Nissan a organizat un seminar în care a dezvăluit câteva informații interesante. Printre ele – câteva predicții legate de evoluția prețurilor modelelor electrice și electrificate. Am fost prezenți la Nissan Electrified Powertrains și îți facem rezumatul mai jos.
Nissan este una dintre primele mărci care a democratizat propulsoarele electrice. În decembrie 2010, Leaf a văzut lumina zilei, iar azi a ajuns la a doua generație. Viitoarea generație ar putea schimba macazul, devenind din hatchback, crossover. Pe lângă el, în gamă și-a făcut apariția și Ariya. Un SUV compact, cu care am luat contact la lansarea oficială din Spania.
Pe lângă ele, gama mai cuprinde și sistemele de propulsie hibride atipice e-POWER. Motorul termic, care a ajuns la un grad de eficiență extrem de avansat, nu propulsează mașina. El are doar rol de generator. Am explicat totul pe larg în testul video cu Qashqai e-POWER, pe care îl poți vedea aici.
Seminarul Nissan Electrified Powertrains: idei principale
Ținta Nissan este ca în 2050 să atingă neutralitatea dpdv al emisiilor de carbon. Pentru asta, compania va miza pe cele două tehnologii, e-POWER și EV. Astfel, vor fi lansate 19 modele electrice și 27 electrificate până la sfârșitul deceniului.
Poate cel mai important factor care va permite scăderea costurilor mașinilor electrificate este utilizarea de componente comune la cele două tipuri de propulsie. Astfel, invertorul de curent este comun la Ariya pe de o parte, și Qashqai și X-Trail e-POWER de cealaltă parte. Mai mult, motorul electric de pe Sakura, EV-ul mic de la Nissan este același cu cel de pe puntea spate de la X-Trail e-4ORCE. Astea sunt doar exemplele care includ modelele vândute în România. În gama Nissan, sunt mult mai multe modele care împart componentele.
Un alt factor care va scădea prețul vehiculelor electrificate va fi compactarea mai multor sisteme în blocuri comune. Nissan numește procesul ”modularizare”, sau ”X-in-1”.
Sisteme mai curate și mai compacte
Motoarele electrice vor ajunge spre sfârșitul deceniului să utilizeze mai puțin de 1% substanțe rare. Deja de la primul Leaf (2010) până la Note (2019), scăderea a fost de 75%. Totodată, și căldura generată de motoarele electrice a scăzut puternic și va continua tendința, minimizând pierderile.
Actuala generație e-POWER a evoluat față de prima, produsă începând cu 2016. De exemplu, invertorul și-a dublat densitatea energetică. Aceasta a permis scăderea suprafeței lui cu 30% și utilizarea unui număr de componente cu 20% mai mic. Iar scăderea cu 40% a volumului semiconductorilor de putere va permite compactarea sa și mai puternic la a treia generație.
În 2026 preconizează Nissan că sistemele e-POWER vor egala prețurile motoarelor convenționale. Dar asta nu se va întâmpla numai prin scăderea prețului primelor, ci și prin creșterea prețului termicelor. Ultima este cauzată de normele tot mai drastice de poluare, care necesită componente tot mai scumpe. De asemenea, din graficul afișat în prezentare am dedus că electricele vor egala termicele la preț în vecinătatea anului 2030.
În cazul Nissan, vânzările hibridelor e-POWER au crescut de la 10% în 2016, la 39% din total în semestrul 2 al anului trecut. Iar cele ale electricelor, de la 2% la 13% în aceeași perioadă.
Poți viziona întregul semniar aici.