Pentru constructorii de automobile limitele impuse de legislația europeană în ceea ce privește emisiile de dioxid de carbon (o reducere de la 130 g/km în 2015 la 95 până în 2021) a constituit o problemă serioasă încă de la început.
Iar acum riscă să devină dramatică ținând cont de evoluția din ultima vreme a pieței: pe de o parte creșterea înregistrată de segmentul SUV si pe de altă parte declinul cererii pentru motorizările diesel, inclusiv în zonele cele mai conservatoare din acest punct de vedere. Și aceasta pentru că, nu spunem o noutate, la motorizări similare, SUV-urile au un consum mai mare comparativ cu berlinele. Pe de altă parte, lucrurile sunt complicate și datorită renunțării la propulsoarele diesel în contextul în care, în cazul unor mașini și prestații echivalente, motoarele care folosesc drept combustibil motorina au emisii cu 25% mai reduse. Context în care drumul către valoarea țintă de 95 g/km dioxid de carbon, care reprezintă pentru mulți o ștachetă așezată mult prea sus (graficul arată că acolo unde roșul depășește albastrul există o problemă), riscă să se transforme într-un calvar pentru producători.
De altfel, în 2017, pentru prima dată în ultimul deceniu, în loc să scadă, media generală europeană a emisiilor a crescut peste valoarea de 118 g/km. Și mai mult ca sigur anul acesta lucrurile urmează să fie și mai grave, mulți dintre constructori riscând să fie peste valoarea impusă de normele europene, și să se confrunte cu toate problemele induse de acest lucru. Vorbim despre imaginea mărcii, dar mai ales despre sancțiunile economice. Acestea presupun o amendă de 95 de euro pentru fiecare gram în plus, și dacă vă gândiți că nu este mult, nu-i deloc așa, căci valoarea este multiplicată cu numărul de unități comercializate, ajungându-se astfel chiar și la miliarde de euro. Soluția? Dezvoltarea gamei de hibride și mai ales de mașini electrice, care scad valoarea medie și poate aduce bonusuri în locul amenzilor. Ușor de zis, greu de făcut, mai cu seamă într-un timp scurt.
Planurile de reconversie a gamei anunțate de toți producătorii au ca termen pentru modelele cu emisii zero doar anul 2020. În plus, rămâne de văzut în ce măsură clienții vor renunța la diesel pentru hibride. Concluzionând, respectarea valorii țintă din 2021 nu este ușor de atins și va impune o atentă gestionare a portofoliului, regulile UE prevăzând obiective specifice pentru fiecare marcă ținând cont de greutatea medie a mașinilor. Unii vor renunța la anumite modele, iar alții se vor orienta către electrice de mari dimensiuni. Probabil chiar cu riscul de a le vinde în pierdere pentru a evita amenzile usturătoare.