Interviu cu Dl. Ernest Virgil Popovici, Presedinte al Consiliului Director APIA, despre noua formulă de calcul a taxei de poluare și efectul ei asupra pieței de automobile.
1. In primul rand, care este opinia APIA in legatura cu modul greoi prin care este stabilita taxa de poluare? De ce aceasta impartire in Euro 5,4… etc. si nu o taxa in functie de cat iese pe teava de esapament a fiecarei masini, asa cum este, de exemplu, in Franta?
R: Taxa pe poluare din RO este in functie nu numai de norma de poluare (Euro5, 4…) ci si de emisiile de Co2, intr-o proportie de 70/30 %. Trebuie spus insa un lucru pentru a fi evitate confuziile: Poluarea este data de emisiile poluante / noxe (CO, NOx, par), nu de gazele cu efect de sera (Co2). Consideram deci, ca o greutate mai mare a taxei in functie de norma de poluare (practicata si de alte state) este absolut corecta avand in vedere vechimea parcului din RO si gradul de motorizare.
2. Cat de mult a fost protejata piata auto de masini noi de taxa de poluare din 2009 / 2010, in fata importului masiv de vechituri?
R: In 2010 foarte putin, deoarece nivelul taxei a ajuns prea mic pentru a mai sustine obiectivele de mediu, iar cifrele sunt elocvente: daca in 2007- iulie 2008 numai cca. 10% din masinile importate aveau peste 10 ani, in 2009, acest procent a crecut la 35%, iar acum depaseste 50%. In aceste conditii, este necesara o majorare semnificativa a texei, astfel incat aceasta sa-si atinga obiectivele de mediu legate de innoirea parcului auto.
3. Incepand cu 2011, cand si industria locala va produce doar masini Euro5, vor fi taxate si vehiculele Euro5, care aveau pana acum taxe zero. Cum va afecta piata aceasta masura?
R: Este dificil de apreciat acum acest lucru. Depinde de nivelul taxei pentru Euro5, dar si in raport cu aceasta si cea pentru normele inferioare, precum si de lansarea programului “rabla”.
4. Noua formula duce la taxe mai mari pentru vehiculele Euro 4, 3 samd, comparativ cu 2010. Va fi suficient pentru a limita semnificativ importul de second hand?
R: Depinde de marimea lor. Consideram ca in principiu, nivelul taxei pentru o masina cu norma de poluare Euro4, ar trebui sa fie cam la nivelul celei de astazi pt. Euro3, iar la Euro5, o valoare semnificativ mai mica decat cea de astazi pt. Euro4
5. Daca in Europa guvernele acorda un bonus la cumpararea unei masini hibride / electrice, in Romania s-au limitat la a nu se plati taxa de poluare. Cat de mult va ajuta aceasta masura piata de vehicule neconventionale?
R: Si scutirea de taxa este un bonus. lar acest “bonus”, este astazi de cca. 700 Euro pt. o masina de 1500cc, pana la valori de cca. 5000 Euro pentru masini de 3000cc. Sigur, pe langa acestea, Guvernul poate gasi si alte stimulente, cele mai simple (practicate si in alte state UE) fiind scutire de impozit pe venit pentru un anumit cuantum.
6. In anul 2009, in ciuda scaderii dramatice a pietei, majoritatea marilor importatori auto au inregistrat profituri semnificative. Cum se va termina 2010?
R: Preferam ca, eventualele comentarii legate de performanta in business sa o faca fiecare membru al nostru in parte, aceasta tinand si o strategie de comunicare, in care APIA nu se implica.
7. Cum anticipati piata din 2011?
R: Depinde de nivelul taxei de poluare si formatul programului “rabla”.