Inginerii Peugeot au examinat îndelung tehnologia hibridă aflată pe piață, au luat notițe și au ales să își promoveze propria interpretare a viitorului propulsiei parțial-electrice.
- Performante ecologice meritorii in mediul urban
- layout reusit al plansei de bord
- Pret mare de achizitie
- avantajele sistemului hibrid se pierd la drum intins
Peugeot lucrează de ceva timp la un proiect hibrid care să implice un motor diesel, în urma căruia au lansat un număr record de concepte, toate culminând cu acest 3008 HYbrid4, primul automobil hibrid-diesel de producție din lume. La nivel conceptual, ideea de a înlocui motorul pe benzină din schema hibridă cu unul diesel pare a fi cât se poate de logică, deoarece prin definiție un motor diesel va fi întotdeauna mai eficient decât unul pe benzină. Prin urmare, nu poți să nu te gândești, cum de numai francezii s-au gândit la asta până acum?
Prima explicație la care mă gândesc ține de particulele nearse atât de controversate produse de motoarele diesel, care, în peisajul ecologic al unui hibrid, reprezintă un conflict de interese. Motoarele pe benzină, chiar și cele care nu abundă de tehnologie modernă, nu au problema particulelor, prin urmare se pot lăuda cu performanțe ecologice superioare, cel puțin în materie de emisii.
Să nu anticipăm însă și să aruncăm o privire asupra tehnologiei hibride ce se află sub exteriorul aparent clasic de 3008. În față, avem un motor diesel care nu mai are nimic de demonstrat în echipa PSA 2.0 HDi/163 CP cuplat unei transmisii automate pilotate cu șase trepte, care are multe de demonstrat. Nu este prima oară când iau contact cu această metodă de a schimba treptele, iar concluzia inițială rămâne în picioare, această transmisie nu aduce beneficii decât la capitolul costuri de achiziție, în rest este lentă, prea puțin intuitivă și nu foarte eficientă.
Din fericire pentru ea, Peugeot a calibrat sistemul hibrid să intevină discret pentru a masca golul de cuplu între schimbările de trepte, așa că putem spune că există o ușoară îmbunătățire. Ansamblul hibrid este plasat în zona punții spate și constă dintr-un motor electric de 27 kW plus un acumulator ce acționează exclusiv asupra punții spate. În acest fel 3008 HY4 se poate lăuda cu o putere totală de 200 CP și tracțiune integrală, fără a exista o legătură fizică între cele două punți. Ideea de a separa partea clasică (motor cu aprindere și transmisie) de cea hibridă este una inovatoare ce implică, pe lângă avantajul tracțiunii integrale, costuri mai mici, mai puține artificii tehnice precum și posibilitatea ca, pe viitor, o asemenea „punte spate electrică“ să apară pe mai multe mașini din gama Peugeot.
Deoarece vorbim despre un acumulator de dimensiuni reduse autonomia electrică este, în cel mai bun caz, de 3-4 km și asta doar în scenariul în care ai bateria încărcată complet și un picior drept „zen“. Ca majoritatea sistemelor hibride de pe piață, HYbrid4 a fost gândit să ajute propulsia clasică și nu să o înlocuiască complet, cu scopul de a optimiza la maxim modul în care este ars combustibilul. Prin urmare, creierul electric al mașinii folosește motorul electric la plecările de pe loc, acolo unde randamentul unui propulsor cu aprindere internă este scăzut, după care predă ștafeta și intervine la viteze mici și accelerații constante.
Orice decelerare implică recuperarea energiei cinetice și stocarea ei în pachetul de acumulatori, de unde și senzația de pedala de frână dispusă să acționeze discurile de frână cu prea mult aplomb la cea mai mică apăsare. Rezultatul acestui dans continuu diesel-electric este un consum urban mai mic, în medie, cu 2 l comparativ cu un 3008 diesel, un plus de viteză sesizabil și un rafinament superior. În afara mediului urban cele 250 de kg în plus generate de prezența sistemului electric penalizează consumul direct proporțional cu viteza de deplasare, așa că la viteze de 130 km/h, 3008 HYbrid4 face un pas înapoi și consumă cu aproximativ 1,5 l mai mult decât varianta clasică. Latura dinamică nu este influențată negativ de greutatea suplimentară, iar 3008 HYbrid4 rămâne genul de mașină care nu îți dă emoții cât timp nu îi ceri mai mult decât siguranță și confort.
La 38.316 euro pentru singura versiune disponibilă (cea de top) 3008 HYbrid4 se apropie de un prag psihologic important atât pentru un crossover cât și pentru un Peugeot. Personal, văd potențialul tehnologiei HYbrid4 pe termen lung, atunci când o astfel de punte spate electrică nu va defini un model cu totul nou, cât un echipament opțional. Atunci când se va întâmpla asta, iar costurile vor scădea, sunt sigur că se vor arăta o mulțime de doritori.
Date tehnice: | Peugeot 3008 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | HYbrid4 |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1660/2245 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4365/1835/1640 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 375 (1185) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | HYbrid4 |
Combustibil | Hibrid |
Cilindree [cmc] | 1997 |
Sistem alimentare | common rail + electric |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 147(200)/ |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 450/ |
Cutie de viteze | Automata/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 191 |
0-100 km/h [s] | 8.5 |
Consum urban/extra/mixt | 3.6/3.2/3.5 |
Emisii CO2 [g/km] | 91 |