Tehnologia Plug-In Hybrid devine accesibilă și pentru marca Mini, SUV-ul Countryman primind tehnologia de la BMW 225 Xe. Primul test în România cu Cooper S E Countryman ALL4. Foto: Bogdan PARASCHIV.
Vă amintiți butonul de start iluminat cu roșu de la Mini Countryman? La versiunea Plug-In Hybrid butonul de start este iluminat în verde, semn că vorbim de un model eco. Apoi, pe cele două elemente decorative din lateralul aripilor față este grevată litera e, dar în cazul versiunii Plug-In Hybrid doar elementul din dreapta este decorativ pentru că cel din stânga de lângă ușa șoferului este de fapt capacul sub care se ascunde priza de încărcare.
Urcând la bord, diferențele față de Mini Countryman cu propulsie convențională sunt minime. Pe lângă iluminarea în verde a butonului de start amintită mai sus, a apărut un comutator în același stil traditional Mini cu același meniu ca la BMW 330e și X5 xDrive 40e: Save, AUTO eDrive și MAX eDrive. Ce zice BMW?
Pe modul AUTO eDrive, funcționează doar motorul electric până la 80 km/h și motorul termic este activat la viteze mai mari, când se accelerează brusc sau când scade capacitatea bateriei sub 7%. Modul MAX eDrive favorizează condusul electric, motorul electric propulsând mașina până la 125 km/h – viteza maximă în mod electric, iar motorul termic este activat la viteze mai mari sau când se accelerează brusc. În sfârșit, Save prezervă energia din baterie la minimum 90% dacă este deja încărcată sau o încarcă cu ajutorul generatorului de la puntea față sau prin recuperarea energiei la frânare. Dacă mașina e dotată cu sistem de navigație și este programată o rută, sistemul de gestiune a propulsiei hibride alege secțiunile potrivite de traseu pentru un regim electric.
Bineînțeles, nu lipsesc modurile Green, Mid și Sport întâlnite și la celelalte modele convenționale Mini. În modul Green, până la 160 km/h funcționează și modul coasting care decuplează transmisia de motor pentru eficiență maximă. Ce se întâmplă în realitate? Pe modul AUTO eDrive, dacă se conduce normal fără a brusca mașina și există destulă energie în baterie, Countryman se deplasează full electric. Pe MAX eDrive se favorizează și mai mult deplasarea în regim electric care poate ajunge la 24 km în mod real (vezi caseta; BMW anunță o autonomie electrică de până la 40 km). Pe modul Save ar trebui ca nivelul de energie din baterie să rămână constant. Însă acest lucru nu se întâmplă dacă avem de urcat o pantă mai accentuată de exemplu unde managementul sistemului cuplează și motorul electric pentru performanțe optime. În acest caz, chiar dacă se apasă gentil accelerația, motorul electric tot intră în funcție. E bine pentru dinamică, dar nu e bine pentru că nu se mai conservă energia din baterie pe care poți plănui de exemplu să o utilizezi la traversarea în mod electric a următorului oraș de pe traseu.
O altă problemă este că nu există un mod Charge dedicat. Bateria se încarcă în orice mod dar cel mai repede în modul Sport și încărcarea e și mai eficientă dacă se trece și cutia pe modul manual. Însă în acest caz se consumă destul de mult combustibil și balanța între cât combustibil consumi și câți kilowați se încarcă este negativă.
Sistemul de propulsie al lui Countryman Plug-In Hybrid este identic cu cel de la BMW 225xe. Puntea față este antrenată de motorul turbo pe benzină în trei cilindri de 1,5 litri și 136 CP, iar la puntea spate lucrează un motor electric foarte compact de 88 CP. Este practic, schema de propulsie de la sportivul i8 montată invers. Practic, vorbim de o tracțiune integrală electrică, diferită de cea clasică, dar denumirea de marketing este
aceeași, All4. Sunt în total 224 CP, ceea ce recomandă versiunea Plug-In Hybrid ca cel mai puternic Countryman.
La accelerații și reprize, Cooper S E se simte într-adevăr mai vioi și decât modelul de top pe benzină Cooper S, dar și față de dieselul de top Cooper SD. Iar atunci când calci brusc accelerația se simte din plin intrarea în funcțiune și contribuția decisivă a motorului electric la puntea spate care asigură o forță de împingere respectabilă datorită cuplului maxim de 165 Nm disponibil practic de la zero. Nu doar forța de împingere și răspunsul sunt impresionante ci și liniaritatea cu care se livrează puterea. Din acest punct de vedere, este remarcabilă armonia cu care funcționează cele două motoare și răspunsul de asemenea spontan al motorului în trei cilindri care este foarte bine echilibrat.
Într-adevăr, dacă privim cifrele, acestea confirmă impresiile noastre. Versiunea Plug-In Hybrid accelerează de la 0 la 100 km/h în numai 6,8 secunde, cu 0,4, respectiv 0,6 secunde mai repede decât Cooper S și Cooper SD în ciuda faptului că este mai greu decât acestea cu 130, respectiv 125 kg datorită bateriilor. Acestea au o capacitate de 7,6 kWh și sunt montate în fața punții spate sub banchetă, acolo unde se află și rezervorul de 35 litri.
Bancheta spate e poziționată puțin mai sus decât la versiunile convenționale, dar în continuare se păstrează spațiul extrem de generos la cap și la genunchi care îl încadrează pe Countryman în gama SUV-urilor compacte. Bancheta se rabate la fel în raport 40/20/40%, spătarul se poate înclina sub trei unghiuri si se creează suprafață plană prin rabaterea banchetei, dar față de versiunile convenționale bancheta nu culisează înainte-înapoi. Prezența bateriei și a motorului electric în partea din spate nu afectează decât marginal volumul portbagajului, care este doar cu puțin mai mic: 405-1.275 litri față de 450-1.390 litri la versiunile convenționale.
Bateriile de 7,6 kWh se pot încărca de la priză normală de 220V în trei ore și 15 minute, iar de la o rețea de curent alternativ trifazată de 3,6 kWh în două ore și 15 minute. Nu există un sistem de încărcare rapid la 7,2 kWh ca la i3 însă pentru un Plug-In Hybrid opțiunea de încărcare la 3,6 kWh pare suficientă.
Prețul lui Cooper S E Countryman este extrem de atrăgător fiind aproape la nivelul dieselului Cooper SD: 36.652 euro față de 36.414 euro la diesel. Iar cu bonusul de circa 4.500 euro prin programul Rabla Plus pentru modele Plug-In Hybrid devine o alegere clar mai bună, fiind deja disponibil la Automobile Bavaria, singurul dealer MINI din România.
Verdict AutoExpert
BMW a construit un sistem Plug-In Hybrid extrem de rafinat și care oferă o mare plăcere în conducere datorită liniarității în funcționare și forței de împingere viguroase. Countryman Plug-In Hybrid este mai dinamic și mai performant decât orice versiune convențională. Autonomia electrică de 24 km e rezonabilă, dar sistemul hibrid mai suportă îmbunătățiri. Modul Save nu conservă energia bateriei în toate situațiile, iar lipsa unui mod Charge dedicat duce la consum ridicat la încărcarea pe modul Sport.DATE TEHNICE | Mini |
---|---|
Cooper S E Countryman All4 | |
Motor termic/ nr. cilindri | L3, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.499 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 136/4.400 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 220/1.250-4.300 |
Motor electric | |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 88/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 165/0-3.000 |
Putere maximă totală (CP) | 224 |
Cuplu maxim total (Nm) | 385 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | 6 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.299/1.822/1.559 |
Ampatament (mm) | 2.67 |
Volum portbagaj (l) | 405-1.275 |
Masă la gol (kg) | 1.735 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 6,8 |
Viteză maximă (km/h) | 198 |
Consum mixt (l/100 km) | 2,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 49 |
Preț (euro cu TVA) | 36.652 |