Tocmai a început pentru public cel mai spectaculos salon auto european de după pandemie – Mondial de l’Automobile Paris. Parcă anticipând spectacolul, organizatorii au dedicat acestei ediții sloganul “Să celebrăm!”. Parcă ne-am întors în timp, în vremurile bune, când aveam la marile saloane auto zeci de mărci, mii de jurnaliști și sute de mii de vizitatori.
În ciuda greutăților de toate felurile, de la presiunile politice la asaltul chinezesc, sau de la scăderea vânzărilor electrice la incertitudinea existenței fabricilor, industria auto europeană face în aceste zile o demonstrație de forță, parcă declarând tuturor: suntem mai vii ca niciodată și suntem gata să facem față provocărilor.
Avem un salon la care singurii mari absenți sunt producătorii japonezi (lipsesc toți), Mercedes Benz și Porsche. În schimb, au apărut o puzderie de mărci chinezești, toate cu pretenții de a cuceri rapid cote de piață, fiecare cu altfel de strategie. LeapMotor, proaspăt lansată și în România, intră în Europa prin intermediul Stellantis, care deține 51% din această marcă și va începe producția la fabrica Stellantis din Polonia. BYD își construiește fabrica din Ungaria, de unde speră să se extindă rapid în Europa, iar Xpeng se bazează momentan pe piețele bogate și orientate electric din Nordul Europei (ca și NIO, care nu este la Paris). Au apărut la Paris și alte mărci, de care am auzit mai puțin în Europa – Dongfeng, Hongqi, Skyworth sau GAC.
Firesc, francezii au făcut o demonstrație de forță. În primul rând, Renault a acoperit spații uriașe, mizând în mare parte pe reinterpretarea tradiției. R5, R4, Alpine, conceptul R17, gama de utilitare electrice, conceptul Estafette, la care se adaugă un stand Dacia consistent, totul arată încredere în prezent și viitor.
Grupul Stellantis a expus mărcile franceze din portofoliu (Citroen și Peugeot), alături de LeapMotor și Alfa Romeo. Alfa a cucerit asistența cu cel mai nou, simpatic și puternic model – Junior, electric, 280 CP, un model cu șanse reale să ajungă cel puțin între cele 7 finaliste de la Car Of The Year. Din păcate, rudele sărace – mărci ca DS sau Opel – au fost lăsate acasă. Cu această ocazie, Carlos Tavarez, CEO Stellantis, a anunțat că mărcile neperformante ale grupului vor fi închise dacă nu-și revin în scurt timp.
Oarecum o surpriză este prezența americanilor de la Cadillac, care vor să reintre în Europa cu o gamă electrică. Iar lângă Cadillac este o altă surpriză – Tesla, la standul căreia modelul Cybertruck este principala atracție, chiar dacă nu are nicio legătură cu străzile europene.
Ford a fost primul mare producător care și-a exprimat rezerve în fața saloanelor auto europene și americane clasice, declarând la acel timp (înainte de pandemie) că mizează foarte mult pe online, nefiind prezent la ultimele saloane tradiționale antepandemie. Dar… iată-i înapoi la Paris, cu un stand consistent în noutăți electrice, ca Explorer si Capri. Se pare că și-au reconsiderat părerea despre saloanele auto tradiționale și și-au dat seama că fiecare model nou are povestea sa, care trebuie prezentată și cunoscută live de publicul larg.
Ca în zilele bune, grupurile germane prezente la Paris au venit fiecare cu o pleiadă de noutăți, majoritatea electrice: VW California, Tayron, T-Cross, Tiguan, ID7 Tourer, Skoda Elroq și Eniaq Coupe, Mini Aceman, Countryman, BMW iX1, i5 și scuterele CE 04, CE 02, Audi A4, A6 e-Tron, Q5, Q6 e-Tron.
Organizatorii au făcut foarte bine că au invitat la Mondial și producători de utilitare. În afară de Renault, care este la el acasă și a venit cu toată gama electrică (Kangoo, Trafic, Master) + conceptul Estafette, am descoperit Iveco Moovy (care intră în aria utilitarelor ușoare) și Daily, alături de chinezii de la Maxus, toate fiind electrice.
Ca de obicei la Paris, am avut expuse și o grămadă de mărci de mini automobile, acum toate electrice și multe care pot fi conduse de la 16 ani – Eon Motors, Pilotcar (turcească), Microlino, Moke, Mega sau Aixam.
Alături de expozanți, cel mai mare câștig al acestui Mondial este publicul. Chiar din prima zi, mii de oameni, de toate vârstele, s-au călcat în picioare ca să vadă noutățile auto ale momentului. Este un semnal extraordinar pentru toată lumea auto, de la producători la autorități și de la industria de componente la domeniile conexe, care ne arată că lumea virtuală nu este un panaceu universal pentru pasionatul / clientul de automobil. Iată că oamenii trăiesc în lumea reală și au nevoie să vadă pe viu acest obiect fascinant din viața noastră, pe nume automobil. Având acest Mondial ca exemplu, sunt convins că și celelalte saloane auto europene vor ieși din hibernare, continuând spectacolul de peste 100 de ani al celor 4 roți.
Oamenii de la Mondial
Am avut ocazia să discut cu mai mulți responsabili ai lumii auto în legătură cu problemele presante ale lumii auto și cu viitorul automobilului. Aveți în continuare două personalități cu poziții diferite – Luca Di Meo, CEO Renault Group este unul dintre cei mai importanți responsabili de prezentul și viitorul industriei auto mondiale și are o poziție în primul rând rațională, în timp ce Alejandro Mesonero, designer șef Alfa Romeo, tratează mult mai emoțional automobilul, chiar dacă este profund ancorat în realitate.
Luca Di Meo – CEO Renault Group: „Trebuie să înceapă în sfârșit era mașinilor electrice abordabile! Iar modelul nostru Renault 5 este reprezentativ pentru aceasta. Succesul modelelor noastre hibride face trecerea mai ușoară către vehiculele total electrice. Prin prezența noastră aici vrem să dăm un semnal foarte clar către toată lumea – politicieni, birocrați, colegi din industrie și clienți – industria auto europeană există și trebuie să rămână puternică, în ciuda tuturor factorilor perturbatori. Europenii trebuie să aibă un dialog consistent cu producătorii chinezi, astfel încât, în ciuda concurenței, să identifice posibilități de colaborare. Din păcate, Europa politică este orientată mai mult către birocrație, prin amenzi și termene dure pentru emisii, în timp ce SUA își sprijină industria auto, iar chinezii o subvenționează masiv pe a lor, prin diferite forme, mai mult sau mai puțin transparente. După ce am discutat cu mai mulți membri ai juriului Car of the Year, sunt încrezător în șansele modelului nostru Renault 5, care are șanse reale la acest titlu.”
Alejandro Mesonero – Romanos – designer șef Alfa Romeo: „Prin noile modele Alfa am reușit să stabilizăm financiar marca. Am lucrat cu mare plăcere la proiectul Dacia (un proiect complex și deja matur), iar noua siglă și noul Bigster îmi aparțin în mare parte. Alfa este o marcă de suflet, care implică multă emoție, pentru că avem o tradiție uriașă în spate. Este foarte bine că există mulți fani Alfa, dar ne dorim să avem și la fel de mulți posesori de Alfa. Cu noul Junior ne adresăm în special celor care nu au avut până o Alfa și suntem convinși că ne vom largi astfel aria de clienți. De asemenea, cred că mulți clienți nostalgici după un model hatchback, ca Giulietta, vor găsi în Junior ceea ce își doresc. În ciuda apartenenței la grupul Stellantis și a utilizării unor componente comune, fiecare Alfa și-a păstrat spiritul sportiv incontestabil. Următoarele proiecte pe listă vor fi, în ordine, noul Stelvio, noua Giulia și apoi Tonale. Referitor la Car Of The Year, cred ca Alfa Junior are potențial. Hai, mai întâi să o vedem în finală!”