Aceasta este noua Dacia Spring! A doua generație aduce tehnologie nouă la bord, dotări extinse și adoptă multe dintre elementele de design lansate de noul Duster. Foto: Dacia, Dan Damian
Am fost prezenți la Paris pentru a vedea pe viu noua Dacia Spring, model 2025. Așa cum ne-a obișnuit, și de data asta compania adoptă cea mai inteligentă strategie de marketing. În speță, evitând cheltuielile inutile, păstrează principalele subansambluri ale primei generații și se concentrează pe creșterea simțitoare a calității percepute de călători.
Nici nu avea motive să umble la motor și platformă, din moment ce Spring era, oricum, cel mai ”verde” automobil electric de pe piață, titlu acordat acum fix un an, de către Green NCAP. Atunci, Dacia electrică primea 9,9 puncte din maximum 10 posibile, în special grație consumului mic de curent. Iar acesta este datorat, în principal, greutății mici și anvelopelor înguste, caracteristici păstrate și la noua Dacia Spring. Astfel, greutatea noii generații a crescut cu doar 6 kg, păstrându-se sub o tonă.
Totuși, ce s-a schimbat?
În primul rând, designul exterior. Deși silueta a rămas aceeași, elementele de stil sunt noi și reflectă apartenența la noua imagine a mărcii. Luminile de zi adoptă semnătura luminoasă lansată de noul Duster. Masca, cu lamele orizontale albe și cu sigla în centru, este îngustă cât farurile, deci nu mai coboară spre mijloc, ca la prima generație. Blocurile optice principale sunt situate tot sub luminile de zi, dar sunt mai mici și nu au decât un element optic la interior, față de două înainte.
Bara de protecție a fost modificată puternic, pentru a accentua caracterul dur al modelului. Acum, vine cu o protecție masivă în zona inferioară, aidoma lui Duster, protecție care, în cazul versiunii de top, Extreme, este acoperită cu un sticker cu model neregulat, negru pe fond alb, menit să adauge o notă urbană accentuată.
➡ Gama Dacia a fost împrospătată pentru 2024! 💡
Din lateral, schimbările sunt mai subtile. Acestea includ extensii în zona superioară a protecțiilor pentru pasajele roților, o formă ușor schimbată a stickerului de pe uși și apariția unui element orizontal cu sigla Spring, în spatele ușilor. Au dispărut barele longitudinale de pe plafon, din dorința ameliorării coeficientului aerodinamic și scăderii costurilor de producție. Oricum, cea mai mare parte a utilizatorilor de Spring folosesc mașina în oraș. Deci, utilitatea lor s-a dovedit nulă. Și, în opinia noastră, cele vechi erau prea fragile pentru a avea rol funcțional. Jantele au fost, și ele, retușate, dar anvelopele au rămas aceleași Linglong dintotdeauna. Varianta de 45 CP are jante pe 14 inchi, dar la cea de 65, în premieră, apar jante pe 15, incluse în preț.
➡ Vezi aici testul cu măsurători realizat cu prima generație Spring! 💡
În spate, schimbarea aspectului este majoră. Apariția benzii negre pe toată lungimea hayonului adaugă o notă de robustețe și o detașează de noul Duster, care nu are un astfel de element de stil. Eleronul, care prelungește spre spate linia plafonului, a primit două nervuri pentru un plus de dinamică. Bara de protecție preia caracteristicile celei din față și integrează cele două noi elemente reflectorizante. Peste toate, se pot ”așterne” șase nuanțe, printre care nou apărutele Beige Safari și Brick Red.
Bord redesenat complet la noua Dacia Spring
Și mai spectaculoase sunt schimbările la interior. Toate elementele deja cunoscute de la prima generație au dispărut, făcând loc unora noi. Și aici, spiritul viitorului Duster și-a pus amprenta din plin. Astfel, volanul are aceeași formă teșită sus și jos și are trei spițe, doar că nu vine îmbrăcat în piele nici în versiunile de top. Gurile de ventilație de la extremele bordului au rămas similare cu ale primei generații, dar cele din zona centrală au forma celor de la Duster. Și selectorul rotativ al cutiei de viteze s-a transformat într-o manetă pe care o acționezi cu două degete, fix ca la Duster.
Pentru a sparge monotonia cromatică, câteva elemente albe, precum rama instrumentarului digital de bord, ornamentul din jurul manetei schimbătorului și interioarele spațiilor de depozitare din uși sunt albe. În plus, elementul central care integrează gurile de ventilație este gri la Essential, roșu la Expression și kaki la Extreme (foto jos). Tapițeria nu mai e realizată din imitația de piele care te făcea să transpiri în toiul verii, cu aerul condiționat setat la minim, ci dintr-un material reciclat de consistență mai apropiată de a stofei.
Încă de la cea mai ieftină versiune, Essential, există instrumentar digital configurabil, de 7 inchi. Sistemul multimedia Media Nav Live cu ecran tactil de 10 inchi este disponibil standard la echiparea de top, Extreme, și opțional la Expression. Acesta este situat cât de sus se poate, pentru a optimiza ergonomia, permite conectarea smartphone-ului folosind protocoalele Apple CarPlay și Android Auto wireless și dispune de două mufe USB-C. În sfârșit, accesoriile YouClip de la Duster pot fi montate și pe noua Dacia Spring. Numai că Spring are doar trei prinderi, toate situate în față.
Noi spații de depozitare
O altă mare surpriză vine sub capota motorului. Nu, nu un propulsor mai puternic, ci un frunk, adică un mic portbagaj (de 35 l) în față. Dar, atenție, piesa din plastic cu rol de portbagaj, este un accesoriu de origine, care poate fi cumpărat doar separat de mașină. Volumul pentru bagaje totalizează 308 litri, cu 6% mai mult decât fosta generație. La interior, sunt spații de depozitare de 33 l. Printre ele, și un ”raft” în fața pasagerului din dreapta, plasat deasupra torpedoului.
Facilități noi pentru șofer
Legat de conducere, te anunț cu glasul tremurând că, în sfârșit, volanul este reglabil pe înălțime. În plus, pachetul sistemelor de asistență este mai cuprinzător, dispunând, printre altele, de sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, senzori de parcare pe spate, asistent de bandă și de unghi orb și alertă la oboseală pentru șofer. Toate sunt impuse de noile norme GSR2. Toate pot fi configurate din butonul My Safety.
În oraș, dimaetrul de bracaj, de 9,6 m asigură o manevrabilitate de neegalat. În sfârșit, motoarele au rămas neschimbate, dar există și aici o noutate. Cel de 65 CP nu mai este disponibil exclusiv pe Extreme, ci poate fi comandat și pe Expression. Astfel, gama arată astfel: 45 CP la Essential și Expression și 65 CP la Expression și Extreme. Și, încă ceva spectaculos, a apărut un mod B, selectabil din maneta schimbătorului de viteze, care frânează mașina la eliberarea pedalei de accelerație.
➡ Vezi aici testul video cu prima generație a Daciei Spring! 💡
Pentru că nu s-au operat modificări la motoare și la baterie, autonomiile și accelerațiile sunt la fel. Dar s-a schimbat întregul sistem de management al bateriei. Astfel, a putut fi introdusă în schemă o priză de tip V2L. Aceasta poate alimenta dispozitive electrice, folosindu-se de un adaptor care se mufează la priza de încărcare. Acesta oferă curent de 220 V/16 A, dar, atenție! Sistemul V2L trebuie comandat musai odată cu mașina! Altminteri, nu mai poate fi montat ulterior. Deci, gândește-te bine când îți cumperi noua Dacia Spring.