Eclipse Cross: un nume cu greutate, ce evocă „epoca de aur” a mașinilor sport de la Mitsubishi. Coupé-ul Eclipse s-a aliniat tendințelor actuale și a devenit SUV.
L-am plimbat prin oraș, l-am alergat pe autostradă, m-am dat pe viraje și am ieșit pe drum forestier pentru a vedea cum se înclină balanța dintre Eclipse și Cross. Test cu versiunea Intense+ 1.5 TC CVT 4WD.
Dacă tot au fost capabili să lanseze modele emblematice de-a lungul istoriei de 100 ani, ar fi fost păcat să nu profite de ele. Doar că a include în titulatura unui model nou numele unuia care a făcut istorie este un pariu riscant: dacă actualul model nu se ridică la nivelul așteptărilor, atunci va întina inevitabil și imaginea originalului.
Așezat comod la umbra cifrelor de vânzări spectaculoase ale clasei de SUV-uri compacte, Mitsubishi nu-și face mari probleme legate de succes: a dezvoltat un SUV compact, l-a deghizat în coupé și i-a dat drumul pe piață. Dimensiunile exterioare îl poziționează între ASX și Outlander, iar desenul arată extrem de spectaculos: zona inferioară este robustă, tipică modelelor 4×4 Mitsubishi, în timp ce cabina este puternic stilizată, cu plafon descendent și hayon extrem de înclinat.
Probabil că cea mai spectaculoasă imagine este cea a spatelui, cu luneta realizată din două bucăți mărginite de al treilea stop și cu stopurile rectangulare, întinse pe montanții C. Totul este desăvârșit de noua nuanță roșie (440 euro), realizată prin adăugarea unui strat semi-transparent între vopsea și lac, fapt care creează un luciu profund, superb, inexistent la modelele concurente. Practic, Eclipse Cross este un concept unic în segment, fiind totodată și primul autoturism Mitsubishi realizat de la cap la coadă de designerul-șef Tsunehiro Kunimoto, venit acum trei ani de la Nissan.
Între timp, compania a intrat în alianța Renault-Nissan, așa că putem să considerăm SUV-coupé-ul drept ultimul Mitsubishi pur. În viitor, alianța extinsă va face schimb de tehnologii: Mitusbishi va pune la dispoziția partenerilor tehnica PHEV și apreciatul sistem de tracțiune integrală și va primi platformele de la Nissan.
Până atunci, intru în habitaclul lui Eclipse Cross fără grija că îmi voi murdări pantalonii (ușa are o protecție din plastic care se întinde până sub prag, menținându-l curat), iar japonezul mă întâmpină cu o poziție înaltă de condus și cu un bord așezat jos, maximizând vizibilitatea frontală. Mă bucur de scaunul bine profilat și cu reglaje ample, dar nu apreciez lipsa reglajului lombar.
Primesc plastice moi în zona superioară, calitatea fiind peste media segmentului. Display-ul touch de 7 inci ”plutește” deasupra bordului, are comenzi tactile, dar poate fi comandat și de pe touchpad-ul aflat pe tunelul central. În trafic am preferat să folosesc touchpad-ul în loc să mă întind către ecran, bucurându-mă din plin de operarea lui intuitivă. Sistemul multimedia Smartphone Link Display Audio (SDA) este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto, dar cireașa de pe tort este instalația audio Rockford Fosgate cu 8 difuzoare și subwoofer în portbagaj, care însă nu are potențiometru de volum rotativ.
Există în dotarea standard și un head-up display retractabil care afișează viteza curentă, informațiile legate de pilotul automat adaptiv și alertele generate de sistemele de asistență. Apropo de sistemele de asistență, un arsenal ce conține alertă la depășirea benzii de rulare, frânare automată la iminența impactului frontal și detectare a vehiculelor aflate în unghiul mort are grijă ca cele șapte airbag-uri să rămână la locul lor.
Mă mut pe banchetă și remarc eforturile făcute de ingineri: bancheta fracționată în proporție 60/40% glisează longitudinal pe distanța de 20 cm, iar spătarul său se înclină în opt pași, de la 16 la 32 grade. Altfel spus, o persoană poate lua loc pe segmentul de banchetă reglat maximum în spate, în timp ce al doilea segment este reglat spre înainte, favorizând spațiul pentru bagaje.
Profitând din plin de ampatamentul de 2.670 mm (identic cu al mai marelui Outlander), Eclipse Cross oferă un spațiu de-a dreptul impresionant la genunchi și, în plus, pentru că scaunele din față sunt montate mai sus decât la rivali, sub ele este foarte mult spațiu pentru picioare. Surprinzător, luând în calcul linia descendentă a acoperișului și plafonul vitrat (standard pe Intense+), spațiul la cap este decent chiar și pentru persoanele de 180 cm. Tot standard, locurile exterioare de pe banchetă sunt încălzite. Portbagajul suferă însă de pe urma spațiului impresionant oferit pasagerilor din spate.
Spațiul minim pentru bagaje este de 359 litri (la versiunea 4WD), mic pentru segmentul SUV-urilor compacte. Desigur, bancheta glisantă și spătarul înclinabil pot crește spațiul la 448 litri, caz în care îl depășește pe Nissan Qashqai (430 litri), dar nu le egalează pe cele ale lui Seat Ateca (485 litri) sau Kia Sportage (503 litri), iar spațiul pe banchetă este compromis. Desigur, spătarul banchetei poate fi rabatat complet, volumul atingând valoarea de 1.140 litri.
Înapoi la volan pentru testul de foc: cât Eclipse și cât Cross primește șoferul? Momentan este disponibilă doar motorizarea pe benzină, 1.5 turbo cu injecție directă, în combinație cu transmisia manuală cu 6 trepte (punte motoare față) sau CVT (tracțiune integrală). În cursul acestui an va apărea și o versiune diesel de 2,2 litri. Noi am avut la test varianta 4WD cu transmisie CVT pe care am ”chinuit-o” în toate condițiile pentru a-i afla secretele.
În oraș, Eclipse-Cross se simte excelent în special datorită transmisiei CVT, care asigură un rulaj lin, relaxat în traficul aglomerat. Mariajul cu motorul este perfect: rar trece acul turometrului de 2.000 rpm, transmisia profitând din plin de cuplul de 250 Nm disponibil de la 1.800 rpm. De fapt, singurul minus în trafic urban este consumul de combustibil, care ”se învârte” în jurul a 12 l/100 km, chiar și în cazul selectării modului de rulare Eco, care scade sensibilitatea pedalei de accelerație.
O parte din vină o poartă sistemul start-stop, care intră în scenă rar, chiar dacă motorul a ajuns la temperatura optimă. Cel mai mult impresionează confortul suspensiei (MacPherson pe față și multilink pe spate) și caroseria ”închegată”, care nu produce zgomote nici la trecerea peste denivelările accentuate. Pentru a atinge acest nivel de rigiditate a caroseriei, niponii au folosit adezivi structurali și au montat între amortizoarele din față o bară de rigidizare. La manevrele de parcare, direcția asistată electric se dovedește ușor de manevrat și, deși linia ascendentă a geamurilor și luneta fragmentată necesită puțină obișnuință, în ajutorul șoferului vin sistemul panoramic de camere 360° și senzorii de parcare față-spate, ambele disponibile standard.
Ies din oraș și, de îndată ce ajung pe drum național, înțeleg adevăratele resurse de putere ale motorului. Cei 163 CP se dovedesc mai potenți decât o arată cifrele (0-100 km/h în 9,8 s) și ajută din plin la depășirile ”din scurt”. După câteva zeci de kilometri, consumul se situează între 7 și 8 l/100 km. Dacă în oraș și pe autostradă transmisia CVT se comportă ideal, la depășiri și pe drumurile virajate limitează drastic distracția, cu un efect pronunțat de bandă elastică.
Soluția este folosirea celor două padele mari, din aluminiu natur, pentru a trece manual prin cele 8 trepte presetate ale transmisiei. Doar așa se pot ataca la limită virajele, pentru a afla adevăratul potențial al crossover-ului. Iar Eclipse Cross are suficient potențial, cu ruliu relativ moderat și sistem de direcție exact, deși nu neapărat comunicativ. Dar mai presus de toate se află gradul de aderență impresionant asigurat de sistemul Super-All Wheel Control.
Acesta are trei moduri de funcționare (Auto, Snow și Gravel), și în mod normal transmite întreaga putere roților din față, dar când gradul de aderență al acestora scade, distribuie până la 60% din cuplu roților spate. Pe virajele rapide, transferul cuplului este insesizabil, dar rezultatul este menținerea trasei desenate de șofer chiar și la viteze la care se declanșează instinctul de autoconservare.
Frânele sunt ușor de dozat, iar noile discuri ventilate supradimensionate montate pe față și-au menținut eficiența și după înșiruirea lungă de viraje în coborâre la care le-am supus. Comut în modul Gravel și ies pe macadam fără grijă, la adăpostul gărzii la sol de 18,3 cm. La nevoie, mă ajută unghiul de atac de 18,8 grade și cel de degajare de 29,6 grade, care permit inclusiv abordarea porțiunilor off-road de dificultate redusă. Nu mă avânt atât de departe, ci rămân pe drum forestier, prin noroi și bălți: la viteze de 40 km/h, direcția transmite puține șocuri în volan, iar sistemul de tracțiune integrală recapătă prompt aderența când exagerez cu pedala de accelerație. Nu degeaba Mitsubishi produce vehicule 4×4 din 1936…
Verdict AutoExpert
Singurul SUV-coupé compact (le exclud aici pe cele din zona premium) abundă în calități: suspensia confortabilă, spațiul interior mare, modularitatea și sistemul 4×4 sunt cele mai importante dintre ele. Motorul pe benzină este puternic și silențios, dar cei mai economi vor fi mai bine serviți de viitoarea versiune diesel. Singura problemă reală este că alegerea tracțiunii integrale implică obligatoriu dotarea cu transmisia CVT, care scade drastic plăcerea de a conduce.
DATE TEHNICE | Mitsubishi Eclipse Cross |
---|---|
Model | Intense+ 1.5TC CVT 4WD |
Motor/nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1,499 |
Putere maxima/turație (CP/rpm) | 163/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.800-4.500 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | CVT |
L/l/h (mm) | 4405/1805/1685 |
Ampatament (mm) | 2670 |
Volum portbagaj (l) | 359/1.140 |
Masăla gol (kg) | 1660 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,8 |
Viteză maximă (km/h) | 200 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 159 |
Pre_ (euro cu TVA) | 33,903 |