Marca Dacia a derulat în România un program de Trade-In prin care clienții modelului electric Spring au putut înlocui modelul deja utilizat cu unul nou plătind doar câteva sute de euro.
În perioada 14 august – 30 septembrie 2023, mai mulți posesori ai modelului electric Dacia Spring au fost contactați de dealerii mărcii pentru a li se propune schimbarea modelului deja utilizat cu unul nou. Au fost vizați strict clienții versiunii Comfort Plus care au achiziționat mașina până în luna iunie a anului trecut.
„Renault Commercial Roumanie a derulat o astfel de campanie, prin intermediul rețelei sale de agenți autorizați, în perioada 14 august – 30 septembrie 2023. Campania a fost dedicată persoanelor fizice posesoare ale unui model Dacia Spring Comfort Plus achiziționat până în iunie 2022 care puteau beneficia de o operațiune de Trade-In. O acțiune similară s-a derulat în această vară și pe modelul Sandero Stepway”, au declarat pentru AutoExpert.ro oficialii mărcii românești, parte a grupului Renault.
În ultimele luni, mai mulți posesori Dacia Spring au menționat că au fost sunați de concesionarul Dacia de la care au cumpărat mașina pentru a li se oferi un model nou, tot de 45 CP, cu livrare rapidă. Conform acestora, procedura prevedea ca în schimbul modelului achiziționat până în iunie 2022, concesionarul să plătească o sumă de circa 9.350 de euro, bani pe care vânzătorul mașinii să îi folosească pentru a achiziționa tot un model Dacia Spring, dar produs în 2023 și aflat pe stoc. Desigur, în funcție de numărul de kilometri afișat de odometru și de starea tehnică a mașinii suma propusă inițial de concesionar putea scădea cu câteva zeci sau sute de euro. Cum însă vehiculele vizate nu aveau decât vechimi de ceva mai mult de 1 an, iar istoricul mașinii aflată în garanție era evident, eventualele penalități nu puteau fi mari. Astfel, majoritatea celor care au acceptat propunerea Dacia au primit în schimbul mașinii sume cuprinse între 8.300 de euro și 9.350 de euro.
Având în vedere că, la momentul achiziției inițiale, prețul plătit de posesorul final era sub 10.000 de euro, restul sumei până la valoarea de catalog fiind subvenția din programul Rabla Plus, banii propuși de reprezentanții Dacia pentru răscumpărarea modelului reprezentau o sumă cel puțin interesantă. Unde mai pui că, pentru a achiziționa un vehicul nou în echipare Expression – tot prin Rabla Plus – clientul nu trebuia să plătească decât o diferență minoră. În unele cazuri aceasta a fost de doar 300 – 500 de euro.
Mecanismul detaliat mai sus poate fi considerat, desigur, „win-win”. Dacia a reușit astfel să vândă două mașini noi în interval de doi ani aceluiași proprietar beneficiind pentru ambele de subvențiile din programele Rabla și Rabla Plus, iar clientul a devenit proprietarul unei mașini noi plătind o sumă infimă pentru asta. Una mult mai mică decât dacă, de exemplu, ar fi folosit un sistem de leasing operațional.
De altfel, chiar cei de la Dacia au menționat că „scopul urmărit a fost satisfacția clienților noștri, iar această acțiune punctuală, derulată pe termen scurt, a avut rolul de a testa receptivitatea acestora la un astfel de program”.
Tot ei au explicat, pe scurt, că deținătorii de Dacia Spring „interesați au putut beneficia de o evaluare a vehiculului aflat in proprietate, realizată de personal specializat din cadrul RCR (n.n. Renault Commercial Roumanie) sau de un evaluator partener al RCR și au primit o ofertă de înlocuire. În cazul în care prețul final de tranzacționare pentru vehiculul nou Dacia Spring Expression, incluzând toate reducerile comerciale, a fost mai mare decât valoarea rezultată din evaluarea finală a vehiculului Dacia Spring Comfort Plus deţinut de client, acesta din urmă a trebuit să plătească diferența de preț dintre cele două valori. De asemenea, în cazul în care clientul persoană fizică a dorit achiziționarea unui vehicul nou prin programul Rabla Plus, toate diligențele au fost în responsabilitatea clientului”.
La solicitarea AutoExpert.ro de a menționa câte mașini au fost implicate în programul de Trade-In pentru Dacia Spring derulat în august – septembrie, oficialii mărcii s-au mulțumit să menționeze că „au fost înlocuite în jur de 1% din totalul vehiculelor Spring comercializate de la momentul lansării pe piața din România”.
Deși nu au dat o cifră exactă, având în vedere că în intervalul vizat au fost înmatriculate în România circa 5.400 de unități Spring, devine limpede că programul a atras doar ceva mai mult de 50 de clienți. Această sumă, deloc mare, este însă peste vânzările lunare de mașini electrice ale unor concurenți precum Peugeot, Skoda sau chiar Renault.
Dincolo de plusul de mașini vândute, Dacia a beneficiat prin acest artificiu, perfect legal, de fonduri suplimentare din programele Rabla Plus și Rabla. Mai exact, aceeași persoană care a cumpărat un Spring în 2021 sau în prima jumătate a lui 2022, a mai cumpărat unul prin programul de Trade-In renunțând la primul. Privind situația în ansamblu și având în vedere că bazinul de utilizatori de mașini electrice este încă redus, Dacia a reușit nu doar să scape, măcar parțial, de stocul de mașini electrice cu motor de 45 CP, ci și să atragă mai mulți bani din Fondul de Mediu.
În schimb, compania a intrat în posesia unui vehicul uzat circa 1 – 2 ani care, conform Dacia, va fi „revândut prin rețeaua de parteneri autorizați (Renault Selection) care derulează activități de vânzare a vehiculelor de ocazie”. Dacă vor comercializa în România aceste vehicule, cei de la Dacia pot solicita un preț cuprins între 10.500 de euro și 14.000 de euro – cel puțin acesta este intervalul de preț în care este vândut un model Dacia Spring pe cel mai important site de vânzări de vehicule de ocazie din țară – peste valoare plătită clienților care au acceptat serviciul de Trade-In.
În concluzie, această „găselniță” a celor de la Dacia asigură companiei atât venituri suplimentare și o destocare rapidă, cât și un vehicul nou pentru clienți care plătesc doar sume modice pentru o mașină electrică. În schimb, respectând la literă reglementările Rabla Plus, marca reușește să colecteze mai multe vouchere care – având în vedere rapiditatea cu care au fost epuizate la fiecare ediție a programului – puteau ajunge la clienți care vizau (sau nu) mărci concurente.
– Dacia vinde tot mai mult. Creștere cu 16,7% în primele nouă luni din 2023