Michelin propune testarea anvelopelor uzate în aceleași condiții ca și anvelopele noi. Aceasta ar aduce economii substanțeiale pentru utilizatori, constructori și beneficii uriașe pentru mediul înconjurător.
Un pneu trebuie să-și păstreze performanțele pe întreaga durată de viață, de la nou la limita maximă de uzură de 1,6mm. Pentru a demostra acest lucru Michelin a organizat pentru presa de specialitate un test complet pe complexum de testare al OAMTC (Austria) unde am avut pozibiliattea de a testa în palalel performanțele pe ud (adâncime strat de apă 1mm) a pneurilor noi și uzate.
PREAMBUL
Michelin propune introducerea testelor de siguranță pentru anevlope uzate, respectiv a performanețelor pneurilor până la limita maximă legată de uzură de 1,6mm. Această propunere este în fază de proiect deocamdată, dar este un proiect ambițios care în opinia Michelin ar aduce mai multe avantaje legate de siguranța utilizatorilor, protecția mediului prin reducerea nivelului de CO2 datorat producției de anvelope, respectiv economii financiare considerabile de ordinul a miliarde de dolari.
Ideea francezilor se bazează pe faptul că un pneu ar trebui să-și păstreze aceleași proprietăți și performanțe pe întreagul său ciclu de viață sau de utilizare. Un proiect interesant care capătă chiar valențe dramatice dacă ne gândim la viitor, când aceste pneuri vor echipa mașinile autonome ale căror sisteme de siguranță, oricât de avansate și de performante ar fi vor depinde 100% de calitatea anvelopelor și de performanțele acestora pe orice condiții de vreme și de carosabil.
Sunt însă mai multe aspecte în realizarea acestui obiectiv pe care Michelin a dorit să le sublinieze. Primul și cel mai important ține de modul de testare al anvelopelor uzate, care în opinia Michelin ar trebui să fie același ca și pentru anvelopele noi. Al doilea aspect ține de armonizarea legislațiilor, iar al treilea, după cum precizează Michelin ține de voința producătorilor care au posibilitatea de a oferi astfel de produse, dar care aleg să nu o facă în cele mai multe dintre cazuri.
Acestă situație este de fapt cea mai periculoasă practică, iar propunerea Michelin pentru testarea pneurilor uzate din punctul de vedere al performanțelor ar diminua această practică și ar obliga producătorii să ofere pneuri mai sigure pe întreaga perioadă de exploatare.
Aparent această propunere este contra productivă pentru constructorii de anvelope pentru că ar duce inevitabil la o scădere a producției. Dar aceasta doar la o privire superficială. De altfel, istoria se repetă pentru că tot Michelin care a introdus ca inovație în construcția de anvelope tehnologia radială, în urmă cu mai bine de 50 de ani, a reușit să dubleze aproape durata de viață și de utilizare a pneurilor. Iar acum este o situație similară, practic, dacă o avnelopă este utilizată pe întreaga sa durată de exploatare, acest lucru ar genera economii atât pentru utilizatori cât și pentru producători, cu reale beneficii pentru mediul înconjurător.
Mulți constructori creează anvelope sigure până la martorul de uzură (1,6 mm). Insă nimic nu interzice comercializarea de anvelope a căror performanță în ceea ce privește distanța de frânare se deteriorează puternic pe măsură ce sunt rulate. Această lipsă de reglementare legată de minimul de performanță în stare uzată poate determina utilizatorii obișnuiți și profesioniștii să își schimbe anvelopele înainte ca acestea să atingă limita legală de uzură.
Michelin susține implementarea unei reglementări care va răspunde principalelor preocupări legate de siguranța rutieră, puterea de cumpărare a consumatorilor și protecția mediului.
DE CE ESTE NEVOIE DE ASTFEL DE TESTE?
Există în general două întrebări majore pe care le adresăm legate de anvelope:
„Am niște anvelope sigure?” și „Când trebuie să le schimb (pentru a rămâne în siguranță)?”
Astăzi, neavând niciun test pentru anvelope uzate, nu există un răspuns…Studiile arată că nici diversele clasamente făcute pentru anvelopele noi, nici adâncimea benzii de rulare nu pot da o idee a modului cum se comportă anvelopa în timp. Pentru a ști care este performanța reală a anvelopelor uzate acestea trebuie testate!
Totuși, majoritatea producătorilor de anvelope, producătorilor de mașini sau asociațiilor de consumatori își concentrează atenția pe testele făcute pe anvelope noi.
Dar, odată ce anvelopa este montată pe mașină și începe să ruleze, ea începe să se uzeze și cu cât se uzează mai mult, cu atât performanțele sale se schimbă. Paradoxal, pe măsură ce anvelopele se uzează unele performanțe pe carosabil uscat se îmbunătățesc, de exemplu frânarea pe uscat sau consumul de carburant, scad pe de o parte datorită rezistenței mai mici la înaintare, iar pe de alta creșterii petei de contact (aferente uzurii).
Pe de altă parte, frânarea pe suprafață umedă este principala performanță de siguranță care se degradează în timp, câteodată foarte mult. Este deci o performanță legată de siguranță care ar trebui testată sistematic.
Obiectivul Michelin este să se asigure că fiecare consumator are informații relevante despre performanța anvelopelor sale pe toată durata ciclului de viață a acestora. Acest obiectiv poate fi atins prin implementarea unui nou tip de test pentru anvelope uzate. Și astfel, Michelin susține recomandarea ca testele care sunt folosite azi pentru testarea anvelopelor noi să fie folosite și pentru a testa anvelopele uzate.
Testul organizat de Michelin a relevat următoarele lucruri:
- Aderența pe ud a pneurilor uzate scade dramatic, repectiv performanțele la frânare ale unui pneu nou pe ud nu sunt un indicator direct că acestea se vor păstra și când pneul va fi uzat.
- Condițiile de testare pentru pneuri uzate trebuie să fie aceleași ca și pentru pneuri noi, pe ud. Respectiv frânare de urgență de la 80-100km/h la 0. Pentru că s-a constat conform statisticilor că 90% din accidentele pe ud încep la sub 80km/h.
- O concluzie derivată a fost că pneurile premium păstrează mai bine performanțele pe durata de viață
- Un pneu uzat se remarcă prin adâncimea profilului și prin modificările de structură. Cel mai mare efect asupra performanțelor îl are adâncimea profilului.
- Durata medie de viață a unui pneu este de 4-5 ani, dar efectul de îmbătrânire nu influențează decât în mică măsură performanțele pneurilor, doar 5%.
- Constructorii care folosesc compoziții de cauciuc diferite pentru diversele straturi ale benii de rulare, câștigă, odată ce pneul se uzează, o rezistență mai mică la înaintare, dar compromit siguranța, pneul pierzând din proprietăți.
- Michelin afirmă că pentru constructori este o alegere personală dacă vor să facă pneuri care să își păstreze proprietaățile pe întreaga durată de viață. Fapt demostrat de testul efectuat cu anvelope Michelin Pilot Sport care în cazul unui profil de numai 1,6mm și-au păstrat un nivel ridicat de performanță la frânarea pe ud.
- Pentru păstrarea duratei de viață și a calității și performanțelor penurilor trebuie îmbunătățită servisarea acestora respectiv: utilizarea pernament a unei presiuni recomandate, permutarea periodică pentru asigurarea unei uzuri uniforme. Cu scopul de aputea fi exploata întregul potențial al pneurilor.
Aceste teste sunt importante pentru rolul pe care îl vor juca pneurile în viitor:
- Pneurile sunt principalul sistem de siguranță în condițiile în care în viitor sistemele de siguranță activă vor încerca să elimine rolul șoferului (uman) în cazul unui accident
- Pneurile asigură frânarea, deci care va fi distanța maximă de frânare, inclusiv a unui pneu uzat?
UNIUNEA EUROPEANĂ: EVOLUȚII RECENTE!
Pentru a garanta siguranța consumatorilor, în martie 2019, instituțiile europene au introdus în reglementările europene (General Vehicle Safety Regulation) principiul unui test pentru anvelope uzate, care ar trebui adoptat în toamna anului 2019.
Un grup de lucru a fost creat la UNECE (United Nations Economic Commission for Europe – Comisia Economică a Națiunilor Unite pentru Europa) cu scopul de a defini procedurile pentru aceste teste, anvelopele de referință și pragurile reglementare care ar trebui respectate.
Michelin susține implementarea unor praguri minime legale pentru frânarea pe suprafață umedă a anvelopelor uzate, pentru a asigura consumatorii de un minim de performanță pentru toate anvelopele de pe piață.
În opinia Michelin, rezistența la rulare și zgomotul ar trebui să fie în continuare testate pe anvelopele noi, căci aceste performanțe se îmbunătățesc pe măsură ce anvelopa rulează.
Cu toate acestea, Michelin nu cere astăzi schimbarea etichetării anvelopelor (labelling), care va rămâne bazată pe anvelopele noi.
ÎN CE CONSTĂ TESTUL ACTUAL PE ANVELOPE NOI?
Pentru anvelope noi, testarea frânării pe suprafață umedă măsoară distanța necesară pentru a decelera un vehicul de la 80 la 20 km/h pe o suprafață de drum standard cu un strat de apă de 1 mm. În plus, acest test include câțiva parametri foarte preciși cum ar fi coeficientul de frecare, temperatura ambiantă etc.
De ce susține Michelin recomandarea ca acest test să se aplice și pe anvelope uzate?
Există două motive principale pentru care Michelin consideră că acest test este cea mai potrivită metodă de a măsura performanța anvelopelor în stare uzată:
- Acest test de frânare pe suprafață umedă este cel care definește în prezent pragurile reglementare în materie de siguranță pentru anvelopele noi și este recunoscut la scară largă de experții și profesioniștii din domeniu (producători de anvelope, distribuitori, asociații de consumatori, prescriptori etc.)
- Îndeplinește condițiile reale de riscuri pe care un șofer le poate întâlni pe drum:
- O viteză de 80km/h la începutul frânării
- Un strat de apă de până la 1mm
Faptele arată că aceșt doi parametri sunt perfect adaptați pentru a testa anvelopele în condiții reale de rulare:
a) În ceea ce privește adâncimea stratului de apă
1 milimetru poate părea puțin, dar… în Germania, de exemplu, 99% din situațiile de condus au loc în condiții de drum uscat, umed sau ud cu până la 1 mm apă.*
În plus, în condiții de ploaie puternică, șoferul reduce puternic viteza mai ales din cauza vizibilității reduse. Viteza poate atunci scădea cu 15 – 40 km/h, în funcție de intensitatea fenomenelor meteorologice.**
*DWD (Deutscher Wetterdienst): date înregistrate la 66 de stații meteo din Germania, timp de 278 de zile, 2017-2018
https://opendata.dwd.de/weather/weather_reports/road_weather_ stations/
**Dr Hartz Birgit (BAST), Speed on German highways in heavy rain, 4th International Symposium on Highway Geometric Design, June 2-5 2010, Valencia Spain.
Aceste date sunt coroborate cu un studiu recent realizat de VUFO (Catedra de Accidentologie, Universitatea din Dresda), tot în Germania, care arată că doar un accident de mașină dintr-o mie a fost cauzat de acvaplanare:
https://vufo.de/en/forschung-und-entwicklung/forschungsfeld- reifenfahrbahn/
b) În ceea ce privește viteza de 80km/h
Datele Gidas (German In-Depth Accident Study project) indică faptul că, în 90% dintre accidentele care au loc pe suprafață umedă, viteza cu care este condusă mașina înainte ca accidentul să se întâmple (de ex înainte de frânare sau înainte ca volanul să se blocheze…) este mai mică de 80 km/h*.
*baza de date GIDAS: 2010-2017, 14.465 accidente, regiunile Dresda & Hanovra
Pe de altă parte, în Germania, aproximativ 65% din accidente au loc în zonă urbană și numai 10% pe autostrăzi**.
**Statistici oficiale emise de ministere în Germania 2017
Această tendință globală se va accentua mai ales odată cu dezvoltarea exponențială a marilor centre urbane.
TREI OBIECTIVE MAJORE LEGATE DE PERFORMANȚA DE LUNGĂ DURATĂ:
1– Imbunătățirea siguranței consumatorilor, prin a le oferi informații relevante despre performanța anvelopelor lor, noi sau uzate. Necesitatea de a informa consumatorii despre performanțele anvelopelor lor în stare uzată este și mai justificată dat fiind că performanțele anvelopelor în timp sunt rezultatul unor alegeri ale producătorului și al investițiilor pe care acesta le face.
Michelin investește peste 600 milioane de euro pe an în cercetare-dezvoltare și are peste 6000 de ingineri care lucrează în domeniul dezvoltării de noi metode de concepție și materiale de înaltă tehnologie, în beneficiul siguranței clienților săi și a mediului.
2 – Imbunătățirea amprentei de mediu a întregii industrii producătoare de anvelope, cu o economie de până la 128 de milioane de anvelope * pe an în Europa și economii de CO2 de până la 6,6 milioane de tone *.
3 – Creșterea puterii de cumpărare a consumatorilor, cu un câștig pentru utilizatorii europeni de până la 6,9 miliarde de euro pe an*.
*Date din raportul Ernst & Young «Pas de fatalité à l’obsolescence programmée» – Mai 2017.