Un Opel cu portiere care se deschid în sens opus nu va trece cu siguranță neobservat, dar de la o privire la un cec e cale lungă.
- Comportament dinamic placut
- acces facil pe bancheta
- Pret destul de ridicat
- propulsor diesel zgomotos
În primele șapte luni ale anului s-au vândut în România mai multe Volkswagen Passat decât monovolume la un loc. Nici că se putea o statistică mai relevantă de atât: pentru români segmentul monovolumelor rămâne o enigmă a cărei rezolvare se întrevede mai departe decât Luminița de la căpatul crizei.
Cam greu să nu te întrebi ce șanse are Opel Meriva în acest climat neprietenos cu monovolumele.
Discutii tehnice
Ca dimensiuni Meriva se situează undeva între Corsa și Astra (mai apropiată de ultima), așadar poți să o încadrezi în categoria monovolumelor subcompacte și nu se va supăra. Șasiul este unul cât se poate de clasic, cu punte față MacPherson și punte spate semi-rigidă, soluții comune monovolumelor din această categorie. Acestea fiind spuse, ai toate motivele să te aștepți la un comportament rutier tipic mașinilor în formă de bulă, orientat spre confort, siguranță și cu teamă de viteze mari și curbe strânse.
Cum teoria rareori se potrivește cu practica, inginerii Opel au găsit de cuvință să înzestreze această mașină cu o suspensie surprinzător de rigidă raportată la canoanele segmentului. Nu îi vom acorda încă sigla OPC lui Meriva, dar micuțul monovolum se dovedește foarte agreabil la condus pe porțiuni în care frați de-ai lui prezintă un ruliu periculos. Problema e că aceste talente dinamice vin cu un preț, pe care desigur îl vei plăti în confort. Cum șoferii entuziaști rareori se apropie de un monovolum, nu știu dacă această abordare este neapărat una care să îl avantajeze pe termen lung pe Meriva. Ca o precizare mașina de test era echipată cu jante pe 18“ și talon 40, responsabile și ele, până la un punct, de diminuarea nivelului de confort. Din fericire nu cred că cineva va comanda un monovolum cu asemenea jante, așa ca o parte din problemă este ca și rezolvată.
Propulsorul diesel de 1.7 l și 100 CP păstrează problema generală a dieselelor Opel produse de Magna, fiind prea zgomotoase în prima jumătate a turometrului. Caracteristica de cuplu și consumul se încadrează în media motoarelor de cilindree comparabilă. În cazul în care conceptul de monovolum cu motor turbo pe benzină nu ți se pare prea îndrăzneț, aș recomanda măcar un drive test cu versiunea 1.4 Turbo 120 CP care, deși scade cuplul și crește consumul, costă cu aproximativ 2.000 de euro mai puțin decât dieselul.
Cu interiorul cum stăm?
Planșa de bord este una familiară, fiind preluată în proporție de 90% de pe compacta Astra. Desigur există părți bune și părți rele: calitatea asamblării este bună, în schimb consola centrală este prea aglomerată pentru a pune bazele unei bune ergonomii. Nu spun că nu te vei obișnui, dar e clar că se putea și mai bine.
Spațiile de stocare au fost împrăștiate cu generozitate, scaunele ce formează banchetă pot culisa față/spate și se pot rabata dintr-o mișcare, toate elemente la care te aștepți de la un monovolum. În plus, apare o șină poziționată între scaunele față pe care se pot monta/plimba diferite spații de depozitare. Partea finală a șinei fură un pic din spațiul pentru picioare destinat pasagerului de pe centrul banchetei, dar cum această mașină a fost gândită în special pentru patru persoane nu te poți supăra pe designerii Opel.
Și portierele?
Nu am uitat de portiere. Elementul central al strategiei de marketing Meriva se dovedește foarte util în special pentru familiile cu copii mici, deschiderea inversă a portierei spate oferind posibilitatea părinților de a își supraveghea mai bine odraslele atunci când intră în mașină. În plus, montarea scaunului pentru copii este mult mai facilă datorită deschiderii de 86 grade a ușilor din spate.
În cazul în care nu te încadrezi în categoria de mai sus, vei observa și câteva dezavantaje. Spre exemplu, dacă parchezi foarte aproape de o altă mașină, doi adulți de pe aceeași parte nu vor putea cobora în același timp pentru că nu vor avea suficient loc să închidă ușile după ei. Meriva are însă probleme mai mari, actuala febră a reducerilor o aduc în concurență directă cu monovolume reputate (Renault Scenic +685 euro și Citroen C4 Picasso -931 euro) pe care e destul de greu să le concurezi, chiar și la adăpostul unor uși deștepte.
Date tehnice: | Opel Meriva |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.7 CDTI |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1430/2035 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4290/1810/1615 |
Ampatament | 2645 |
Volum portbagaj [l] | 400 (1500) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.7 CDTI |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1686 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 74(100)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 260/2000 |
Cutie de viteze | Automata/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | |
0-100 km/h [s] | |
Consum urban/extra/mixt | 8.6/5.1/6.4 |
Emisii CO2 [g/km] |