Urmare a cererii tot mai mari pentru pick-up-uri mai scumpe, Mercedes a profitat de parteneriatul cu Alianţa Renault-Nissan şi a dezvoltat primul pick-up premium pe baza lui Nissan Navara. Primul test cu Mercedes X 250 d 4Matic în echiparea de top Power.
Mercedes X 250 d 4Matic – Un dur cu stil
Ce au în comun pick-up-ul şi luxul? Până acum, nu prea multe, deoarece pick-up-ul este utilizat preponderent în scop utilitar. Companii de utilităţi, de comunicaţii sau autorităţi de frontieră erau principalii beneficiari ai unor astfel de modele, cel puțin în Europa. În ultimii ani, o dată cu expansiunea SUV-urilor, pick-up-urile au început să fie privite cu alţi ochi şi să devină atractive şi pentru alte scopuri decât cel utilitar. Astfel, a crescut cererea din partea persoanelor private şi micilor întreprinzători pentru pick-up-uri mai puternice, mai bine echipate şi mai luxoase.
În acest context, noul VW Amarok nu mai este oferit decât cu motoare nobile V6, iar versiunile Canyon cu V6 TDI de 204 CP şi Aventura cu V6 de 224 CP sar bine de 40.000 euro la fel ca şi Ford Ranger
Wildtrack echipat cu un motor cu 5 cilindri în linie şi 200 CP. Şi modelul de top de la Nissan, Navara Tekna 2.3 dCi, cu 190 CP şi transmisie automată trece cu puţin de 40.000 de euro.
Prețuri Mercedes-Benz X-Class – Pick-up-ul de lux pornește de la 35.500 de euro
Toate aceste modele de top nu sunt cumpărate în flote mari de tipurile de companii şi autorităţi amintite mai sus ci de un alt tip de clienţi. Mercedes a identificat cinci categorii de clienți ţintă pentru un pick-up premium: omul de afaceri din construcții, proprietarul de pământ, aventurierul de succes, independenții și familiile.
Cum un pick-up pe baza lui G-Class ar fi fost exagerat de scump, Mercedes a apelat la partenerul Nissan pentru a dezvolta primul pick-up premium. În fapt platforma lui Nissan Navara stă atât la baza noului
Mercedes X-Class cât şi a lui Renault Alaskan.
Mercedes a preluat de la Nissan platforma, şasiul separat, punţile şi a dezvoltat practic două modele: X 220 d şi X 250 d, ambele disponibile cu tracţiune spate sau integrală, preiau de la Nissan şi excelentul motor turbo şi biturbodiesel de 2,3 litri cu 163 respectiv 190 CP, cutia automată cu 7 trepte şi transmisia integrală nepermanentă, în timp ce X 350 d 4Matic, care va fi disponibil din iunie 2018, are motor V6 turbodiesel de 258 CP, cutia automată cu 7 trepte şi transmisia integrală permanentă (cuplul este distribuit în raport fix de 40/60%, putându-se comuta din 4MAT în 4H sau 4L cu reductor cu raport de demultiplicare 1:2,9), toate de origine Mercedes.
Noi am avut pentru test versiunea X 250 d 4Matic, singura disponibilă standard cu transmisie automată cu 7 trepte, celelalte versiuni – X 220 d, X 220 d 4Matic şi X 250 d fiind dotate standard cu transmisie manuală cu 6 trepte. Sistemul de tracţiune integrală nepermanentă este preluat de la Nissan și poate comuta din 2wd în 4H sau 4L de la un selector identic cu cel de la Navara, amplasat în acelaşi loc, la baza consolei centrale. Ca şi la Navara, şoferul poate comuta din 2wd în 4H în mers până la viteze de 100 km/h, caz în care cuplul este distribuit în raport fix faţă/spate de 50/50%. În schimb, trecerea la 4L care cuplează şi reductorul cu raport de reducere de 1:2,7 se face doar de pe loc cu schimbătorul în poziţia N. Opţional, se poate comanda şi diferenţial blocabil spate pentru 566 euro.
Garda la sol în punctul cel mai de jos, în dreptul diferenţialului spate, este de 201 mm, iar opţional, pentru 251 euro se poate comanda o gardă la sol de 221 mm, care este standard pe alte continente. Cu garda la sol mai mare, unghiurile de atac/ieșire sunt de 30,1/25,9 grade și în ciuda ampatamentului lung de 3.150 mm, identic cu al lui Navara, unghiul ventral are o valoare bună de 22 grade. În schimb, adâncimea maximă a vadului de apă prin care poate trece, de 600 mm, este relativ modestă chiar în comparaţie cu unele SUV-uri care pot trece prin vaduri de 900 mm fără o pregătire specială.
La condus, X-Class oferă până la un punct aceeaşi experienţă de la Navara în sensul că este uşor şi plăcut de condus în ciuda gabaritului de 5,34 metri şi a masei mari, de 2.262 kg conform măsurătorilor colegilor de la Quattroruote. Dar în acelaşi timp, X-Class oferă toate calităţile pe care le aşteaptă un client de la un Mercedes.
În primul rând, compartimentul motor a fost antifonat suplimentar şi, la interior, în timpul accelerărilor, nu se mai aude nici sunetul clasic de diesel, dar nici sunetul specific de turbină de avion la decolare care ne-a încântat la Navara. Iar percepţia noastră este confirmată de măsurători pentru că X 250 d 4Matic produce la 50 km/h un nivel de zgomot de numai 54,2 dBA, cel mai scăzut înregistrat la un pick-up cu 4 cilindri.
În al doilea rând, confortul la rulare este net superior lui Navara atât pe macadam cât şi pe asfalt.
Şi asta în condiţiile în care Navara oferă mai mult confort decât alte pick-up-uri datorită suspensiei spate originale, rigidă cu prindere multilink, comparativ cu puntea cu arcuri cu foi oferită de majoritatea pick-up-urilor. Mercedes a păstrat puntea spate de la Navara dar a modificat-o, aceasta amortizând mai bine denivelările. În viraje se simte o anume inerţie datorată masei mai mari cu circa 100 kg faţă de Navara, explicabilă datorită antifonării suplimentare şi a echipamentelor mai bogate de confort. Tot din cauza masei mai mari, X-Class are reprize şi acceleraţii ceva mai lente decât Navara echipată cu acelaşi motor. Iar direcţia este demultiplicată lung şi destul de indirectă, tipică unui pick-up.
Motorul bi-turbodiesel de 2,3 litri cu 4 cilindri este acelaşi de la Navara, dar se potriveşte foarte bine cu filozofia lui Mercedes. Cuplul maxim de 450 Nm este disponibil încă de la 1.500 rpm şi îi asigură lui X-Class reprize viguroase şi o forţă de împingere respectabilă aşa cum se cere de la un motor de pick-up. Cutia automată de la Navara oferă mult confort, dar la manevrele de depăşire are o întârziere în reacţie, fiind destul de lentă.
Consumul înregistrat în test de 9,9 l/100 km este acceptabil pentru această clasă de putere luând în calcul cutia automată, tracțiunea integrală și masa respectabilă.
În teren accidentat X-Class este avantajat de robusteţea şi soliditatea şasiului lui Navara şi de rigiditatea foarte bună a caroseriei. În situaţii grele, cuplarea modului 4L cu reductor şi a diferenţialului blocabil spate ajută foarte mult la tracţiune, X-Class fiind la fel de capabil ca Navara.
Dimensiunile interioare sunt similare cu ale lui Navara, astfel că X-Class oferă suficient loc pe bancheta din spate. Bena are dimensiunile de 1,587 m lungime x 1,215 m lăţime în zona cea mai îngustă fiind unul dintre rarele pick-up-uri care permite încărcarea unui palet pe lat între pasajele roţilor spate.
Interiorul lui X-Class este în multe privinţe asemănător cu al unui SUV Mercedes şi are puţine în comun cu Navara. Doar butoanele de reglaj electric de la scaune, selectorul sistemului 4×4 şi cheia de contact care arată prea ieftin pentru un Mercedes sunt la fel ca la Nissan. În rest, totul este familiar cu ceea ce regăsim într-un SUV Mercedes: indicatoarele de bord în alveole separate la echiparea de top testată Power, volan multifuncţional Mercedes, guri de ventilaţie rotunde asemănătoare palelor unei turbine, sistem multimedia cu controller, touchpad şi display amplasat în consolă în partea superioară a bordului. Standard se oferă sistemul Audio 20, iar opţio-nal centrala Comand care costă 2.543 euro, cu precizarea că softul şi grafica sunt de la modelele Mercedes de acum o generaţie. Ca şi la Navara, scaunele mari şi confortabile oferă şi o susţinere laterală suficientă pentru pretenţiile unui pick-up.
X-Class este disponibil cu trei niveluri de echipare: Pure, Progressive și Power. Nivelul de top Power costă în plus față de Pure 7.045 euro și include numeroase echipamente: climă automată Thermotronic, faruri cu LED, sistem multimedia Audio 20 cu 8 difuzoare, jante de aliaj 18 inci, tapițerie de piele Artico/microfibră Dinamica, scaune față reglabile electric. Prețul versiunii de bază X 250 d 4Matic Pure este de 38.956 euro, la care se adaugă 7.045 euro pentru echiparea Power, rezultând un preţ final de 46.001 euro, cu circa 5.400 euro mai mult decât Nissan Navara Tekna 2.3 dCi 190 CP automat, care costă 40.660 euro şi are o echipare comparabilă.
Verdict AutoExpert
Mercedes X 250 d 4Matic – Un dur cu stil – Mercedes are meritul că a reuşit să dezvolte primul pick-up premium cu un interior tipic mărcii germane, utilizând în mod inteligent avantajele tehnice ale platformei lui Nissan Navara. Mercedes a operat unele modificări pentru a oferi şi la X-Class calităţile tradiţionale ale mărcii: nivel redus de zgomot şi confort la rulare de înaltă clasă. Diferenţa de preţ faţă de Navara este justificată de rafinamentul şi confortul superior.
DATE TEHNICE |
Mercedes |
Model |
X 250 D |
Motor/nr. cilindri |
L4, bi-turbodiesel |
Cilindree (cmc) |
2.298 |
Putere maximă/turaţie |
190/3.750 |
Cuplu maxim/turaţie |
450/1.500 |
Transmisie |
integrală |
Cutie de viteze |
7 trepte, automată |
L/l/h (mm) |
5.340/1.920/1.819 |
Ampatament (mm) |
3.150 |
Dimensiuni benă L/l (mm) |
1.587/1.215 |
Masă proprie/ |
2.259/991 |
Anvelope |
255/60 R18 |
Consum mixt (l/100 km) |
7,9 |
Emisii CO2 (g/km) |
207 |
Normă poluare |
Euro 6 |
MĂSURĂTORI Quattroruote |
|
Viteză maximă și accelerații |
|
Viteză maximă (km/h) |
182,6 |
0-100 km/h (s) |
11,2 |
400 m cu start de pe loc (s) |
17,8 |
1 km cu start de pe loc (s) |
32,9 |
Reprize în D |
|
70-90 km/h (s) |
4,8 |
70-100 km/h (s) |
6,7 |
70-120 km/h (s) |
11,3 |
Frânare |
|
De la 100 km/h, la gol, rece (m) |
42,5 |
De la 130 km/h, la gol, rece (m) |
68,5 |
Consum |
|
La 90/100/130 km/h |
7,2,/7,94/11,11 |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) |
10,75/8,40/10,42 |
Consum în test (l/100 km) |
9,90 |
Autonomie (km) |
707 |
Masă |
|
Masă măsurată (kg) |
2.262 |
Sarcină utilă măsurată (kg) |
nc |
Diametru bracaj (m) |
13,5 |
Zgomot interior |
|
la 90 km/h (dBA) |
54,2 |
la 120 km/h (dBA) |
70,4 |
Garanție |
2 ani fără limită km |
Preț (euro, cu TVA) |
46.001 |