Tanczos Barna, ministrul Mediului, a declarat aseară că taxa pe poluarea provenită de la vehicule poate fi o soluţie și că, din 2022, ar trebuie să avem „o decizie fără echivoc şi asumată”.
Ministrul Mediului a susținut la B1 Tv că, pentru reducerea poluării, „trebuie să vedem ce putem face pe trafic, pe poluare industrială, pe poluare rezidenţială şi pe arderi necontrolate, ilegale. Taxa poate să fie o soluţie, aşa cum este la nivelul Europei, dar nu este o decizie care să fie luată pe moment, acum, de mine, de cineva, de Guvern singur. De aceea am spus că e nevoie de cel puţin un an de zile pentru o dezbatere publică, cu oameni de ştiinţă, cu experţi de la Uniunea Europeană care să ne spună care au fost variantele care au mers în Europa, care au funcţionat, care au fost legale şi care au dat randament şi au dus la scăderea poluării în anumit centre. Trebuie discutat elementul de general sau local şi este nevoie de o asumare largă a acestei decizii, care trebuie să fie şi legală şi implementabilă. Este o discuţie care a început, care va continua. Anul acesta nu vom avea sigur nicio taxă în plus, dar din 2022 cred că trebuie să avem o decizie fără echivoc şi asumată”.
Tanczos Barna a subliniat că în Uniunea Europeană sunt 24 de ţări care într-un fel sau altul taxează poluatorul şi implementează un principiu larg, consacrat în UE, conform căruia poluatorul plăteşte.
Două variante pentru taxă
„Am văzut că în ultima perioadă s-au înmulţit infringement-urile la adresa României, printre care şi pe tema poluării aerului. Avem un infringement care ne obligă practic să luăm măsuri şi dacă nu reuşim va trebui să plătim penalităţi la Comisia Europeană, pentru că România nu reuşeşte să-ţi ţină sub pragurile stabilite la nivel european poluarea aerului în mai multe centre urbane. Vorbim strict de centre urbane: Iaşi, Bucureşti şi aşa mai departe. România va trebui să ia o decizie care vor fi măsurile prin care va încerca să tempereze aceşti poluatori. Poluatorii pot fi traficul, este cel mai poluant factor în marile centre urbane, activităţile industriale, economice, pe locul doi, şi încălzirea rezidenţială, pe locul trei. Din păcate, în România şi în Bucureşti, avem cel puţin încă un factor de poluare: arderile ilegale”, a explicat ministrul.
Oficialul a menţionat și că în Uniunea Europeană există două variante pentru taxa. În anumite ţări se taxează mijlocul de transport auto în funcţie de tipul motorului şi de cantitatea de dioxid de carbon, dar se taxează toate mijloacele de transport, iar în altele este impus un impozit local pe anumite categorii de mijloace de transport care poluează prea mult.
„Sunt variante, dar nu pot eu să decid singur. Trebuie să vorbim cu Asociaţia Comunelor şi Oraşelor, cu Asociaţia Municipiilor, a Judeţelor, cu Guvernul, Parlamentul, ONG-uri, cu cetăţenii reprezentaţi prin diverse organizaţii etc. Este o discuţie grea, o decizie grea, dar care trebuie luată. Putem să nu taxăm deloc, dar atunci ar trebui să venim cu soluţii alternative”, a înccheiat ministrul Mediului Tanczos Barna.
– Ministerul Mediului anunță că taxa auto nu va fi reintrodusă în 2020