În această toamnă, Nokian Tyres sărbătorește 90 de ani de la lansarea primei anvelope de iarnă din lume, o inovație care a revoluționat condusul pe timp de iarnă și a stabilit noi standarde în materie de siguranță auto. În 1934, compania finlandeză a creat prima anvelopă de iarnă pentru a răspunde provocărilor climatice severe din Finlanda, unde iernile lungi și grele necesitau o soluție mai eficientă pentru drumurile acoperite de zăpadă și gheață.
Până la acea dată, șoferii se bazau pe lanțuri pentru zăpadă pentru a obține aderența necesară, deoarece anvelopele disponibile aveau o suprafață netedă, ineficientă în condiții de iarnă. Cu prima anvelopă de iarnă, denumită Kelirengas (Anvelopa de vreme), Nokian Tyres a adus o inovație majoră în domeniu. Aceasta avea un model texturat care îmbunătățea tracțiunea și aderența pe drumurile alunecoase, permițând șoferilor să se deplaseze în siguranță chiar și în cele mai aspre condiții.
În 1936, Nokian Tyres a lansat Lumi-Hakkapeliitta, o anvelopă de iarnă îmbunătățită pentru autoturisme, care a devenit rapid un etalon în industrie. Aceasta avea un design inovator, cu ventuze mici care preveneau alunecarea pe suprafețele înghețate, contribuind astfel la o experiență de condus mai sigură. De-a lungul timpului, brandul Hakkapeliitta a devenit unul dintre cele mai cunoscute și apreciate nume în domeniul anvelopelor de iarnă, fiind recunoscut pentru performanțele sale excepționale în condiții extreme.
În anii 1960, compania a introdus crampoanele în designul anvelopelor de iarnă, oferind o aderență superioară pe drumurile acoperite de gheață. Această inovație a reprezentat un nou salt înainte în siguranța rutieră, permițând șoferilor să circule fără griji chiar și în condiții meteo extreme.
Astăzi, după 90 de ani de inovații și perfecționări, anvelopele de iarnă moderne de la Nokian Tyres combină siguranța cu sustenabilitatea. Tehnologia actuală permite utilizarea unui amestec de aproximativ 100 de materii prime diferite, de trei ori mai multe decât la anvelopele din anii 1930, incluzând materiale regenerabile și reciclate. Teemu Soini, Vicepreședinte pentru Inovație și Dezvoltare la Nokian Tyres, subliniază faptul că „anvelopa de iarnă ne-a învățat că putem garanta siguranța prin anticiparea provocărilor. În acești 90 de ani, condițiile meteo s-au schimbat, la fel ca materialele, iar dezvoltarea produselor a făcut pași mari spre crearea de anvelope din ce în ce mai sustenabile.”
Adaptarea la diferitele condiții climatice este un alt aspect cheie al strategiei Nokian Tyres. În timp ce iernile din Europa Centrală sunt caracterizate de mai multă ploaie și temperaturi mai ridicate, în Scandinavia drumurile sunt adesea acoperite de zăpadă și gheață. Pentru a răspunde acestor nevoi variate, Nokian Tyres își adaptează anvelopele de iarnă în funcție de regiunea în care vor fi utilizate, astfel încât să ofere performanțe optime indiferent de condițiile de drum.
De asemenea, evoluțiile în tehnologia vehiculelor au influențat dezvoltarea anvelopelor moderne. Anvelopele pentru vehiculele electrice, de exemplu, trebuie să fie mai robuste pentru a suporta greutatea bateriilor și să ofere o reacție instantanee la cuplul ridicat. Marko Saari, Vicepreședinte pentru Managementul Produselor la Nokian Tyres, explică faptul că „punctul nostru de plecare este că toate produsele noastre trebuie să asigure siguranța la volan, indiferent de tipul de mașină pe care o conduci. Testarea rămâne cheia pentru a asigura performanța anvelopelor și pentru a răspunde nevoilor șoferilor moderni.”
Cu o tradiție de 90 de ani în inovație și siguranță, Nokian Tyres rămâne un lider mondial în producția de anvelope de iarnă. Fabrica sa din Finlanda continuă să producă anvelope pentru piața nordică și America de Nord, în timp ce fabrica sa din România va deservi piața din Europa Centrală, consolidând astfel prezența globală a brandului.