Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor a declarat astăzi că valoarea ecotichetului pentru programul „Rabla” nu a fost stabilită încă, dar „cu siguranţă aceasta va creşte”.
Ca urmare a reacțiilor adverse la proiectul ghidului de finanțare pentru ediția din 2025 a programului Rabla, ministrul Mediului pare să fi găsit soluții de a majora subvențiile.
„Încă nu am hotărât care este valoarea ecotichetului, dar cu siguranţă o vom creşte. Am avut lungi discuţii cu producătorii de autovehicule din România, cu importatorii de autovehicule din România şi cu toţi românii care aşteaptă cu nerăbdare acest program. Vom definitiva în curând consultările publice în acest sens şi sperăm foarte repede să putem să trimitem la Monitorul Oficial noile praguri ale valorii ecotichetelor. Un termen de debut al acestui program ţine mai degrabă de aprobarea bugetului Administraţiei Fondului pentru Mediu şi de dezvoltarea aplicaţiei informatice”, a declarat ministrul Mediului.
Totodată, Mircea Fechet confirmă ceea ce AutoExpert a scris deja. „Noutatea anului acesta este legată de faptul că românii se vor înscrie singuri în platformă, nu vor mai face înscrierea prin intermediul unui dealer de autovehicule. Îşi vor lua voucherul şi vor deconta acel voucher la orice dealer, la orice producător, la orice furnizor de autoturisme”, a afirmat ministrul.
Ministerul Mediului a publicat pe site-ul propriu, în consultare publică, pe 5 martie 2025, Ghidul programului „pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, mai cunoscut drept Rabla.
La acea dată, proiectul conținea aceleași valori ale ecotichetului ca și în 2024. În proiect, sumele aferente ecotichetului Rabla 2025 sunt de „7.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete; 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid; 13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice; 25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen”.
Departe de așteptările comercianților de mașini și ale potențialilor cumpărători, aceste valori au născut controverse și multe reproșuri. Mai ales că, anterior publicării acestui ghid, Mircea Fechet dăduse de înțeles că valorile ecotichetelor vor fi majorate față de 2024.
„Îmi doresc ca valoarea ecotichetului la autoturismele electrice să crească, reamintesc că aceasta a scăzut anul trecut de la 10.000 la 5.000 de euro, ceea ce a descurajat, cel mai probabil, mulți români să achiziționeze un autoturism electric. (…) Ne dorim să simplificăm procedura. Întrucât în acest moment există mai multe ecobonificații, voi veni cu o propunere pentru programul multianual 2025-2030”, declara Mircea Fechet la finalul lui ianuarie 2025.
În acest context, chiar și primul ministrul Marcel Ciolacu a părut a reveni asupra valorii ecotichetelor. Aflat pe 14 martie la Craiova, acolo unde a asistat la debutul livrărilor de mașini electrice, premierul a menționat că a vorbit „cu domnul ministru (n.n. – ministrul Mediului), am vorbit și cu reprezentantii industriei auto și săptămâna viitoare… Am și numit un nou șef la AFM, O să am cu dânsul și cu domul ministru o discuție”. În privința eventualei majorări a sumelor acordate, Marcel Ciolacu a evitat un răspuns clar, spunând doar că aceasta este susținută „de unii, iar de alții, nu”.