Ce se întâmplă atunci când 800 de CP se împart în mod egal între două SUV-uri de lux? Am încercat să aflăm printr-un comparativ al greilor: Infiniti FX 50S vs. noul Porsche Cayenne S.
Cei aproape 800 CP pe care îi cumulează cele două V8-uri din testul nostru sunt suficienți pentru a propulsa un camion, un tanc sau chiar ceva… zburător. Ce se întâmplă când împărțim această putere la două SUV-uri “de clasă”, am încercat să aflăm printr-un comparativ al greilor: Infiniti FX 50S vs. noul Porsche Cayenne S.
Posesor al câtorva ajustări survenite asupra ultimei generații, Cayenne se prezintă acum mai “educat” și cu un temperament a cărei latură sportivă insuflată de grupa sanguină este livrată “la pachet” cu aptitudinile și calitățile practice ale unei mașini de familie.
Diametral opus și contrar parcă filosofiei germane, Infiniti nu face nici o concesie menită să știrbească din imaginea puternică și agresivă pe care o afișează cu multă dezinvoltură fiecare model din gama constructorului nipon. Aspectul exterior este, desigur, cel ce a schițat primul aceste trăsături, întocmai ca o carte de vizită pe care fiecare mașină a scos-o din buzunar atunci când reciproc ne-am făcut cu ochiul în curtea importatorului.
Clasic vs. modern
La interior lucrurile stau tot diferit, dar maniera aleasă de a impresiona este cu totul alta. Comparativ cu generația precedentă, Porsche a lucrat intensiv asupra bordului și elementelor de interior, cea mai evidentă modificare fiind poziția foarte înaltă a consolei centrale și aglomerarea ei de o multitudine de butoane și comenzi, cum numai la bordul unui avion mai poți vedea.
Un alt aspect vizibil ușor este masivitatea planșei de bord, similară cu a unui monovolum și poziția înaltă a volanului. Mânerele de viraj de pe consola centrală și de pe uși sunt deja o caracteristică a lui Cayenne, ca și contactul cu cheie situat în partea stângă.
Scaunele sunt foarte confortabile și au susținere laterală bună, iar pasagerii locurilor din spate se bucură de un spațiu mai generos comparativ cu generația precedentă, mai ales la nivelul picioarelor. Materialele prezente în habitaclu sunt de foarte bună calitate, iar finsarea fără cusur. Un viitor proprietar de Cayenne va trebui însă să știe că îmbrăcămintea de piele a scaunelor și a bordului sunt opționale ce se vor adăuga unui preț de bază chiar mai mare decât a lui Infiniti, care vine dotat standard cu o listă de dotări impresionantă.
Vizibilitatea este peste aşteptări și oferă o perspectivă bună asupra împrejurimilor, dar cunoaște câteva minusuri în ceea ce privește percepția asupra colțurilor caroseriei – un dezavantaj atunci când spațiul pentru parcări este limitat.
Contrar ofertei Porsche, Infiniti este foarte generos atunci când vorbim de dotarea standard. Interiorul dispune de îmbrăcăminte din piele, sistem de navigație, climatizare duală dar și de un sistem inteligent ce ajută la manevrarea în spații restrânse, sistem format din cameră video pentru marșarier și senzori de proximitate.
[_newpage_]
Deși din exterior, plafonul puternic aplatizat induce ideea că habitaclul ar suferi unele limitări de spațiu, acest lucru nu se confirmă însă decât într-o foarte mică măsură la nivelul locurilor din spate și în cazul în care am face o comparație a senzației de spațiu percepută de ocupanți, capitol la care Cayenne stă mult mai bine.
Un minus sesizabil față de Cayenne este vizibilitatea. Aspectul musculos al caroseriei a generat suprafețe vitrate mici, montanți ai plafonului foarte masivi și o vizibilitate împovărată de suficiente unghiuri moarte cât să complice suficient de mult condusul în mediul urban. Surpriza la acest capitol vine din partea sistemului video ce acoperă în întregime împrejurimile mașinii. Partea din față, spate și lateralele, sunt acoperite de camere video cu unghi de vizibilitate foarte mare, a căror imagini sunt afișate direct pe displayul central.
Un alt avantaj destinat să contracareze efectele lipsei de vizibilitate este sistemul cu punte spate directoare, ce asigură unghiuri de bracaj foarte bune și generează o manevrabilitate surprinzătoare pentru o mașină de aceste dimensiuni.
Aptitudini sportive
Din punct de vedere dinamic, deși motorizările sunt similare, sistemele de transmisie și tracțiune, dar și suspensia, sunt cele care fac diferența dintre comportamentul celor două mașini. Cayenne este foarte rafinat și discret, sunetul V8-ului de sub capotă nu se face simțit decât atunci când pedala de accelerație este apăsată cu încredere, iar schimbarea celor 8 trepte de viteză ale cutiei automate este foarte lină.
Dozajul foarte precis al cuplului are ca efect o liniaritate bună a accelerărilor și un răspuns optim al mașinii de la orice viteză, astfel că depășirile sunt manevrele pe care un posesor de Cayenne le va iubi.
Există și posibilitatea de schimbare secvențială a treptelor prin intermediul butoanelor de pe volan, dar folosirea lor a arătat o lipsă de ergonomie a acestei funcţii, dar și o lipsă a unui avantaj palpabil, modul automat fiind foarte responsiv și bine corelat cu pedala de accelerație. Până la urmă vorbim de un SUV și nu de o supersportivă, unde această funcție și-ar fi găsit cu siguranță utilitatea. Direcția este foarte precisă și surprinde prin agilitatea pe care o oferă unui SUV, altminteri destul de masiv.
[_newpage_]
Suspensia este reglată pentru a combate ruliul pe care o caroserie atât de înaltă ar putea să-l producă, dar filtrează foarte bine și denivelările de pe carosabil. Cele trei niveluri de setare permit celui de la volan să aleagă răspunsul acesteia în funcție de necesități, de la un mod sport, la unul destinat confortului.
Un sistem prin care se poate ajusta garda la sol este deasemenea disponibil ca dotare opțională și ajută în principal la creșterea performanțelor în afara drumurilor, acolo unde o gardă la sol mai mare înseamnă capabilități de trecere mai bune. Tot pentru acest scop există și un mod “off-road” ce va schimba comportamentul sistemului de tracțiune, dar și posibilitatea blocării manuale a diferențialului central.
Abordare simplistă
Infiniti neagă parcă orice filosofie după care a fost construit Cayenne. El nu este un finuț și nu se adresează doamnelor, cel puțin nu în această versiune de motorizare. Sunetul V8-ului de cinci litri cu bloc de aluminiu se simte la orice contact cu pedala de accelerație, spre deliciul celui de la volan dar și al pietonilor ce se află prin preajmă atunci când trebuie să vă puneți în mișcare de la semafor.
Stilul brut și nefinisat este dovedit și de demarajul de care FX 50S este capabil, cele 5,8 secunde necesare pentru a atinge “suta” fiind un mijloc de a ține la respect multe dintre sportivele cu pretenții.
Direcția este precisă, dar suspensia nu este bine potrivită cu comportamentul motorului, dar nici suficient de confortabilă. Trecerea peste denivelări se resimte în habitaclu și este zgomotoasă, dar agilitatea poate fi îmbunătățită cu ajutorul modului “Sport” de care dispune suspensia. Cutia de viteze cu șapte trepte răspunde rapid și asigură demaraje rapide, iar schimbarea treptelor se poate face și manual prin intermediul padelelor de magneziu din vecinătatea volanului, care sunt mult mai comod și precis de folosit decât butoanele de pe volanul lui Cayenne.
În plus, la Infiniti acestea sunt oferite în dotarea standard. Sistemul de tracțiune 4×4 este simplu și nu oferă funcții suplimentare pentru circulația în afara drumurilor asfaltate, singurele sisteme ajutătoare fiind controlul electronic al tracțiunii și un mod pentru iarnă, selectabil manual.
Concluzii
Dacă tehnologic vorbind, FX 50S nu ajunge la nivelul lui Cayenne, totuși japonezii au reușit să țină pasul în ceea ce privește performanțele dinamice, dar și să ofere o dotare standard generoasă și foarte corectă pentru această clasă și acest nivel de preț.
Cayenne rămâne însă pe poziție avantajat de superioritatea transmisiei, a unui motor mai eficient în ceea ce privește performanța, consumul de combustibil și nivelul emisiilor poluante, dar și a unei adaptabilități ce va atrage un public mai diversificat, încurajat spre această opțiune și de gradul de personalizare superior.
Prețul celor două mașini este apropiat în varianta de bază, dar acesta ia proporții în defavoarea lui Cayenne datorită unei liste lungi și piperate de dotări, așa că avantajul asupra lui Infiniti este unul mic și nu asigură ofertei germane decât o victorie la limită.
Date tehnice: | Infiniti FX 50S |
Porsche Cayenne S |
---|---|---|
Sasiu si caroserie | ||
Motorizare | 5.0 i | S 4.8 i |
Nr. usi/locuri | 5/5 | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 2045/2595 | 2065/2840 |
Dimensiuni si capacitati | ||
Lung/lat/inalt [mm] | 4865/1925/1680 | 4845/1940/1750 |
Ampatament | 2885 | 2895 |
Volum portbagaj [l] | 410 (410) | 670 (1780) |
Motor si transmisie | ||
Tip motor | 5.0 i | S 4.8 i |
Combustibil | Benzina | Benzina |
Cilindree [cmc] | 5026 | 4806 |
Sistem alimentare | injectie directa | injecție directă |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 287(390)/6500 | 294(400)/6500 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 500/4400 | 500/3500 |
Cutie de viteze | Automata/7 | Automata/8 |
Performante si consum | ||
Viteza maxima [km/h] | 233 | 258 |
0-100 km/h [s] | 5.8 | 5.9 |
Consum urban/extra/mixt | 18.8/9.7/13.5 | 14.5/8.2/10.5 |
Emisii CO2 [g/km] | 310 | 245 |