Autoturismele care circulă în România au de multe ori niște probleme specifice, care nu se manifestă la cele care circulă în vestul Europei. Cu siguranță ai auzit de cazuri în care automobile aduse din Germania sau Elveția, după câteva luni de mers în condițiile de trafic ale României, au început să aibă probleme. La mașinile diesel, indiferent că sunt noi sau second-hand, există o problema des întâlnită: cu valva EGR.
Motoarele mai moderne care funcționează pe motorină, dar și unele pe benzină, sunt dotate cu o valvă care se cheamă EGR. Această prescurtare înseamnă Exhaust Gas Recirculation și este o altă metodă de a scădea noxele, în vederea reducerii poluării. Adică o parte din emisiile rezultate în urma arderii din motor sunt reintroduse în motor, pentru a fi arse încă o dată, de această dată complet, rezultatul fiind o evacuare mai curată.
Conform www.PieseAuto.ro, printre piesele auto care se strică cel mai des la motoarele diesel se numără și valva EGR. Mecanicii susțin că defectarea valvei este una din principalele cauze care fac ca un motor diesel să nu mai funcționeze în parametri. O valvă EGR preia gazele de evacuare, nu în totalitate, ci într-o cantitate special gândită să nu afecteze amestecul aer-carburant, iar acest lucru înseamnă că preia și tot ce vine odată cu gazele.
Una din problemele țării noastre este calitatea redusă a motorinei de la pompă. Asta, împreună cu revizia defectuoasă sau mai rar decât este obligatoriu, duc la o poluare crescută, deoarece gazele de evacuare vor fi mai bogate în impurități. Gazele care intră în valvă sunt de multe ori pline de vapori de ulei amestecate cu funingini groase, dăunătoare, ce rezultă în urma arderii. Dacă motorina ar fi de calitate și mașina ar fi întreținută corespunzător, arderea s-ar face complet și nu ar există depuneri. Dar la mașinile care circulă în România, arderea se face incomplet și gazele sunt pline de mizerii.
În timp, gazele cu ulei și impurități se depun pe valva EGR. Evident, ajutate și de stilul de condus al șoferului, care folosește automobilul diesel pe distanțe scurte, neavând timp să se încălzească motorul, circulând doar la turație mică, în trafic, aglomerație, unde mai pui că și lipsa autostrăzilor contribuie la aceste probleme. Și uite așa, valva EGR nu prea are prieteni deloc în traficul autohton, ci doar dușmani.
Valva EGR este conectată la niște senzori, ce reglează fluxul de gaze. Când valva este plină de depuneri, senzorul începe să citească informații eronate. De exemplu, o valvă care are, să zicem, un diametru de 5 cm, din cauza calaminei depuse în timp, poate să ajungă la un diametru de 1 centimetru prin care circulă aerul. Evident, motorul nu va mai funcționa cum trebuie.
Au apărut în ultimii ani tot felul de soluții de curățare a valvei, cu ozon, cu aburi sau alte nebunii. Dar nu există o soluție eficientă de curățare a valvei decât de către un mecanic, care o demontează și o curăță mecanic, cu soluții care înmoaie depunerea și cu scule fine. Valva are niște membrane care, dacă sunt rupte, trebuie înlocuită valva cu totul.
Deci putem să reparăm o valvă, prin curățare și reglare, dar dacă este ceva rupt în ea sau stricat, o înlocuim. De preferat cu una nouă, nu cu una second-hand, deoarece nu știm pentru ce motor și putere a fost ea inițial fabricată și nu știm cum va reacționa pe motorul nostru.
Cum poate ști un șofer dacă are probleme cu valva EGR? Este destul de simplu. Problemele apar în 90% din cazuri la mașinile care circulă exclusiv în oraș. Adică fac distanțe scurte, în aglomerație, la turație mică. Așa apar problemele la vehiculele diesel, filtre de particule înfundate, valve cu erori, pompe înfundate și așa mai departe. Iar valva EGR este bine cunoscută în acest sector, pentru că are simptome clare.
Una din probleme este consumul crescut de carburant. Motorul începe să fie “sugrumat” din cauza depunerilor, așa că arderea nu se va face bine iar calculatorul ECU va suplimenta motorina, având informații greșite de la valva EGR blocată. Pe lângă consum, motorul poate avea niște trepidații la turație mică, iar ralantiul să nu mai stea cum trebuie. Un alt semn că valva este pe ducă îl reprezintă accelerația întreruptă, adică șoferul accelerează și motorul îi dă în nas. Iar la final, poate cel mai des întâlnit simptom, fumul negru pe evacuare, la turație mare și la schimbarea vitezelor.
Ca orice piesă auto, valva EGR poate și ea să cedeze la un moment dat. Problema este de fapt la stilul de condus al șoferilor români cu mașini diesel. Acestea trebuie turate mai mult, trebuie scoase și pe autostradă, trebuie mers cu ele în mediu extraurban. Nu degeaba, tot mai mulți sunt de părere că vehiculele diesel sunt pentru mers la drum întins, nu în oraș. Poți circula și în oraș, dar la cum este traficul românesc, trebuie să te aștepți mereu la probleme de genul acesta.
via www.pieseauto.ro