Viața unui autoturism e tot mai grea în România: de la taxe mărite, la carburanți scumpi, până la gropi apărute peste noapte care produc pagube serioase. Condiția precară a drumurilor este principala cauza care duce la defectarea sistemului de direcție al mașini. Așa ajungem la service și vedem că mașina are nevoie de bucșe, pivoți, bielete sau alte piese mai mult sau mai puțin scumpe. De departe însă, cea mai costisitoare reparație este cea care vizează caseta de direcție. Ce facem dacă avem probleme cu această piesă auto?
Cum se strică o caseta de direcție?
Gropi, borduri sau denivelări, toate șocurile pe care le preiau anvelopele sunt transmise în caseta de direcție care, la un moment dat, cedează. Caseta de direcție este piesă principală a sistemului de direcție care transmite mișcarea șoferului prin volan către roți, indicând direcția în care să o ia automobilul. Până la casetă, șocurile din carosabil sunt preluate de anvelope, după care de jante, iar de la jante de fuzeta mașinii care este conectată prin bielete de direcție și capete de bară la caseta de direcție.
Chiar și așa, deși sunt mai multe elemente care se pot strica, în cele din urmă caseta de direcție cedează. Pentru că este o piesă mecanică destul de complexă, cu elemente metalice care funcționează în contact permanent și orice șoc produce în timp uzuri interioare.
Ce se strică la caseta de direcție?
Printre piesele care cedează la casetă, sunt unele chiar importante, fără de care nu mai poate funcționa. De exemplu, se pot strica semeringurile laterale prin care culisează brațele care duc la bieletele de direcție și la capetele de bară. Dacă aceste semeringuri cedează, începe să se piardă uleiul hidraulic al casetei de direcție. Se mai poate strica în interior sistemul format din ansamblul pinion și cremalieră, care este practic un sistem cu două roți dințate. De la șocuri, acești dinți se macină sau chiar se rup, producându-se un joc ridicat în volan. Se mai pot strica și câteva supape și garnituri de la pistonul hidraulic din interior sau alte semeringuri de la conducte.
Cum recunoaștem dacă ne-a lăsat caseta de direcție?
În momentul în care o piesă a casetei se strică, mașina va prezența niște simptome clare. De exemplu, dacă avem joc mărit în direcție, adică dacă mișcăm de volan și nu se simte nicio diferență în direcție și se aude un joc metalic, înseamnă că avem joc în interior. La fel și dacă ne uităm sub mașină și caseta este umedă sau lasă pete de ulei sub ea. E bine să luăm măsuri la primele semne că ne-ar lasă caseta, pentru a evita probleme mai grave ulterior. Cum ar fi să mergem pe un drum virajat și să ne lase complet servodirectia, pentru că am pierdut tot uleiul…
Nu în ultimul rând, dacă vedem pete de ulei sub mașină, în partea din față, trebuie să verificăm neapărat de unde provin. Nu este bine să curgă de nicăieri, fie de la motor, răcire, servodirecție sau transmisie, dar poate fi un semn că pe undeva, caseta de direcție pierde lichid.
Ce facem când se strică o casetă de direcție?
Dacă ne lovim de probleme la casetă, există câteva variante. Cea mai bună, dar cel mai puțin folosită metodă este înlocuirea cu una nouă. Este cea mai scumpă varianta, dacă nu facem această lucrare pe garanție. O casetă de direcție originală costă de ordinul miilor de Euro. Mai putem cumpără una second-hand de la dezmembrări, lucru deloc recomandat, pentru că o putem monta și peste 100 de kilometri s-ar putea să avem aceleași probleme, dacă nu mai grave. Ca să nu mai zicem că este interzisă comercializarea casetelor de direcție la mâna a doua de către parcurile de dezmembrări… În ultimă instanță putem repara caseta de direcție. De fapt, o putem duce la un service specializat pe recondiționare care ne va lua circa 600-900 de lei.
Recondiționarea casetei de direcție este cea mai bună metodă în România, deoarece este o soluție economică dar care readuce caseta la starea ei de nouă. Toate piesele uzate sunt înlocuite cu unele noi, iar atunci când e cazul, cremaliera și pinionul sunt umplute iar cu metal iar dinții refacuti. În final, clientul va avea o casetă cu exterior vechi, dar cu toate internele noi.
În România este inevitabilă stricarea casetei de direcție din cauza gropilor. Dar de acum, vom ști ce să facem. Nu strică să aruncăm un ochi pe sub mașină din când în când, ca să vedem dacă există scurgeri sau dacă găsim o pată de ulei sub motor. Sau, dacă ne este mai la îndemână, putem verifica mai des lichidul din vasul de sub capotă. Numai uitându-ne din timp și anticipând o eventuală problema, costurile noastre vor fi cât mai reduse când ajungem la service.
Articol prezentat: www.Piese.ro