BMW a început să dezvolte modele electrice precum BMW iX3 și BMW i4 pe platforme convenționale. Acum, unul din șefii mărcii bavareze solicită o arhitectură proprie pentru mașinile electrice la fel cum procedează VW și Mercedes. Se gândesc bavarezii la o platformă electrică proprie BMW?
Manfred Schoch, Chairman of the BMW Group Works Council, a declarat în “Spiegel”: Doar cu o platformă electrică de sine stătătoare putem exploata pe deplin avantajele propulsiei electrice. O astfel de platformă ar fi necesară urgent pentru a nu fi depășiți de rivalii noștri”.
Declarația lui Schoch dovedește o inconsecvență a BMW care pare că a pierdut startul electrificării pure după ce au fost pionierii acestui curent. În 2013, bavarezii au fost primii din lume dintre producătorii tradiționali care au dezvoltat o platformă dedicată pentru modele electrice.
Nimeni de la BMW nu s-a gândit atunci că va veni o zi în care va fi nevoie ca pe această platformă să se construiască și modele de clase superioare. BMW a estimat atunci că tranziția de la convențional la electric nu va avea loc în doar câțiva ani ci și într-un inteval de timp mult mai lung.
Platforma lui BMW i3 are multe limitări și este inflexibilă
Platforma lui BMW i3 nu permite alungirea și mai mult a ampatamentului pentru a încăpea baterii de capacitate mai mare. Practic, toată mărirea capacității bateriei lui i3, care a avut loc în două etape, s-a realizat prin păstrarea aceluiași volum și creșterea amperajului. Platforma Life/Drive este inflexibilă neputându-se dezvolta pe aceasta și alte modele pentru a amortiza costruile inițiale foarte mari.
În plus, structura Drive care susține bateria și trenul de rulare și structura Life care reprezintă celula de siguranță a pasagerilor generează o înălțime prea mare pentru putea fi utilizată și la coupe-uri de exemplu.
BMW a cheltuit enorm cu această platformă, costurile inițiale de 2 miliarde euro fiind depășite de trei ori din cauza construcției inovatoare cu materiale revoluționare eco și plastic ranforsat cu fibră de cabron (CFRP).
Power of choice: o singură platformă pentru toate tipurile de propulsie
Acum doi ani, BMW și-a schimbat strategia și Robert Irlinger, șeful BMW i ne-a declarat că o platformă electrică nu are sens din mai multe motive:
– nu se știe cum va evolua cererea de mașini electrice și de aceea este foarte importantă flexibilitatea în sensul de a putea produce pe aceeași linie de producție atât mașini cu motoare termice, cât și Plug-In Hybrid sau electrice
– este mai avantajos din punct de vedere al costurilor pentru că practic o singură platformă este utilizată pentru toate sistemele de propulsie. BMW nu poate vinde atât de multe unități cât va vinde VW care a dezvoltat platforma dedicată MEB pentru toate mărcile din grup. Practic, Seat, Skoda, VW vor avea nenumărate modele pe această platformă și chiar și Audi a anunțat deja primele două modele construite pe MEB.
Două platforme utilizate în prezent
În prezent, BMW utilizează două platforme modulare pentru modelele sale:
– arhitectura CLAR pentru toate modelele cu tracțiune spate de la Seria 2 Coupe în sus
– arhitectura UKL pentru toate modelele cu tracțiune față de la Seria 1, Seria 2 Gran Coupe, minivanurile Seria 2 și Mini.
BMW se bazează în prezent pe sloganul Power of Choice adică oamenii să aleagă pentru același model ce propulsie vor: benzină, diesel, electric, Plug-In.
BMW a crezut că tranziția spre mașinile electrice pure va dura mai mult și va exista o perioadă destul de lungă în care compromisul numit Plug-In Hybrid va mulțumi pe toată lumea.
Strategia anunțată de Irlinger era plănuită și pentru viitorul BMW Seria 7 care ar trebui să apară în 2022 pe arhitectura CLAR urmând să aibă și o versiune electrică i7 pe aceeași bază. În același timp, Seria 7 nu va avea versiune V12 dar versiunea electrică va accelera mai repede de la 0 la 100 km/h decât V12.
Același lucru se întâmplă și cu BMW iX3 și i4 pentru care BMW a dezvoltat baterii modulare cu diverse dimensiuni și formate pentru a încăpea în SUV-uri dar și în coupe-uri cum este cazul lui iX3 și respectiv i4.
Acesta pare a fi singurul avantaj al utilizării unei platforme convenționale pentru propulsie electrică. În cazul lui MEB de la VW, bateria are cam aceeași înălțime, de 13-14 cm și capacitatea bateriei este variată prin mărirea sau micșorarea lungimii.
Însă nici cea mai mică versiune de baterie a lui VW ID.3, cea de 45 kWh, nu ar încăpea într-un succesor al lui VW E-up și de aceea, VW dezvoltă o platformă mai simplă MEB A0 pentru acestea.
De exemplu, în BMW i4 se va utiliza o baterie foarte plată, la fel ca în Porsche Taycan care va permite păstrarea unei înălțimi mici, de maxim 1,44 metri.
BMW iNext pare a ascunde o platformă electrică proprie
Multe necunoscute sunt în ceea ce privește BMW iNext. Nici Robert Irlinger nici altcineva de la BMW nu a vrut să spună pe ce platformă va fi construit iNext. Irlinger a dat totuși un indiciu spunând că diverse subansamble vor fi utilizate în premieră la iNext și ulterior și în alte modele mari de la BMW.
Trebuie să precizăm că BMW iNext este o mașină electrică pură care nu va avea versiuni cu propulsie convențională. În opinia noastră pare că sub iNext se ascunde un concept de platformă electrică scalabilă.
Acum capătă și mai mult sens declarația unui alt purtător de cuvânt de la BMW tot în Spiegel: “BMW este ]n prezent pozționată optim”.
Joacă BMW la două capete?
De aceea, în final există și posibilitatea ca BMW să meargă pe două căi:
– să construiască în continuare versiuni electrice pe platforme convenționale care să aibă un ciclu de viață la fel de lung cu al modelelor cu motoare pe benzină sau diesel
– să dezvolte o platformă electrică proprie BMW special pentru câteva modele electrice pentru că BMW produce doar peste 2 milioane de mașini pe an și nu poate înnoi această platformă la câțiva ani așa cum va face VW care produce 10 milioane mașini pe an și vrea să construiască 11 milioane unități pe platforma MEB.
BMW va construi în serie un model cu pilă de combustie în 2025