Primăria Capitalei a finalizat lucrăeile la pasajul Ciurel iar circulația pe pod va fi deschisă sâmbătă 19 septembrie, a anunțat primarul Capitalei, Gabriela Firea. Lucrările au început în 2010 și trebuia terminate în 2014 dar termenul a fost depășit cu 6 ani! Pasajul face parte din conexiuea cu Autostrada A1,o alternativă la Bd Iuliu Maniu dar restul proiectului este în aer.
În România în prag de alegeri se inaugurează lucrări de infrastructură, se toarnă asfalt, se pun borduri. Înainte de alegeri, brusc, primarii își aduc aminte că trebuie să facă ceva și pentru oamenii care i-au ales.
Se deschide doar o porțiune aproape inutilă cu 6 ani întârziere
Este și cazul construcției megalomanice pasajul Ciurel care va fi deschisă circulației mâine 19 septembrie. Acest proiect fără sens a început în 2010 și trebuia finalizat încă din 2014. După mai bine de 6 ani se dă în funcțiune o mică porțiune din conexiunea cu autostrada A1 care traversează râul Dâmbovița și șoseaua Virtuții.
Drumul DC21 deja realizat este o alternativă mult mai rapidă la pasajul Ciurel
Pasajul nu duce însă nicăieri deoarece după traversarea șoselei Virtuții pasajul continuă spre nicăieri. Singurul beneficiu al construcției care a costat 240 milioane lei este faptul că șoferii care vin dinspre Splaiul Independenței nu mai trebuie să piardă 20-30 minute la ore de vârf la semaforul cu intersecția de la șoseaua Virtuții.
Noi avem dubii dacă conexiunea cu autostrada A1 se va realiza vreodată deoarece partea de traseu de după pasaj este pe teritoriul comunei Chiajna și pe ruta aleasă există construcții care au autorizații valabile de construcție. De exemplu, imediat după ce pasajul coboară după Șoseaua Virtuții, spațiul rămas liber între curtea unui bloc legal construit și marginea lacului Morii nu este mai mare de 10 metri.
Singura soluție ar fi o traversare de câteva sute de metri peste lacul Morii, care ar reprezenta însă o investiție foarte scumpă.
Dezinformări peste dezinformări
Primarul Gabriela Firea a dezinformat în câteva rânduri privind evoluția lucrărilor. La începutul lunii aprilie 2019 Primăria Capitalei anunța că în proiectul de buget pe anul în curs s-au prevăzut circa 11 milioane euro pentru penetrația Splaiul Independenței – Autostrada A1, iar lucrarea se va finaliza la finalul lui 2019. Minciună!
Într-un alt comunicat la începutul lui 2019, Primăria Capitalei anunța că s-au recuperat întârzierile și căproiectul este executat în proporție de 90% de la 13%. Primarul Gabriela Firea a anunțat de mai multe ori pe parcursul anului 2018 că pasajul Ciurel va fi gata în noiembrie 2018 termen asumat și de constructor. Pe 15 octombrie 2018 a trebuit însă să ne mulțumim doar cu anunțul primarului Gabriela Firea că pasajul este realizat în proporție de 90%.
128 milioane euro pentru ceva care nu pare realizabil în acest moment
Drumul expres de 8,3 km care trebuia să facă legătura între Splaiul Independenței și Autostrada A1 a fost început în 2010. Licitația pentru executarea lucrării a fost câștigată de către consorțiul JV Bogl – Astaldi – Euroconstruct -Tehnologica și Proiect București, termenul estimat pentru finalizare fiind de 35 luni, de la începerea lucrării, respectiv anul 2014. Prețul lucrării era de 128 milioane euro dintre care 240 milioane lei (circa 55 milioane euro) reprezintă costul cu pasajul Ciurel.
Lucrările au fost oprite la doar câteva luni după ce au început din cauza unor litigii și a problemelor financiare.
Lucrările au fost blocate mai mulți ani în instanță de câțiva cetățeni din zonă printre care Mihai Daneș, fost consilier local din partea USR la primăria Sector 6 în perioada 2016-2019, exclus din partid anul acesta din cauza unor probleme de integritate,care au acuzat abuzuri ale Primăriei Capitalei.
Mihai Daneș a reușit să anuleze de mai multe ori autorizația de construcție nemulțumit că piciorul podului se afla la doar câțiva metri de proprietatea sa.
Primarul Gabriela Firea susține că la data când a preluat proiectul în 2014 acesta era executat doar în proporție de 13%. Timp de 4 ani lucrăeile au tergiversat din cauză că nu s-au făcut plăți la timp pentru constructor și au trebuit mutate rețelele de utilități.
Există alternative mult mai ieftine
Existau alternative mult mai ieftine la acest pasaj.
1. Una dintre ele a fost deja dată în folosință. Este vorba de drumul DC21 care pleacă din cartierul Giulești și ajunge la stadionul din Chiajna foarte aproape centura Capitalei. Cei care doresc să iasă din București către Autostrada A1 nu mai sunt nevoiți să stea blocați în trafic în cartierele Crângași și Militari și pot ieși prin Giulești economisind foarte mult timp.
2. A doua soluție, de asemenea mult mai ieftină, a fost propusă în proiectul Drumuri noi lansat de USR și consta în prelungirea Bulevardului Preciziei până în Centura Capitalei. În calea acestui drum se află doar o cale ferată abandonată și nu ar fi fost nevoie nici de exproprieri și nici de investiții prea mari.
3. A treia soluție ar fi străpungerea Bulevardului Timișoara unde sunt doar câteva sute de metri până la Centură. De asemenea și aceasta ar fi fost o soluție foarte ieftină și ar ajutat foarte mult activitatea din zonă deoarece acolo sunt o grămadă de depozite de marfă.
Soluția aleasă este cea mai scumpă și cea mai proastă. Prețul este exorbitant raportat la efectele produse iar faptul că accesul la această străpungere trece prin fața căminelor de studenți din Regie va genera un haos general. Pe ambele laturi ale drumului sunt parcate mașini ale studenților care nu au unde să le parcheze.
Suntem curioși cum îi va convinge Poliția Capitalei pe studenți să nu mai parcheze acolo.