piciorul din accelerație.
Astfel, dacă transmisia este pe modul E+ se întâmplă două lucruri: dacă mașina din față nu reduce viteza, motorul termic se oprește și se decuplează de transmisie, mașina intrînd în funcția de „sailing” iar dacă vehiculul din față reduce viteza, atunci sistemul pe bază de radar comandă frânarea și recuperarea energiei. Această funcție este disponibilă de la o viteză mai mare de 60 km/h pentru a nu deranja șoferul în ambuteiaje cu impulsuri duble repetate în pedală.
Bateria Li-Ion este produsă de Magna, are o capacitate de 8,7 kWh și se poate încărca de la o priză normală în maxim 4,1 ore și de la un wall box în 2 ore. Bateria cântărește 114 kg și împreună cu motorul electric și unitatea de control a sistemului hibrid conduc la o masă la gol de 2.215 kg, cu fix 200 kg mai mult decât în cazul lui S 500 lung.
Datorită bateriei montată în portbagaj în spatele banchetei, volumul portbagajului a fost redus de la 530 la 395 litri. Mercedes declară însă că S 500 Plug-In Hybrid oferă cel mai bun
compromis între volumul ocupat de baterie și autonomia disponibilă. S 500 e este mai ieftin decât S 500 și oferă performanțe similare.
Cum se conduce S 500 e?
Cele 200 kg în plus apasă pe puntea spate, bateria de 114 kg fiind montată în dreptul punții spate. La accelerații, nu se simte deloc surplusul de masă față de S 500 și numai în virajele rapide ai senzația că spatele este ceva mai greu decât la un S 500 lung.
Cu o putere și un cuplu combinate de 442 CP și 650 Nm (455 CP și 700 Nm la S 500), ansamblul hibrid este performant și rafinat. Pe modul Hybrid, motorul electric sprijină eficient motorul termic, liniaritatea în accelerare fiind similară cu cea a unui tren de mare viteză.
Practic, S 500 e oferă performanțe similare cu S 500 oferind în plus o dezvoltare fluentă a fluxului de putere și cuplu. De asemenea, cuplul generos al motorului electric disponibil de la turația de relanti ajută mult motorul termic, forța de împingere fiind apropiată de a motorului V8.
Eficiența sistemului Plug-In
Hybrid este remarcabilă Însă avantajele de consum față de S 500 sunt inconstestabile. Mai ales în oraș, S 500 e este extrem de eficient. Automomia electrică oficială este de 33 km, iar în funcție de condițiile climaterice și trafic se poate obține o autonomie în viața reală între 20 și 28 km.
Așadar, cine nu are drumuri mai lungi de 30 km prin oraș, poate folosi exclusiv energia electrică în timp ce un S 500 are un consum oficial în oraș de 12,1 l/100 km. Și la drum întins, noi am obținut în modul Hybrid, plecând cu bateria încărcată în proporție de 50%, un consum de numai 5,6 l/100 km, în timp ce S500 cu greu poate coborî sub 10 l/100 km la un consum economic.
Impresionantă este și ambianța la bord.
S-Class este de departe cea mai silențioasă limuzină de lux din lume, dar parcă în S 500 e este și mai multă liniște. Ai impresia că mergi cu nava spațială a viitorului. Și chiar și în sarcină, pe modul Sport, șuieratul înfundat al motorului V6 turbo este la fel de discret ca al mai marelui V8.
O altă surpriză plăcută este reacția în pedala de frână. La majoritatea hibridelor Plug-In sau a modelelor electrice există un recul în pedala de frână când se produce recuperarea energiei. Nu este cazul la S 500 Plug-In Hybrid, liniaritatea la frânare fiind exemplară.
DATE TEHNICE | Mercedes |
---|---|
Model | S 500 e |
Motor | termic V6, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 2.996 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 333/5.250-6.000 |
Cuplu maxim/turație(Nm/rpm) | 480/1.600-4.000 |
Motor | electric |
Putere maximă (CP) | 116 |
Cuplu maxim (Nm) | 340 |
Putere maximă sistem hibrid (CP) | 442 |
Cuplu maxim sistem hibrid (Nm) | 650 |
Transmisie | spate |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 5.246/1.899/1.494 |
Ampatament (mm) | 3.165 |
Volum portbagaj (l) | 395 |
Mas? la gol (kg) | 2.215 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5.2 |
Capacitate baterie (kWh) | 8,7 |
Autonomie electrică (km) | pân? la 33 |
Timp de încărcare (h) 2 | 4,1 |
Consum mediu (l/100 km) | 2.8 |
Normă poluare/Emisii | CO2 (g/km) EU6/62 |
Preț (euro cu TVA) | 112.983 |