Barna Tanczos, ministrul Mediului, consideră că statul român ar trebui să susţină cu o anumită sumă de bani predarea maşinilor mai vechi de 15 ani.
Programul de casare a vehiculelor vechi „Dăm valoare rablei tale”, iniţiat în luna aprilie a acestui an de primăria Sfântu Gheorghe pare să îl fi inspirat pe Barna Tanczos, ministrul interimar al Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos.
Acesta a declarat astăci că statul român ar trebui să susţină financiar predarea pentru casare a maşinilor mai vechi de 15 ani, iar beneficiarii să se angajeze că nu vor mai cumpăra şi nu vor mai înmatricula autovehicule la fel de vechi şi că vor folosi sumele respective, dacă doresc, să cumpere maşini noi mai puţin poluante.
„În PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, n.r.), România s-a angajat să reducă numărul maşinilor mai bătrâne de 15 ani. Până când nu vom avea un guvern care să-şi asume această decizie ar fi prematur, în calitate de ministru interimar, să dau eu soluţia. Propunerea mea este aceeaşi pe care am spus-o de mai multe ori. Statul să vină să susţină predarea acestor maşini mai vechi de 15 ani cu o anumită sumă de bani. În paralel, să facem posibilă majorarea taxelor locale în cazul maşinilor vechi şi poluante, astfel încât să nu existe nu doar coerciţia, ci şi un sprijin real din partea statului român şi un angajament din partea celor care predau aceste maşini vechi că nu vor mai cumpăra şi nu vor mai înmatricula vehicule mai vechi de 15 ani şi vor folosi sumele respective, dacă doresc, să cumpere maşini mai puţin poluante, noi”, a explicat Barna Tanczos, ministrul Mediului.
Ideea ministrului nu este deloc o noutate pentru cei care cunosc programul inițiat de primăria din Sfântu Gheorghe în primăvara acestui an. Botezat „Dăm valoare rablei tale”, acesta a devenit funcțional în luna aprilie a acestui an și, până la finalul lui septembrie, a generat depunerea a 400 de cereri venite de la locuitori ai orașului.
Prin acest program, primăria din Sfântu Gheorghe oferă 3.000 de lei în schimbul autovehiculelor predate la fier vechi, cu condiţia ca proprietarii să se angajeze că în următorii trei ani nu vor achiziţiona un autoturism mai vechi de cinci ani. În mai puțin de șase luni au fost depuse 437 de cereri, dintre care 396 au fost aprobate, restul fiind respinse pentru că nu îndeplineau condiţiile de eligibilitate.
Bugetul iniţial al programului a fost de un milion de lei, dar a fost suplimentat cu încă 600.000 de lei pentru a putea fi onorate mai multe cereri.
Primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Arpad, declarat în luna septembrie că pot fi depuse în continuare cereri şi estimează că până la finele anului vor fi scoase din circulaţie circa 500 de autovehicule vechi. El era de părere că programul ar putea fi extins cu succes şi la nivel naţional.
Datele Direcției Regin Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că, în timp ce piața de mașini noi s-a majorat în primele zece luni cu doar 0,8%, până la 97.870 de autoturisme, cea a vehiculelor second-hand a urcat cu 8% până la 338.241 de unități.
– Soluții locale pentru a scăpa de rable: Primăria Sfântu Gheorghe plătește 3.000 de lei celor care renunță la ele
– Cum scăpăm de rable din orașe. Soluția de la Sfântu Gheorghe