Initialele JCW nu sunt foarte cunoscute in Romania, dar odata cu achizitionarea tunerului britanic de catre BMW lucrurile se pot schimba. Scirocco nu are de gand sa stea cu mainile incrucisate.
Pe vremea când eram copil, sau mai bine spus mai tânăr decât acum, un vecin de-al meu se număra printre puținii, dar mândrii posesori de VW Golf GTI. Vorbesc de prima generație, cea cu grila radiatorului cu margine roșie și câteva bucăți de plastic colorat, atât de simplu încât știai că a fost gândit să meargă repede. Ceva ani mai târziu, confruntarea dintre Scirocco și MINI John Cooper Works mută lupta hot-hatchurilor la nivel de imagine, cu tehnica ocupând poziția secundă pe lista de priorități. Ce s-a schimbat de pe vremea bătrânelor GTI-uri? Undeva, pe drumul evoluției, pretențiile au crescut, iar caroseriile compacte, asezonate cu jante mari și evacuări zgomotoase, și-au pierdut din farmec.
Puțină teorie
În spatele titulaturii pretențioase a modelului britanic stă ultima achiziție a grupului BMW, și anume tunerul de casă John Cooper. Departe de a fi o premieră în cadrul gamei MINI, versiunile modificate de John Cooper sunt, mai nou, asamblate în cadrul fabricii din Oxford, laolaltă cu hatch-ul MINI, versiunile Clubman și Cabrio. Până de curând, pentru a beneficia de experiența tunerului britanic, trebuia să plătești un preț greu de justificat pentru un model de clasă mică. Integrarea noului model într-o linie de producție automatizată și standardizarea stocurilor aduce de la sine un preț competitiv, cel puțin în comparație cu alternativa.
Vizual, John Cooper Works nu se delimitează clar de versiunea Cooper S, printre elementele distinctive numărându-se evacuările duble generoase și discurile de frână supradimensionate. Dacă etrierele Brembo vopsite în culoarea roșie nu atrag decât atenția cunoscătorilor, evacuarea va fi responsabilă pentru restul atenției. Niciodată un patru în linie nu a avut un timbru sonor atât de pregnant și asta încă de la turații la care majoritatea hot-hatchurilor se luptă cu turbo-lagul.
Scirocco are și el atuurile sale, având de partea sa recentul curent coupe, cu ale sale linii îndrăznețe și pasaje evazate, elemente care îl delimitează fericit de restul gamei Volkswagen. Greu de ghicit că undeva sub toată această tevatură artistică, se află un banal Golf V.
Contrast la interior
Pentru John Cooper modificarea interioarelor se reducea de multe ori la eliminarea banchetei, montarea unui roll cage sau a unor scaune Recaro. În era modernă, aceste upgrade-uri nu mai dau bine în fața cafenelelor, habitaclul lui JCW primind doar modificări de suprafață, și aici includ inserțiile din plastic de pe bord plus câteva inscripții. Dacă nu ai mai condus vreodată un MINI te vei lupta serios cu butoanele tip întrerupător, asta în eventualitatea în care vei găsi pe cel căutat. În mod evident ergonomia nu s-a aflat pe lista de priorități a designerilor britanici, dar funcționalitatea interiorului compensează prin spații de stocare bine gândite.
Chiar dacă ansamblul interior converge către imensul vitezometru, el contează mai puțin în ecuația unui condus sportiv, de interes fiind turometrul, plasat central în spatele volanului. Așează-te în locul șoferului, apucă volanul sport îmbrăcat în piele și ține-te bine pe viraje, deoarece suportul lateral insuficient te poate arunca în brațele pasagerului din dreapta. Odată ce treci peste retro-modernismul planșei de bord și, eventual, găsești toate comenzile de care ai nevoie, viața în MINI nu va fi niciodată una plictisitoare, un lucru de apreciat, mai ales atunci când tocmai ai coborât din Scirocco. [_newpage_]
Acolo unde efectele crizei sunt atât de evidente încât Volkswagen nu și-a permis să schimbe decât mânerele portierelor. În rest, un habitaclu clasic de Volkswagen (sau Golf, cum vrei să îi spui), calitativ, ergonomic și departe de orice reproș funcțional. Odată ce ai terminat de căscat, ai nevoie cam de 10 minute pentru a desluși toate comenzile sistemelor electronice, integrate foarte eficient într-un display tactil de dimensiuni rezonabile. O departajare la nivel de finisări nu prea își are rostul, cele două clasându-se în mare măsură pe aceeași treaptă a evoluției “premium” (chiar dacă MINI se vrea mai pretențios).
Ca și dimensiuni apartenența la segmentul compact avantajează vizibil pe Scircco, atât la spațiul pentru pasageri cât și la capacitate de încărcare, dar aici nu putem vorbi de vreo supriză. Stilizarea tip coupe a caroseriei își cere însă tributul odată ce te așezi la volan, vizibilitatea în viraje fiind obturată de montantul A, la fel și cea prin lunetă.
Turbo+benzină=Love
Rețeta clasică atunci când vrei să scoți maximul dintr-un motor de capacitate cilindrică redusă este montarea unui turbocompresor. În cazul lui MINI, cilindreea modestă de doar 1.6 l a impus folosirea unei turbine de dimensiuni considerabile, întreg ansamblul generând 211 CP și un cuplu motor de 260 Nm (280 Nm cu over-boost). Efectul cuplului asupra direcției (sau fenomenul torque-steer) nu se ridică la cote alarmante, setul de sisteme de siguranță electronice (ale căror prescurtări ar fi ocupat prea mult spațiu) controlând afluxul de putere asupra punții față.
Aceiași 280 Nm afectează mai puțin direcția lui Scirocco, cuplul fiind livrat liniar, datorită capacității cilindrice superioare (2.0 l) care nu implică intervenția unei turbine de capacitate mare. În cazul ambelor propulsoare lagul generat de turbină este aproape insesizabil, Scirocco având un ușor avantaj la plecare, dar totul se dovedește a fi un foc de paie odată ce propulsorul lui MINI trece de 3.000 rpm. Ajutat de o cutie de viteze manuală cu șase rapoarte, MINI prinde suta în doar 6.5 secunde, în timp ce Scirocco cu al său DSG are nevoie de 1.7 secunde în plus. Compensează însă nivelul de confort furnizat de cutia automată, indisponibilă pe modelul britanic.
În materie de tren de rulare, Scirocco beneficiază de ADN-ul lui Golf GTI, completat de ecartamente mărite și o gardă la sol redusă. Împreună cu modul sport al sistemului DCC de control electronic al amortizării toate aceste modificări îmbunătățesc stabilitatea, compensând eficient greutatea superioară a modelului german. MINI JCW nu se complică la nivel electronic, mulțumindu-se cu suspensia standard de Cooper S, care te va deranja doar pe drumurile ușor accidentate, unde nu ar fi stricat setarea Confort disponibilă pe Scirocco. Apariția fenomenului de subvirare, general valabil pentru mașinile cu tracțiune pe față, nu pune probleme sistemelor electronice de stabilitate MINI remarcându-se prin permisivitatea DTC-ului, în timp ce ESP-ul lui Scirocco are obiceiul de a pune piciorul în prag mult mai repede.
Decuplarea parțială a DTC-ului sfidează un pic limita siguranței, permițând șoferului să se joace cu aderența pe porțiunile virajate într-o manieră mai mult spectaculoasă decât eficientă. În comparație, echilibrul lui Scirocco nu va oferi aceeași doză de satisfacție unui șofer entuziast, lăsând impresia că nu te va lăsa să atingi limita pachetului tehnic. Dacă ești genul care apreciează plasa de siguranță marca Volkswagen, nebunia lui MINI ți se va părea mai degrabă un motiv bun pentru o asigurare de viață, dar asta depinde mult de cât ești dispus să riști.
Așteptăm criza
Aș fi vrut să evit analiza financiară, să aleg un câștigător fără a include în ecuație trivialități ca prețuri sau dotări standard, dar criza mondială își cere tributul, iar pragmatismul plătește rata de leasing. Raportul calitate/preț avantajează, deloc surprinzător, componenta teutonă a comparativului, prețul de pornire pentru Scirocco 2.0 TSI DSG fiind de 25.218 euro cu TVA. În acești bani primești un pachet corect de dotări standard (aer condiționat, geamuri electrice, jante aliaj 17’’, sistem audio compatibil MP3 etc.), dar vei plăti pentru suspensia adaptivă (800 euro), senzorii de parcare (436 euro) sau jantele tip pale de turbină 18’’ (393 euro).
Mai puțin în temă vis-a-vis de situația financiară mondială și, de ce nu, de încălzirea globală, MINI cere nu mai puțin de 29.000 de euro pentru John Cooper Works, fără aer condiționat în dotarea standard. Situație ce poate fi remediată prin bifarea pachetului Salt (1.283 euro cu TVA), care, pe lângă aer condiționat, include computerul de bord, farurile de ceață, covorașele etc. Dacă am trăi într-o lume ideală, unde raportul preț/calitate ar avea doar un rol statistic, MINI ar fi lipsit de rivali, dar fiind înfrânți de economia de piață, prețul lui Scirocco ne pare a fi bazat mai mult pe fapte reale.
Date tehnice: | MINI John Cooper Works |
Volkswagen Scirocco |
---|---|---|
Sasiu si caroserie | ||
Motorizare | 1.6 T | 2.0 TFSI |
Nr. usi/locuri | 3/4 | 3/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 1130/1580 | 1300/1740 |
Dimensiuni si capacitati | ||
Lung/lat/inalt [mm] | 3730/1683/1407 | 4255/1810/1400 |
Ampatament | 2467 | 2580 |
Volum portbagaj [l] | 160 (680) | 290 (310) |
Motor si transmisie | ||
Tip motor | 1.6 T | 2.0 TFSI |
Combustibil | Benzina | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1598 | 1984 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 155(211)/6000 | 147(200)/6000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 280/1850 | 280/1700 |
Cutie de viteze | Manuala/6 | Automata/6 |
Performante si consum | ||
Viteza maxima [km/h] | 238 | 230 |
0-100 km/h [s] | 6.5 | 7.9 |
Consum urban/extra/mixt | 9.2/5.6/6.9 | 11.6/6.6/7.9 |
Emisii CO2 [g/km] | 165 | 174 |