Costurile mari de producție din Polonia duc la mutarea activității de producție a anvelopelor pentru vehicule comerciale de la fabrica Michelin din Olsztyn în România, Spania și Italia.
Creșterea costurilor de producție din Polonia a dus în ultima perioadă la închiderea mai multor uzine. În acest context, fabria Michelin din Olsztyn stopează activitatea de producție a anvelopelor pentru vehicule comerciale rămânând doar cu cea dedicată autoturismelor și camionetelor. Producția cauciucurilor pentru camioen va fi mutată la uzine ale grupului francez din România, Spania și Italia.
Informația privind închiderea fabricii de anvelope pentru camioane din Olsztyn a pornit de un portal web local care citează persoane din cadrul acestei unități de producție a grupului francez Michelin. Conform site-ului, producția de la fabrica din Polonia va fi mutată la uzinele aceluiași producător din România.
Surse din cadrul Michelin au menționat însă că producția de la fabrica de anvelope pentru vehicule comerciale de la Olsztyn va fi realocată unor facilități de producție din România, Italia și Spania.
Mai exact, la solictarea AutoExpert.ro, oficialii Michelin au explicat că „fabrica din Olsztyn trece printr-o transformare tehnologică pentru a răspunde mai bine tendințelor pieței de anvelope pentru camioane și autoturisme. Investițiile actuale sunt dedicate modernizarii unității de producție a anvelopelor pentru autoturisme și camionete din fabrica, permițând înlocuirea unei părți a liniei de producție curente cu tehnologie actualizată. Aceasta va permite dezvoltarea unor dimensiuni mai mari, de peste 18 inchi, pentru a satisface, printre altele, cererea în creștere datorată electrificării pieței auto. În plus, Michelin a decis să închidă treptat activitatea de producție a anvelopelor pentru camioane în fabrica din Olsztyn, pană la sfârșitul lunii decembrie 2024”.
Totodată, cei de la Michelin menționează că „nu va exista un plan de concediere (n.n. – la Olsztyn). 430 de angajați sunt afectați de această decizie și fiecare persoană va fi susținută pentru a putea fi transferată către o nouă poziție. Olsztyn este o fabrica cu activități multiple, cu cerințe permanente pentru piața sa existentă și în contextul proiectelor în desfășurare, care include și transformarea unității de producție a anvelopelor pentru autoturisme și camionete”.
Oficialii companiei franceze au explicat și că „fabricile din Aranda (n.n. – Spania), Alessandria (n.n. – Italia) și Zalău (n.n. – România) își vor utiliza capacitatea disponibilă și vor răspunde cerințelor pieței. Aceste transferuri vor permite echilibrarea capacității de producție a anvelopelor pentru camioane în fabricile din Europa, care vor putea produce volumele necesare pieței în anii următori”.
În acest context, o parte a activității de la uzina din Polonia va ajunge în portofoliul fabricii Michelin de la Zalău, aceasta fiind cea care produce în prezent în România anvelope pentru vehicule comerciale și utilaje.
De altfel, această uzină tocmai a beneficiat de investiții masive. Într-un interviu acordat LifeNews.ro în primăvara lui 2023, Florent Menegaux, directorul executiv al grupului Michelin, declara că România este foarte importantă pentru comania sa.
„Chiar acum investim masiv la Zalău. Tot în țara dvs. avem un puternic hub administrativ care este foarte eficient. Avem însă ceva dificultăți cu recrutarea de personal. Am fost surprinși să vedem că la Zalău e greu de găsit angajați. Dar suntem foarte mulțumiți cu activitatea din România. (…) De fiecare dată când apar noi oportunități de afaceri ne uităm la România și, dacă se potrivește, investim acolo”, declara Florent Menegaux pentru Economica.net.
Site-ul polonez Bankier citează un purtător de cuvânt al uzinei care susține că, în ciuda mutării producției, nu vor exista disponibilizări, ci încheieri ale contractelor de muncă la termen sau la atingerea vârstei de pensionare. În plus, toți cei care nu intră în categoriile amintite vor fi mutați la alte uzine Michelin din Polonia.
„Fiecărei persoane care lucrează la fabrica de anvelope pentru camioane i se va oferi un loc de muncă pe un post corespunzător competențelor și experienței sale în alte unități de producție – fie că produce anvelope pentru autoturisme sau mașini agricole -, bineînțeles, tot la Olsztyn. Condițiile oferite angajaților fabricii de anvelope pentru camioane la celelalte locuri de muncă nu vor fi mai proaste decât cele actuale”, a declarat Piotr Staszałek, purtător de cuvânt al Michelin Polska.
Același oficial al Michelin Polska a menționat că „piața este inundată de anvelope mai ieftine din Orientul Îndepărtat și, prin urmare, fabrica noastră a decis să întrerupă producția de anvelope pentru camioane”.
În uzina de anvelope pentru vehicule comerciale de la Olsztyn lucrează în prezent circa 430 de persoane.
Uzina din Olsztyn a fost preluată de grupul Michelin în 1995, atunci când statul polonez a privatizat uzina de anvelope OZOS Stomil, fondată în 1967. După ce a deținut timp de zece ani pachetul majoritar de acțiuni al fabricii, Michelin a preluat, în 2005, controlul total asupra uzinei și a redenumit divizia Michelin Polska.
În noiembrie 2023, Michelin a decis și închiderea a trei unități de producție din Germania. În momentul respectiv, compania franceză a anunțat că va opri activitatea la fabricile sale din Karlsruhe, Trier şi Homburg până la finalul lui 2025, fiind afectaţi 1.532 de angajaţi. „Această decizie are legătură cu sporirea concurenţei pe segmentul anvelopelor accesibile pentru camioane”, precizau, în noiembrie 2023, oficialii Michelin.
O altă uzină din Bamberg, Germania, a fost închisă și ea în 2019.
Grupul Michelin și-a început activitatea în România în august 2001. În prezent, compania are în România peste 4.500 de angajați, trei fabrici – două la Zalău și una la Florești, o rețea comercială și un centru de servicii partajate. Începând din 2018 Bucureștiul a devenit centru de coordonare a regiunii Europa Centrală și Asia Centrală (30 țări).
În mai bine de două decenii, Michelin România a produs peste 80 de milioane de anvelope pentru turisme și camionete la Florești și pentru camioane și utilaje la Zalău. Tot la Zalău, uzina construită de la zero în 2004 a produs peste 500.000 tone de cord metalic