Odată cu vârsta, organele de simţ ale corpului omenesc îmbătrânesc.
Majoritatea persoanelor în vârstă, datorită apariţiei şi accentuării miopiei sau presbitismului, au greutăţi în aprecierea distanţelor şi o acuitate scăzută a vederii pe timp de noapte. Cu înaintarea în vârstă se reduc vizibilitatea laterală, câmpul vizual şi percepţia culorilor. La unele persoane se instalează chiar opacifierea cristalinului şi apare cataracta.
Percepţiile ce ajung la creier sunt preluate mult mai lent, de aceea scade timpul de răspuns la stimulii exteriori. După 60 de ani, retina ochiului necesită o cantitate de lumină mult mai mare pentru a fi stimulată suficient. Pentru orice problemă de vedere, conducătorul auto trebuie să se adreseze de urgenţă medicului oftalmolog pentru a fi verificat şi a-şi optimiza calitatea vederii.
Un aspect important îi constituie menţinerea traiectoriei în curbe, care depinde în principal de informaţiile primite de la organele de echilibru din urechea internă. Din cauza vârstei, acest sistem funcţionează mai lent şi informaţiile ajung mai târziu la creier, apărând tendinţa de deplasare în afara carosabilului cu maşina, la curbe.
Pentru a menţine un echilibru corect, trebuie să se folosească la maximum informaţia vizuală care, la această vârstă, este de asemenea deficitară din cauza proastei vizibilităţi. În vederea remedierii acestui deficit, se poate efectua, pe lângă un control oftalmologic, şi un antrenament intensiv pentru urechea internă, ameliorându-i performanţele.
O altă problemă la această vârstă o constituie scăderea capacităţii de efort şi instalarea cu mai multă uşurinţă a oboselii, care necesită perioade mai lungi de odihnă pentru recuperare. Persoanele în vârstă care conduc automobile trebuie să efectueze manevrele mai lent, să execute cu mai mare atenţie depăşirile şi schimbările de direcţie, să întoarcă mai mult capul spre stânga sau dreapta pentru a compensa micşorarea unghiurilor vizuale.
Din acest cauze, trebuie să circule cu viteză mai mică pentru a avea timp suficient să observe, să analizeze şi să facă corecţii pe timpul actului de conducere. Ca măsură de prevedere suplimentară este bine să evite să circule pe şosele sau în intersecţii aglomerate, mai ales în orele de vârf, precum şi deplasările pe timp de noapte.