Noile norme Euro 7 se anunță extrem de dure. Limitele planificate dar și metodele de măsurare sunt atât de dure încât va fi foarte greu ca motoarele diesel și pe benzină să le mai îndeplinească.
Reglementările privind emisiile în Europa datează din 1970. În primă fază emisiile se refereau doar la cele de monoxid de carbon și hidrocarburi. Abia în 1977 directiva 77/102/CEE limitează și emisiile de NOx. Începând cu standardul Euro 6 care a intrat în vigoare la 1 septembrie 2014, valoarea limită de NOx este de 60 mg/km la motoarele pe benzină și de 80 mg/km la motoarele diesel.
Însă valorile măsurate pe stand sunt departe de cifrele din viața reală. Vechiul standard de măsurare NEDC vechi de 20 de ani era depășit pentru că măsurătorile se realizau doar în condiții ideale de laborator. Pe șosea emisiile reale depășeau și de 10 ori sau peste valorile oficiale.
De la finalul lui 2017 a intrat în vigoare noul ciclu de măsurare WLTP mult mai strict. În plus, standardul Euro 6d-TEMP intrat în vigoare la 1 septembrie 2017 a impus măsurători în circulația reală (RDE). Acestea se realizează cu un dispozitiv mobil PEMS montat în spatele automobilului.
Pentru că măsurătorile se desfășurau în circulație liberă și pentru a oferi o perioadă de grație constructorilor, UE a admis niște factori de corecție pentru limita de 80 mg/km NOx. Acest factor a fost la început 2,1 ceea ce însemna că erau permise chiar și valori de 80 x 2,1 adică 168 mg/km NOx. Apoi acest factor a fost redus la 1,5, adică valorile maxim admise erau de 120 mg/km NOx.
Măsurătorile realizate de revista germană auto motor und sport au arătat că noile modele emit foarte puțin NOx. Dieselurile noi cu catalizator SCR și injecție de uree cu unul sau două injectoare emit între 12 și 20 mg/km NOx, adică mult mai puțin decât limitele impuse.
În prezent, producătorii se luptă și cu emisiile de CO2 care la nivel de flotă nu trebuie să depășească 95 g/km CO2. Pentru a îndeplini aceste cerințe, producătorii trebuie să aibă în gamă cât mai multe modele electrice și PHEV.
Normele Euro 7 sunt în discuție. Există propuneri ca din 2025, normele Euro 7 să impună o limită maximă de 30 mg/klm NOx iar unele surse vorbesc chiar și de 10 mg/km NOx. Aceste valori ar trebui să fie valabile și la diesel și la benzină. Așa cum am scris mai sus, la Euro 6d, limitele sunt în prezent de 80 mg/km la diesel și 60 mg/km NOx la benzină.
Asta înseamnă că motoarele pe benzină vor fi și mai afectate decât cele diesel pentru că dieselurile au coborât la valori foarte joase de NOx. Sunt în discuție și metodele de măsurare și se iau în calcul nu numai intervalele de temperatură între minus 10 și plus 40 grade ci și altitudini de 1000 sau 2000 metri.
Dacă aceste norme se vor introduce, este clar că istoria motorului cu ardere internă se apropie de sfârșit mai repede decât prevedeau producătorii. De exemplu, Mercedes are în plan să producă motoare cu ardere internă până în 2039 chiar dacă va reduce numărul lor cu 40% până în 2025 și cu 70% până în 2030.
Încă nu este nimic oficial și nu se știe nici măcar dacă noile norme Euro 7 vor intra în vigoare în 2025.