Peugeot e o companie franțuzească și, fiind o companie franțuzească, evident că nu avea cum să aleagă aceeași soluție ca tot restul lumii atunci când s-a hotărât să facă un vehicul hibrid. Drept pentru care Peugeot se poate lăuda acum cu primul full-hybrid de serie cu motor diesel.
Ideea are sens: dacă scopul unui sistem hibrid este acela de a reduce consumul, atunci de ce să nu-l folosești împreună cu niște motoare care sunt deja mai eficiente?
Sigur, tocmai din cauza asta diferențele nu o să fie la fel de spectaculoase ca la benzină, însă cu cifrele obținute e cu totul altă poveste.
Faptul că Peugeot a ales să debuteze sistemul HYbrid4 pe modelul 3008 este iarăși o alegere explicabilă. O simplă privire aruncată mașinii îți va spune că ceea ce ai în fața ochilor nu e tocmai un MPV așa cum te-ai obișnuit tu să vezi.
Ceva din prezența lui 3008 te trimite cu gândul la un crossover, la o mașină cu care poți să pleci într-o mică aventură care presupune ca roțile să părăsească măcar puțin confortul asfaltului.
Și totuși 3008 nu are tracțiune integrală – sau, cel puțin, nu orice 3008, pentru că pe lângă reducerea consumului, un alt beneficiu al sistemului hibrid este faptul că, în timp ce motorul termic își vede de treaba lui angrenând roțile din față, pe puntea spate există un motor electric care poate face același lucru la capătul celălalt al mașinii.
Spre deosebire de combinația diesel/electric, aceasta nu este o soluție nouă, însă funcționează foarte bine și dacă ți se va întâmpla vreodată să-ți patineze roțile spate la plecarea de pe loc pe un drum ud, să știi că se întâmplă din cauza celor 200 Nm disponibili instant pe puntea spate.
Peugeot 3008 – Le HYbrid
Sistemul hibrid are patru moduri de funcționare: Auto, Sport, ZEV și 4WD. Simt că numele lor nu mai au nevoie de explicații, însă totuși o s-o fac. În modul „Auto”, electronica mașinii este lăsată să decidă ea ce e mai bine pentru tine și pentru planetă, fiind setarea care permite obținerea celor mai bune cifre de consum – cu alte cuvinte, e setarea pe care vei merge în 95% din timp.
Modul „Sport” schimbă răspunsul motorului diesel la apăsarea pedalei, pragul de turații la care au loc schimburile de trepte precum și rapiditatea lor. Motorul electric este folosit simultan cu cel termic pentru o tracțiune optimă și mai multă stabilitate în viraje.
Modul „ZEV” (Zero Emission Vehicle) înseamnă silențiozitate totală, motorul termic luând o pauză și lăsându-l pe cel electric din spate să se ocupe de mișcarea celor 1.660 de kilograme ale lui 3008 HYbrid4. În momentul în care rezerva bateriei devine insuficientă pentru a susține modul ZEV, motorul diesel de doi litri pornește automat iar sistemul hibrid trece înapoi în modul Auto. Modul „4WD” asigură tracțiune integrală cu o repartiție de până la 40% a cuplului către puntea spate.
Puterea totală a sistemului hibrid este de 200 CP (163 CP pentru dieselul 2.0 HDi FAP și 37 CP pentru motorul electric), deci existența unui mod „Sport” nu este chiar un moft.
Evident că forma masivă a lui 3008 HYbrid4 și poziția înaltă la volan nu-l recomandă drept înlocuitor al unui Clio RS, spre exemplu, însă pentru momentele în care ai un drum liber șerpuitor în față, tocmai din cauza acelei siluete corpolente, agilitatea lui o să te surprindă.
Există ruliu în viraje, însă tendința subviratoare se lasă așteptată suficient cât să-i permită lui 3008 să pună un zâmbet pe fața șoferului. De asemenea, modul „Sport” e la fel de util și atunci când ai în față un drum drept, cu linie discontinuă pe mijloc și cu multe mașini în față care, nu se știe de ce (poate pentru că e duminică?), merg sub limita legală de viteză.
Locul unde 3008 HYbrid4 dezamăgește puțin, însă, este cutia de viteze ETG (Efficient TronicGearbox) cu șase trepte.
Este o cutie automată robotizată și se achită perfect de sarcini în timpul unui mers normal, relaxat – schimburile sunt abia perceptibile iar puterea nu lipsește niciodată. În cazul unui stil de condus mai dinamic, însă, există o pauză sesizabilă și un gol de putere aferent între schimburi care poate fi contracarat doar parțial cu ajutorul modului manual în care treptele sunt schimbate cu ajutorul celor două padele montate în spatele volanului, pe coloana de direcție (o soluție mai bună decât cele prinse pe volan întrucât știi mereu unde să le găsești, indiferent de poziția volanului).
Numai că având un interior spațios, cinci locuri confortabile, un parbriz înalt și un plafon panoramic generos, cea mai mare parte a timpului petrecut în Peugeot 3008 HYbrid4 va fi în regim de croazieră, bucurându-te de drum și de priveliști împreună cu cei aflați în mașină.
Cine cumpără un 3008 – un hibrid între SUV, MPV și hatchback, după cum afirmă chiar cei de la Peugeot – o face în mare măsură datorită spațiului pe care-l oferă, și au destule motive s-o facă: pe lângă cei 432 de litri ai portbagajului (care are o podea modulară) extensibili la 1.241 litri prin rabatarea banchetei (ocazie cu care se obține o suprafață plană), 3008 HYbrid4 vine cu o groază de spații de depozitarea la interior care, însumate, ating cifra de 50 de litri (cel mai însemnat fiind cotiera uriașă, cât o ladă de picnic, ventilată). Rămânând în zona practicității, haionul se deschide în două etape, flapsul de jos asigurând un acces foarte larg și putând susține până la 200 kg.
Chiar dacă are tapițerie neagră, interiorul lui 3008 HYbrid4 este foarte luminos grație geamurilor înalte și plafonului din sticlă.
Bordul poate părea puțin copleșitor la început din cauza butoanelor numeroase, însă după un timp realizezi că toate comenzile uzuale se află la îndemână, dând dovadă de o ergonomie studiată.
Deasupra volanului există un head-up display rabatabil care afișează informații despre viteză, pilot automat sau limitator de viteză (dacă sunt activate) și distanța față de mașina din față grație sistemului „Distance Alert”.
Dacă nu e suficient de clar până acum o să mai spun încă o dată că Peugeot 3008 HYbrid4 face tot posibilul pentru a fi cât mai confortabil, setările suspensiilor fiind făcute tot în acest sens.
Toate trăsăturile astea îl fac o mașină perfectă pentru drumuri lungi oferind spațiu pentru fiecare dintre cele cinci locuri, multiple spații de depozitare și o excelentă vizibilitate în exterior.
Motorul diesel este bine antifonat și nu-și face auzită prezența decât în cazul unor accelerații puternice în timp ce sistemul hibrid îi asigură un consum redus (de până la 3,3 l/100 km mixt), ceea ce înseamnă puține opriri și mai puțini bani cheltuiți pe carburant (rezervorul de 57 de litri îi conferă o autonomie maximă de 1.600 km).
DATE TEHNICE | Peugeot |
---|---|
Model | 3008 HYbrid4 |
Motor | L4, turbo-diesel + electric |
Putere maximă (CP) | 200 |
Cuplu maxim termic/electric (Nm) | 300/200 |
Transmisie | integral? (electric) |
Cutie de viteze | automat? robotizat? 6 trepte |
L/l/h/ | 4.365/1.837/1.639 |
Ampatament (mm) | 2.613 |
Masă la gol (kg) | 1.66 |
Volum portbagaj (l) | 432 |
Acelerație 0-100 km/h (s) | 8,5 |
Viteză maximă (km/h) | 191 |
Capacitate baterie (kWh) | n.c. |
Autonomie electrică (km) | n.c. |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 3/3,4/3,3 |
Normă poluare/Emisii CO2 (g/km) | Euro 6/85 |
Preț (euro cu TVA) | 35.686 |