O nouă taxă auto, tot mai aproape

Poluarea taxa Londra motoare termice Volkswagen

În ultimele săptămâni tot mai mulți oficiali ai companiilor care comercializează autovehicule în România au menționat necesitatea unor noi taxe care să oprească, sau, măcar, să reducă, importul de mașini foarte vechi.

Cu doar câteva zile în urmă, chiar directorul Dacia în România, Mihai Bordeanu, menționa că programul Rabla trebuie completat cu măsuri care să reducă importul de vehicule vechi.

„Faptul că Rabla nu a scos din circulație mașinile foarte vechi, cele peste 20 de ani, e ca atunci când ai o inundație în casă. Dacă doar scoatem apa și ștergem pe jos nu vom rezolva mare lucru până nu reparăm țeava care a provocat inundația. Așa și cu Rabla. E un stimulent util, dar care nu lucrează la cauze – achiziția și deținerea de mașini foarte vechi”, a declarat Mihai Bordeanu într-o întâlnire cu un grup restrâns de jurnaliști.

El a adăugat că există discuții cu Ministerul Mediului în privința unor măsuri complementare menite să oprească, măcar parțial, afluxul de mașini foarte vechi din import.

„Discuția noastră cu ministerul (n.n. – Mediului) se învârte exact în jurul acestei teme. Noi am vrea să diminuăm fenomenul achiziției de mașini foarte vechi din import. Nu le va interzice nimeni, dar măcar să reducem numărul lor. Există și un studiu făcut aum vreo doi ani de PricewaterhouseCoopers (PwC) – pe care îl actualizăm anual în speranța că vom găsi înțelegere la guvernanți – care arată că trebuie găsite soluții de taxare a achiziției și deținerii de mașini foarte vechi și poluante. Propunerile PwC respectă normativele europene și există în multe țări măsuri similare. Singurul lucru care lipsește este decizia politică. Nici măcar nu am ajuns să discutăm cuantumul unei potențiale astfel de taxe”, a spus șeful Dacia în România.

Ei bine, la doar câteva zile după această declarație, Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a menționat la rândul său, într-un interviu acordat Profit.ro, că, pentru a trimite o nouă cerere de fonduri europene la Bruxelles, România trebuie să îndeplinească niște jaloane, unul dintre ele incluzând și taxarea poluării provenită de la autovehicule.

„Cererea de plată patru (n.n. – pentru fonduri europene) este destul de complexă, cu jalonul cu reforma fiscală, jalonul 207. Nu are cum să fie scos, pentru că este un angajament suplimentar pe care l-am luat și prin planul fiscal. E cam greu să se amâne un astfel de jalon. Nu cred că este posibil. Decizia finală aparține Comisiei Europene, dar nu văd posibil acest lucru”, a declarat Boloș adăugând și că aceeași cerere de plată include și o taxă pe poluare care nu face parte din reforma fiscală, dar ar urma să aibă un impact major, prin amploarea la care poate ajunge dat fiind numărul foarte mare de mașini vechi existente în parcul auto din România.

„Tot în 4 avem legea taxării utilajelor grele în funcție de numărul de kilometri parcurși și a mijloacelor de transport poluante. Este o lege cu un impact destul de mare, sunt peste opt milioane de mijloace de transport. Jalonul este la Ministerul Transporturilor și are o sensibilitate destul de ridicată ca aplicare. Este un jalon foarte important pentru ce înseamnă reformele asumate prin PNRR și de mare complexitate. Afectează mulți posesori de mijloace de transport și are impact asupra bugetelor autorităților locale. O parte din banii din taxă se duc la autorități locale, altă parte din bani se duc la CNAIR, să fie utilizați la întreținerea drumurilor”, a explicat Boloș.

Cererea de plată numărul 4 ar trebui trimisă la Bruxelles, cu toate jaloanele îndeplinite, la jumătatea acestui an.

Așa cum ați aflat deja de la LifeNews.ro, parcul auto al României conținea, la finalul anului 2024, 10,78 milioane de vehicule, cu 4,37% mai multe decât la sfârșitul lui 2023. Dintre acestea, 8.449.781 sunt autoturisme, iar 1.119.723 sunt autovehicule de transport mărfuri, exclusiv autotractoare (care sunt doar 184.953).

Cele mai multe autoturisme, adică 3.037.393, au peste 20 de ani, în timp ce numărul de mașini între 16 și 20 de ani este de 2.499.274, cel între 11 și 15 ani de 1.267.551, iar cel între 6 și 10 ani de 951.819. Doar ceva mai mult de 400.000 sunt între 3 și 5 ani și 291.712 între 0 și 2 ani.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top