Cele mai puternice 10 mărci de automobile de pe piața românească au continuat să acapareze cumpărători în ciuda pandemiei. Cota de piață cumulată a acestora a urcat la 79,34%.
Raportul privind înmatriculările de autoturisme noi pentru anul 2019, dat publictății de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), arată un Top 10 plin de mărci cu nume mari în lumea auto. Acestea dețin împreună aproape 80% din totalul vânzărilor lăsând celorlalți competitori o felie de piață care se micșorează de la un an la altul. În urmă cu trei ani acestea își rezervau doar 76,75% dintre clienți.
Cei care au urmărit în detaliu evoluția pieței auto românești au aflat deja că mărcile cu cele mai mari vânzări din 2020 au fost, în ordine, Dacia (39.940 unități), Skoda (10.288 unități) și Renault (9.963 unități). Foarte aproape de acest podium onorant s-au poziționat și germanii de la Volkswagen (9.441 unități).
Dacă Dacia e lider autoritar de ani buni, iar Skoda, Renault și Volkswagen sunt mărci obișnuite cu înălțimile, de la locul patru în jos în clasamentul înmatriculărilor de autoturisme noi se cască o prăpastie de aproape 2.500 de unități până la următoarele trei poziții ocupate în 2020 de Ford (6.974 unități), Hyundai (6.852 unități) și Toyota (6.361 unități). Apoi, la mare distanță, Top 10 este completat de Peugeot (3.517 unități) și Mercedes-Benz (2.972 unități).
Este demn de remarcat faptul că, spre deosebire de 2019, din Top 10 au dispărut mărci importante precum Opel sau Nissan, locul acestora fiind luat, așa cum se poate vedea mai sus, de Peugeot și Mercedes-Benz.
Dincolo de mirajul vânzărilor mari în comparație cu concurența, mărcile din Top 10 au avut performanțe diferite în privința cotei de piață. Astfel, în timp ce Volkswagen se poate mândri cu o creștere cu 0,92 de puncte procentuale a cotei de piață din 2020 față de cea din 2019, de la 6,55% până la 7,47%, iar Toyota îi ține isonul cu o majorare de 0,85 puncte, de la 4,18% la 5,03%, scăderea cea mai drastică a fost înregistrată de Ford. Marca americană a piedut nu mai puțin de 2,17 puncte procentuale, de la 7,69% până la doar 5,52%.
Tot scăderi ale cotei de piață – adică ale numărului de clinți atrași din totalul celor care au cumpărat mașini anul trecut – sunt vizibile și în dreptul mărcilor Renault și Mercedes-Benz. E drept că acestea sunt mult mai mici, de 0,52%, respectiv, 0,16%.
În rest, toate celelalte mărci din Top 10 au raportat creșteri minore ale cotei de piață, cuprinse între 0,06 puncte procentuale în cazul Suzuki și 0,49 puncte procventuale în cazul Peugeot.
– Piața auto românească începe 2021 cu o scădere de 46,8%
– Mașinile românilor: cum au evoluat preferințele clienților în ultimii 10 ani
– Șeful ACEA estimează o creștere cu 10% a pieței auto europene