Parlamentarii europeni au recomandat reducerea vitezei în orașe și dotare mașinilor cu alcool-teste

30 km-h limita viteza Parlamentul European 2

Parlamentul European a adoptat ieri o nouă rezoluție privind siguranța rutieră în Uniunea Europeană (UE). Sunt solicitate măsuri drastice pentru îmbunătățirea siguranței pe șosele.

Rezoluția privind siguranța rutieră din UE, adoptată miercuri cu 615 voturi pentru, 24 împotrivă și 48 de abțineri, arată că aproximativ 22.700 de persoane mor pe drumurile Uniunii Europene în fiecare an și alte circa 120.000 sunt rănite grav.

Totodată, parlamentarii europeni au constatat că progresele privind reducerea numărului de accidente au stagnat în ultimii ani astfel încât iar UE a ratat obiectivul autoimpus de a reduce la jumătate numărul deceselor rutiere între 2010 și 2020. Scăderea reală în acest interval a fost de doar 36%.

Ca urmare, Parlamentul European solicită măsuri drastice pentru îmbunătățirea siguranței pe șosele. Conform documentului elaborat de deputați, depășirea vitezei este un factor cheie în aproximativ 30% din accidentele rutiere fatale, iar Comisia Europeană (CE) ar trebui să recomande noi limite de viteză care să garanteze deplasarea în condiții de siguranță. De exemplu, viteză maximă ar trebui limitată la 30 km pe oră în zonele rezidențiale și în cele tranzitate de un număr mare de bicicliști și pietoni.

Pentru a susține pe mai departe utilizarea în condiții de siguranță a drumurilor și pentru că alcoolul este o cauză pentru aproximativ 25% din totalul deceselor rutiere, parlamentarii insistă, de asemenea, toleranță zero pentru cei care consumă băuturi alcoolice și urcă la volan. În acest context, deputații europeni solicită CE să ia în considerare implementarea unor sisteme de detectare a alcoolului în mașini.

„De mult prea mult timp europenii trăiesc cu un număr inacceptabil de morți pe drumuri. Este realist să se urmărească reducerea la jumătate a deceselor rutiere până în 2030 dacă UE și statele membre se angajează să impună o mai bună siguranță rutieră. Știm deja ce ucide pe șosele. Prin urmare cerem Comisiei și guvernelor să aplice măsuri specifice pentru a sprijini eforturile de salvare a vieților, cum ar fi limitele de viteză mai mici, în special crearea unei limite de 30 km/h în orașe, o trecerea modală accelerată la alte forme de transport și o nouă Agenție Europeană pentru Transporturi Rutiere”, a declarat raportorul european Elena Kountoura.

România, oaie neagră

Statisticile europene arată că, în 2020, media europeană de decese rezultate din accidente de trafic a scăzut la 42 / 1 milion de locuitori. Însă această medie ascunde diferențe majore între statele Uniunii Europene.

Astfel, dacă în Suedia au fost înregistrate anul trecut 18 decese la 1 milion de locuitori, în România – stat care ocupă ultimul loc din UE în domeniul siguranței rutiere – au fost 85 decese / 1 milion de locuitori. Alte state europene cu multe accidente soldate cu victime sunt Letonia (74/1.000), Bulgaria (67/1.000) și Polonia (65/1.000).

Mai mult chiar, dacă media europeană de reducere a numărului de accidente între 2010 și 2020 a fost de 36%, sub ținta de 50% impusă, în unele țări precum România (31%) scăderea a fost mult prea mică.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top