În aceeași zi în care ministrul român al Economiei, Florin Spătaru, a declarat că are rezerve în privința Euro 7, omologul său francez, Bruno Le Maire, susține că producătorii de automobile ar trebui să fie scutiți de costurile suplimentare rezultate din implementarea acestui nou standard de depoluare.
Prezent la inaugurarea unei uzine de baterii pentru mașini electrice din nordul Franței, Bruno Le Maire a declarat că producătorii de automobile ar trebui să fie scutiți de costurile suplimentare aferente noului standard Euro 7 și lăsați, mai degrabă, „să investească în tehnologiile de mâine, nu în cele de ieri”.
„Poate am face mai bine să uităm acest standard Euro 7, care îi va costa pe producătorii noștri de mașini să cheltuiască, inutil, bani. (…) inutile”, a mai spus Bruno Le Maire.
Prin această declarație, ministrul francez ia partea producătorilor de automobile care au solicitat Comisiei Europene să renunțe la impunerea unor noi standarde de depoluare, Euro 7, menite să reducă și mai mult emisiile rezultate atât din procesul de ardere al carburanților, dar și din cel al frecării anvelopelor cu asfaltul sau al particulelor generate sistemul de frânare.
Reglementările Euro 7, care urmează să intre în vigoare în vara lui 2025, vor afecta o industrie care se luptă deja să facă trecerea la mașinile electrice, a declarat marți Le Maire, în timpul inaugurării Automotive Cells Company, fabrică de baterii din nordul Franței.
Prezent la același eveniment, CEO-ul Merceds-Benz, Ola Kallenius, a menționat că noile standarde vor necesita fonduri majore fără a avea ca efect o îmbunătățire substanțială a mediului.
„Să nu alocăm capitalul limitat pe care îl avem pentru lucruri care nu vor da un rezultat semnificativ – și aici mă refer la rezultatul ecologic”, a declarat Kallenius.
Opt țări UE, inclusiv Franța și România, au cerut blocului comunitar să anuleze noile limite de poluare Euro 7 deoarece acestea distrag atenția de la obiectivul de a interzice definitiv noile vehicule cu motor cu ardere internă – cu excepția celor alimentate cu e-combustibili – după 2035.
Ca și Bruno Le Maire, ministrul Economiei din România, Florin Spătaru, a declarat la conferința „Reindustrializarea României 2023” că „poziţionarea României prin Ministerul Economiei a fost clar în această direcţie (n.n. – a eliminării Euro 7). Ne-am exprimat rezervele faţă de implementarea Euro 7. Suntem una dintre puţinele ţări, împreună cu Italia, Polonia şi Spania, care am exprimat o astfel de opinie, tocmai pentru a putea să susţinem acest lanţ valoric din domeniul auto. Pe de altă parte, trebuie să ne pregătim pentru această schimbare (n.n. – trecerea la mașini electrice) şi de aceea împreună cu cei de la ACAROM (Asociaţia Constructorilor de Automobile din România) am solicitat un studiu de impact. Vrem să vedem care este impactul dezvoltării reţelei de alimentare (n.n. – cu energie pentru mașinie electrice), câte staţii, dacă sistemul electric poate susţine un astfel de proiect și care va fi impactul la nivelul întregii economii”, a declarat astăzi Florin Spătaru.
– Studiu: Mașinile Euro 7, mult mai scumpe decât estimează Comisia Europeană